Artikel top billede

Indsigt: Salg af dine sundhedsdata er et spirende kæmpemarked: Her er fire vigtige pointer

Du går muligvis og gemmer på en ny potentiel indtægtskilde i form af dine sundhedsdata. Men er det en god ide at sælge personlige data, og hvor stort er potentialet?

Man siger, at data er den nye verdens olie. Altså den råvare, som får verdens motor til at køre rundt.

Derfor er det også en vare, som har en enorm værdi og potentielt set kan gøre folk meget rige, hvis ellers dataen har en den rigtige kvalitet, og folk forstår at udnytte den rigtigt. 

Mange af os går - måske uden at vide det - rundt og gemmer på en overset indtægtkilde i form af vores data. 

Potentielt set kan der være tusindvis af kroner at tjene, hvis du lider af en sjælden sygdom. 

Tanken om at udnytte data er selvfølgelig ikke fjern: Denne tanke er netop drivakslen under hele den store industrielle transformation, som i disse år er i færd med at bundvende industrisamfundets måde at agere på.

Computerworld har forsøgt at sælge sundhedsdata, hvilket du kan læse mere om her: Jeg blev stillet tusindvis af kroner i udsigt for mine sundhedsdata: Her er historien om mit forsøg på at sælge dem

Hvem er det, der efterspørger sundhedsdata - og hvorfor?

Det er typisk selskaber fra medicinalindustrien, der efterspørger data. Men vi ser også, at der nu dukker mellemhandlere op, der specialiserer sig i at opkøbe og videresælge data.

Det er blandt andet de voldsomme fremskridt inden for machine learning og kunstig intelligens, der giver vores data værdi.

I de kommende år vil vi se flere og digitale løsninger baseret på kunstig intelligens, der vil være i stand til at stille diagnoser – eller hjælpe læger med at stille diagnoser. Men det er kun muligt, hvis løsningerne forinden er blevet fodret med bunkevis af patientdata, som så at sige er det brændstof, som machine learning kører på.

Eksempelvis findes der i dag apps, der gør det muligt for patienter at tage et billede af en hudsygdom, hvorefter appen kan vurdere, hvor stor risikoen er for, at det er tale om modermærkekræft. Denne type tjenester er kun mulige, hvis de forinden er blevet fodret med tusindvis af data og billedmateriale fra patienter med modermærkekræft.

En anden driver i udviklingen er indførelsen af EU’s persondataforordning, der er med til at fastslå, at du selv har ejerskab over dine data, hvilket derfor også giver dig bedre forudsætninger for at kunne sælge dine data.

Læs også: Dataindsamling skal ruste dansk medicinalfirma til konkurrencen fra tech-giganter

Hvor stort et økonomisk potentiale er der i salg af sundhedsdata for den almindelige dansker? 

Det formodes, at de mest værdifulde data er data, der vedrører sygdomme, som er relativt sjældne, og som der samtidig er et stort incitament til at kurere.  

Computerworlds forsøg på at sælge data viste sig ikke at være nogen let sag, men i fremtiden kan der være tusindvis af kroner at hente. 

Den amerikanske ekspert i digital biologi, Raymond McCauley fra Singularity University, har vurderet over for Computerworld, at markedet for salg af sundhedsdata stadigvæk er i sin spæde vorden: 

“Der er en masse værdi i vores helbredsdata, men der mangler et marked for det. Der bliver talt meget om det, men der endnu ikke meget af snakken, der er realiteter bag,” siger han.

I øjeblikket er interessen klart størst efter at opkøbe data på et aggregeret niveau. Det vil typisk sige i samarbejde med en patientorganisation, hvor køberne af dataen kan få adgang til hundredvis eller tusindvis af datasæt på samme tid. 

Flere danske patientforeninger har gennem det sidste år tjent tusindvis af kroner på at samarbejde med appen Drugstars, der ønsker at få adgang til data om patienters medicin-indtag.

Gevinsten for patientforeninger kan variere fra få tusinde kroner til mere end 30.000 kroner om året. 

Den danske iværksætter Mogens Nørgaard har dog vurderet, at nogle patientgrupper i løbet af de kommende år vil kunne tjene op mod 10.000 kroner for deres data.

Læs også: Nørgaard: Nybyggere, fantaster og drømmere - velkommen til Datamerika: Vælger vi Trump som vores første præsident?

Hvor ligger den største risiko i at sælge sine data?

Det kan virke angstprovokerende at skulle sælge sine data, men vi glemmer ofte, at de fleste danskere allerede i dag afgiver store mængder data uden for at få en krone for dem. 

Hele Facebooks og Googles forretningsmodel tager udgangspunkt i at sælge annoncer på baggrund af dine data, og hver eneste dag afgiver vi værdifulde data til dem. Her bliver vi ikke betalt i kroner og øre. I stedet er dealen, at vi får fri adgang til deres tjenester.

Data om vores sundhed er i sagens natur ekstremt følsomme og private. Derfor er det helt afgørende, at dem, der opkøber dine data, er i stand til at beskytte dem og lever op til kravene i EU’s persondataforordning. 

Det vil blandt andet sige, at der skal være en fuldstændig adskillelse af dine sundhedsdata og de personhenførbare oplysninger.

Det kan naturligvis være svært at vide præcis, hvordan dine data opbevares, men frygter du, at dine sundhedsdata skal blive lækket, bør du som tommelfingerregel kun sælge dine data til folk, som du har tillid til.

Udover sundhedsdata er der så andre typer data, som vi på længere sigt vil kunne tjene penge på at sælge? 

Ja, bestemt. Sundhedsdata er langt fra den eneste datatype der har værdi. Eksempelvis kan finansielle data, data om vores energiforbrug eller data om kørsels- og transportvaner have værdi. 

I mange tilfælde er der dog allerede andre folk, der profiterer på dine data. 

Eksempelvis kan du forvente, at data fra din bils navigationssystem allerede i dag bliver solgt eller delt med producenternes samarbejdspartnere.

Læs også: Jeg vil gerne donere mine sundhedsdata - hvor tilmelder jeg mig?


mest debatterede artikler

Premium
Sikkerhedsekspert: Derfor har Colonial været nødt til at betale hackere ransomware på 30 millioner kroner - vil sagtens kunne ske i Danmark
Interview: Hvorfor har mægtige Colonial Pipeline valgt at betale ransomware til hackere trods anbefalinger fra myndigheder og sikkerhedsmiljøet? "Det er ikke helt sort og hvidt," siger sikkerheds-ekspert Leif Jensen fra Eset.
Computerworld
Nye informationer om det største iPhone-hack nogensinde ser dagens lys: 128 millioner brugere blev ramt
Hidtil hemmeligholdte detaljer om verdens største iPhone-hack er kommet frem under retssagen mellem Apple og Epic Games. 128 millioner brugere blev ramt, og mere end 4.000 apps blev inficeret. Se detaljerne her.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.