Indsigt: Salg af dine sundhedsdata er et spirende kæmpemarked: Her er fire vigtige pointer

Du går muligvis og gemmer på en ny potentiel indtægtskilde i form af dine sundhedsdata. Men er det en god ide at sælge personlige data, og hvor stort er potentialet?

Artikel top billede

(Foto: Supphachai)

Man siger, at data er den nye verdens olie. Altså den råvare, som får verdens motor til at køre rundt.

Derfor er det også en vare, som har en enorm værdi og potentielt set kan gøre folk meget rige, hvis ellers dataen har en den rigtige kvalitet, og folk forstår at udnytte den rigtigt. 

Mange af os går - måske uden at vide det - rundt og gemmer på en overset indtægtkilde i form af vores data. 

Potentielt set kan der være tusindvis af kroner at tjene, hvis du lider af en sjælden sygdom. 

Tanken om at udnytte data er selvfølgelig ikke fjern: Denne tanke er netop drivakslen under hele den store industrielle transformation, som i disse år er i færd med at bundvende industrisamfundets måde at agere på.

Computerworld har forsøgt at sælge sundhedsdata, hvilket du kan læse mere om her: Jeg blev stillet tusindvis af kroner i udsigt for mine sundhedsdata: Her er historien om mit forsøg på at sælge dem

Hvem er det, der efterspørger sundhedsdata - og hvorfor?

Det er typisk selskaber fra medicinalindustrien, der efterspørger data. Men vi ser også, at der nu dukker mellemhandlere op, der specialiserer sig i at opkøbe og videresælge data.

Det er blandt andet de voldsomme fremskridt inden for machine learning og kunstig intelligens, der giver vores data værdi.

I de kommende år vil vi se flere og digitale løsninger baseret på kunstig intelligens, der vil være i stand til at stille diagnoser – eller hjælpe læger med at stille diagnoser. Men det er kun muligt, hvis løsningerne forinden er blevet fodret med bunkevis af patientdata, som så at sige er det brændstof, som machine learning kører på.

Eksempelvis findes der i dag apps, der gør det muligt for patienter at tage et billede af en hudsygdom, hvorefter appen kan vurdere, hvor stor risikoen er for, at det er tale om modermærkekræft. Denne type tjenester er kun mulige, hvis de forinden er blevet fodret med tusindvis af data og billedmateriale fra patienter med modermærkekræft.

En anden driver i udviklingen er indførelsen af EU’s persondataforordning, der er med til at fastslå, at du selv har ejerskab over dine data, hvilket derfor også giver dig bedre forudsætninger for at kunne sælge dine data.

Læs også: Dataindsamling skal ruste dansk medicinalfirma til konkurrencen fra tech-giganter

Hvor stort et økonomisk potentiale er der i salg af sundhedsdata for den almindelige dansker? 

Det formodes, at de mest værdifulde data er data, der vedrører sygdomme, som er relativt sjældne, og som der samtidig er et stort incitament til at kurere.  

Computerworlds forsøg på at sælge data viste sig ikke at være nogen let sag, men i fremtiden kan der være tusindvis af kroner at hente. 

Den amerikanske ekspert i digital biologi, Raymond McCauley fra Singularity University, har vurderet over for Computerworld, at markedet for salg af sundhedsdata stadigvæk er i sin spæde vorden: 

“Der er en masse værdi i vores helbredsdata, men der mangler et marked for det. Der bliver talt meget om det, men der endnu ikke meget af snakken, der er realiteter bag,” siger han.

I øjeblikket er interessen klart størst efter at opkøbe data på et aggregeret niveau. Det vil typisk sige i samarbejde med en patientorganisation, hvor køberne af dataen kan få adgang til hundredvis eller tusindvis af datasæt på samme tid. 

Flere danske patientforeninger har gennem det sidste år tjent tusindvis af kroner på at samarbejde med appen Drugstars, der ønsker at få adgang til data om patienters medicin-indtag.

Gevinsten for patientforeninger kan variere fra få tusinde kroner til mere end 30.000 kroner om året. 

Den danske iværksætter Mogens Nørgaard har dog vurderet, at nogle patientgrupper i løbet af de kommende år vil kunne tjene op mod 10.000 kroner for deres data.

Læs også: Nørgaard: Nybyggere, fantaster og drømmere - velkommen til Datamerika: Vælger vi Trump som vores første præsident?

Hvor ligger den største risiko i at sælge sine data?

Det kan virke angstprovokerende at skulle sælge sine data, men vi glemmer ofte, at de fleste danskere allerede i dag afgiver store mængder data uden for at få en krone for dem. 

Hele Facebooks og Googles forretningsmodel tager udgangspunkt i at sælge annoncer på baggrund af dine data, og hver eneste dag afgiver vi værdifulde data til dem. Her bliver vi ikke betalt i kroner og øre. I stedet er dealen, at vi får fri adgang til deres tjenester.

Data om vores sundhed er i sagens natur ekstremt følsomme og private. Derfor er det helt afgørende, at dem, der opkøber dine data, er i stand til at beskytte dem og lever op til kravene i EU’s persondataforordning. 

Det vil blandt andet sige, at der skal være en fuldstændig adskillelse af dine sundhedsdata og de personhenførbare oplysninger.

Det kan naturligvis være svært at vide præcis, hvordan dine data opbevares, men frygter du, at dine sundhedsdata skal blive lækket, bør du som tommelfingerregel kun sælge dine data til folk, som du har tillid til.

Udover sundhedsdata er der så andre typer data, som vi på længere sigt vil kunne tjene penge på at sælge? 

Ja, bestemt. Sundhedsdata er langt fra den eneste datatype der har værdi. Eksempelvis kan finansielle data, data om vores energiforbrug eller data om kørsels- og transportvaner have værdi. 

I mange tilfælde er der dog allerede andre folk, der profiterer på dine data. 

Eksempelvis kan du forvente, at data fra din bils navigationssystem allerede i dag bliver solgt eller delt med producenternes samarbejdspartnere.

Læs også: Jeg vil gerne donere mine sundhedsdata - hvor tilmelder jeg mig?

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S