Kan man forbedre rækkevidden på en standard Wi-Fi-router?: Jeps ... med lidt snilde og en 3D-printer

Klumme: Kom med en tur i kælderen og se, hvordan en standard Wi-Fi-router bliver både meget pænere og meget mere effektiv.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Klumme:
Kan man egentlig med lidt kreativitet og en 3D-printer forbedre Wi-Fi-rækkevidden på en standard-router med indbyggede antenner?

Det satte jeg mig for at undersøge, og jeg valgte at tage udgangspunkt i min standard-Wi-Fi-router, som har tre indbyggede 5 GHz-antenner og to indbyggede 2,4 GHz-antenner.

Når man ønsker bedre rækkevidde, gælder det om at designe en antenne med bedre gain.

Derfor har jeg valgt at designe mine 5 GHz-antenner som dobbelte biquads, som er retningsbestemte antenner og i mit konkrete tilfælde opnår jeg en gain på omkring 10 dBi.

Det er en meget stor forbedring, da decibel er en logaritmisk skala.

Til designet af 2,4 GHz-antennerne har jeg valgt at tage udgangspunkt i en kombination af biquad- og yagi-antenner.

Det har jeg gjort af to årsager. Dels for at prøve kræfter med den antennetype, dels af æstetiske årsager – de komplementerer hinanden smukt!

Et klassisk eksempel på en yagi-antenne er i øvrigt tv-antenner.

Virker det så? Svaret er ja!
Jeg har formået at mere end fordoble rækkevidden, og ovenikøbet er jeg endt med en router, som giver selv Asus RT-AC5300 visuelt baghjul.

Den er et mesterværk, hvis jeg selv skal sige det J

Se bæstet og min test af rækkevidden i videoen her:



NB: Jeg laver en opfølgende video, hvor jeg gennemgår antennedesigns og ikke mindst hvordan man forbinder eksterne antenner til en router, hvor endda to af de eksisterende antenner er direkte ætset på PCB’et.

Stay tuned!
 
--
Husk, I kan følge mig på Facebook, hvor jeg skriver løst og fast om teknologi, og hvor I kan komme med forslag til emner, som jeg kan tage op i klummen: https://www.facebook.com/en.noerds.bekendelser/

Min lille private teknologiske losseplads finder I på http://www.nørdoteket.dk/ hvor jeg dumper de artikler, jeg har skrevet, og diverse andet snask – alt sammen med primær fokus på teknologi

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Sådan afgør Lyngby Taarbæk Kommune valget mellem Schultz og KMD: "Der er ingen tvivl om, at det vil være allernemmest bare at blive hos KMD"
Interview: Kampen om at levere det nye fagsystem til Lyngby Taarbæk Kommunes jobcenter står mellem Schultz og KMD, efter KMD har opsagt den nuværende kontrakt tre måneder før tid. Læs her hvordan Lyngby Taarbæk Kommune beslutter sig for, hvilket af de to nye systemer kommunen skal bruge fra årsskiftet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
It-fagforbund rasler med sablerne over for IBM: Kræver overenskomst til 300 fyringstruede KMD-medarbejdere
It-fagforbundene Prosa og HK kræver nu, at de 300 fyringstruede KMD-medarbejdere, der den 1. oktober bliver virksomhedsoverdraget til IBM, bliver sikret med en overenskomst. Hvis kravene ikke bliver efterkommet, kan det ende med en faglig tvist, lyder det fra Prosa.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.