Artikel top billede

(Foto: Steen Brogaard / Steen Brogaard)

Coop sender folk til USA for at lure på Amazons vilde selvbetjeningsbutik: "Løsningen er ikke at gå head-to-head med Amazon. Det er en kamp, der er meget svær at vinde"

Interview: Amazon har netop slået dørene op for det fuld-automatiserede supermarked Amazon Go. Coops it-topchef vurderer, at Amazon og Alibaba er de eneste i verden, der er i stand til at løfte et koncept af den kaliber.

Amazon er ikke tilstede på det danske marked, men alligevel har den amerikanske gigants lancering af det fuld-automatiske supermarked Amazon Go i den amerikanske by Seattle givet genlyd i den danske detailbranche. 

Det fortæller Kræn Østergaard Nielsen, der er CTO hos Coop til Computerworld. 

"Det er ganske enkelt en magtdemonstration fra Amazons side. Jeg kan ikke forestille mig, at andre end Amazon og måske Alibaba vil være i stand til at bygge sådan et supermarked," siger han.

Læs også: Amazon klar med super smart fysisk supermarked - her er hverken kasser, køer eller betalingsautomater

Ingen kasser og køer, men masser af tech

I Amazons supermarked er der ingen kasser ved udgangen og butikken registrerer det automatisk, når du tager varer ned fra hylderne og lægger dem i din indkøbskurv.

Betalingen sker helt automatisk via Amazons app i det øjeblik kunden træder ud af butikken. 

Teknologien virker blandt andet, fordi Amazon har udstyret butikken med hundredvis af kameraer og en masse sensorer.

I Danmark har detailbranchen gennem flere årtier talt om at indføre selvbetjening gennem øget brug af sensorer og RFID-chips på de enkelte produkter.

"Ideen er dog ofte strandet, fordi det er for omkostningstungt. Det giver mening at sætte en chip på de dyre produkter, men det er ganske enkelt ikke rentabelt at chippe en dåse flåede tomater til fem kroner," siger han.

Har folk i Seattle

Coop har i øjeblikket folk i Seattle, der i de kommende dage skal inspicere det nye supermarked.

Det er Kræn Østergaard Nielsens forhåbning, at de vil være i stand til aflure teknologien bag. 

"Vores folk kan forhåbentligt vende tilbage med nogle observationer, der gør os klogere på, hvor stor en investering, der ligger bag og den return of investment, som Amazon arbejder med. Vi ved jo, at virksomheder som Amazon arbejder mere langsigtet end de fleste, og derfor skalerer de nogle gange ting, som ikke giver en øjeblikkelig tilbagebetaling," siger han. 

Læs også: Derfor kan Amazon nye intelligente supermarked ændre alt: Eliminerer et menneskeligt lag, der ikke skaber værdi for kunderne

Gå ikke head-to-head

Mange virksomheder vælger at kopiere Amazon, men det er ifølge Kræn Østergaard ikke svaret. 

Han forklarer, at Coop i modsætning til mange af konkurrenterne derfor har fravalgt at lave en alt-omfattende markedsplads på nettet i stil med den, som Amazon har succces med. 

"Løsningen er ikke at gå head-to-head med Amazon. Det er en kamp, der er meget svær at vinde. I vores nonfood-butik på nettet har vi derfor valgt en tilgang med færre produkter og færre kategorier. I stedet fokuserer vi på produkter, hvor vi føler, at vi kan gøre en forskel. Eksempelvis har vi fokus på skandinavisk design og vores egne FDB-møbler," siger han.

På samme måde arbejder Coop i de fysiske butikker med sit eget selvbetjeningskoncept, der blev introduceret i 2015 og siden er blev rullet ud til syv butikker i Danmark. 

Læs også: Kvickly og Super Brugsen vil afskaffe køer: Sådan fungerer den nye app

Løsningen er langt fra lige så teknisk avanceret som Amazons.

Med Coops løsning skal du løbende selv skanne varerne via en app, når du går rundt i butikken. Herefter betaler du med Coops mobilbetalingsplatform, når du forlader butikken. 

Men ifølge Kræn Østergaard Nielsen adresserer Coops løsning det samme behov hos kunderne. 

"Det er den løsning, som vi kalder 'bib og betal'. Den gør, at du løbende kan følge med i, hvor mange penge du bruger, mens du går rundt i butikken. Men vigtigst af alt får du friheden til at springe køen over og forlade butikken, når du vil. Jeg tror, at Coop var først i verden med en løsning, hvor man kombinerer selvskanning og mobilbetaling," siger han. 

Amazons planer er stadig uvisse

Det er endnu uvist, hvilke planer Amazon har for at skalere teknologien i de nye Amazon Go-butikker.

Måske er det nye supermarked i Seattle blot et proof of concept, men det kan også være et koncept, der de kommende år vil blive udrullet aggressivt - enten som en hel ny butikskæde eller som en del af dagligvarekæden Whole Foods, som Amazon opkøbte sidste år.

En tredje mulighed er, at Amazon vil sælge teknologien til eksisterende detailkæder på samme måde som virksomheden i dag gør det med sin cloud-forretning, AWS.

Hvis det sidste er tilfældet, så tager Coop gerne et møde med Amazon, lyder det fra Kræn Østergaard Nielsen.

"Vi tror utroligt meget på de teknologiske løsninger, som vi selv arbejder med, der opfylder det samme behov for selvbetjening som Amazons butikker, selvom Amazons måske umiddelbart virker lidt mere sexet. Men ringer Amazon og byder på en kop kaffe, så siger vi naturligvis ja," siger han.

Herunder kan du se, hvordan Amazons Go fungerer: 

Læs også: 
Han så lyset i New York: Sådan vil Nemlig.com forandre dine indkøb