87 dage til GDPR træder i kraft - nu begynder det at blive alvorligt, hvis du ikke er næsten klar

Der er 87 dage, til du skal være klar til EU's nye persondataforordning, der stiller nye krav til overblik, dokumentation og håndtering af person-følsomme oplysninger i organisationerne. Det begynder at blive en alvorlig sag, hvis ikke du er næsten klar.

Artikel top billede

(Foto: Supphachai)

Der er i dag præcis 87 dage, til EU’s ny persondataforordning, GDPR, træder i kraft.

En del virksomheder og organisationer har været i gang med arbejdet længe - nogle i flere år - og er rigtigt godt på vej, mens andre - faktisk størstedelen - kun har været i gang med arbejdet i nogle måneder.

De har rygende travlt lige nu. For skæringsdatoen, fredag 25. maj, står til troende.

Det er her, at de nye skrappe regler for håndtering, optagelse, anvendelse og sletning af brugernes persondata træder i kraft.

Det er kommet bag på mange, hvor stort arbejdet med at indrette sig efter de nye regler egentligt er.

Arbejdet har krævet involvering af en for mange helt ny treenighed bestående af jurister, projektfolk med forankring i den øverste ledelse samt it-folk med teknisk viden og overblik.

Disse tre enheder har været nødt til at finde fælles fodslag i arbejdet frem mod implementeringen. Og det har trukket tænder ud mange steder. For hvem bestemmer? Hvem har ansvaret? Hvem er vigtigst?

Hertil kommer håndteringen af den helt store udfordring: Medarbejderne.

Mange har opdaget, at uddannelsen af medarbejderne i selv de mest basale forhold angående GDPR (for eksempel: Hvad er persondata overhovedet?) er en tidskrævende opgave, som kræver vedholdenhed, systematik og konsekvens. Og uret tikker.

Analysehuset Forrester har fornylig vurderet, at kun omkring 25 procent af de europæiske virksomheder vil have opnået den nærmest sagnomspundne “compliance”, når GDPR træder i kraft. Det står særligt slemt til i mediebranchen og detailhandelen. 

Selvom begge brancher er dybt afhængige af persondata, har Forrester her kun registreret 27 fuldt forberedte virksomheder. Og det ikke 27 procent - men 27 virksomheder.

Mere end hver 10. virksomhed er ifølge rapporten først for ganske nylig begyndt at overveje en GDPR-strategi.

Det skal nok gå
Heldigvis er der to forhold, som kan tale for, at det nok skal gå:

1) Følger din organisation i dag de gældende regler, er det en smal sag at opgradere til GDPR.

De gamle regler - samlet i den nuværende persondatalov - har været gældende i mange år, i det de blev indført i 2000. Persondataloven bygger på persondatadirektivet, der blev vedtaget helt tilbage i 1995.

De fleste organisationer har blæst højt og flot på de nuværende regler, da sanktionerne for ikke at følge dem har været nærmest umærkelige.

Men nogle organisationer gør det altså. Og de høster gevinsten nu.

2) Også Datatilsynet - der bliver GDPR-myndighed - hujer for tiden afsted for at finde sine GDPR-ben at stå på. Tilsynet har selv flere gange indikeret, at de første tilsyn efter 25. maj nok ikke kommer til at fokusere på, om GDPR er blevet udrullet 100 procent.

I stedet kommer de til at fokusere på, om arbejdet er godt i gang.

Det er en væsentlig forskel, der kan købe de langmodige lidt ekstra tid oven i de 91 dage, som er tilbage.

Det ændrer ikke på, at alle - og det er uden undtagelse - som minimum skal have en detaljeret køreplan, nogle aftaler, nogle strategier og nogle kontrakter klar 25. maj.

Er du klar?

Læs også: 

Datatilsynet tager sig til hovedet over myndigheders elendige it-sikkerhed: "Reglerne har været gældende i snart 18 år'

Region Nordjylland aner ikke om den overholder vigtig del af persondataloven: "Vi tager det ud fra almindelig sund fornuft"

Ny rapport afslører: Disse virksomheder er stadig langt fra klar til GDPR

Det kan blive dyrt ikke at have styr på de nye regler om persondata: Her er de nye regler, som du skal følge

EU: Kun to europæiske lande er klar til at indføre GDPR-reglerne

Mogens Nørgaard: Data-diktatorens fem stensikre forudsigelser om den nye EU-persondatalovgivning

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car