Er du klar til de næste trin på den dataetiske dagsorden? Det er oplagt at bruge GDPR som springbræt

Klumme: Sæt et klart højere mål end compliance med GDPR. Den dataetiske dagsorden er kommet for at blive, og virksomheder må ikke definere privacy og persondata som en ren compliance-problemstilling. De to næste og helt logiske trin i raketten er data governance i bred forstand og en dataetisk politik.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

For mange vil der ligge konkurrenceevne og fravær af kriser for enden af regnbuen.

Mens giganten Facebook blusser aktieværdi af i milliardklassen på lemfældig omgang med persondata, er alle danske virksomheder i gang med at klargøre sig til EU’s persondataforordning.

Historisk er det naturligvis blodigt uretfærdigt, at vi i Danmark skal knokle med at have styr på data, mens de platforme, som på et årti har hevet milliarder og atter milliarder hjem, stadig har problemer med den dataetiske dagsorden.

Jeg vil kraftigt opfordre til at se på det her som også en langsigtet positionering med forretningsmæssig værdi.

Det handler ikke kun om lige med nød og næppe at blive i stand til at svare for sig i forhold til persondataforordningen.

Oplagt at etablere samlet data-governance

Det er en helt oplagt lejlighed til at tage et skridt i retning af at etablere en samlet data governance i virksomheden.

I min optik omfatter data governance de mennesker, processer og informationsteknologi, der kræves for at skabe en konsekvent og korrekt håndtering af en organisations data på tværs af virksomheden.

Og det er lige så oplagt at tage en mere værdimæssig debat om dataetik og dataintegritet og dermed udtrykke en ledelsesmæssig værdinorm, som kan genfindes i en politik.

Hvordan er det vi som virksomhed ønsker at styre og bruge data?

Dataetik på dagsordenen

Både som arbejdspladser og som markedsaktører har vi brug for at løfte vores niveau omkring data, fordi værdiskabelsen i den grad foregår digitalt.

Vi er kun lige ved at fordøje emails og sociale medier som afgørende i vores kundekontakt, men samtidig indfører vi administrative robotter i sagsbehandlingen, og vi eksperimenterer med samarbejde mellem mennesker og software på mange forskellige planer.

Man skal ikke kigge grundigt i krystalkuglen for at få øje på nye strømme af data fra sensorer, digitale assistenter baseret på kunstig intelligens og dermed blandt andet talestyring i interfacet mellem mennesker og computere.

Samlet set er det meget nødvendigt, at vi som virksomheder og ledere udvikler vores moralske kompas for at håndtere data, og det kan eksempelvis være ved at definere en dataetisk politik.

Ordet er ikke mindst aktualiseret af regeringens nyudnævnte dataetiske ekspertgruppe, og både som leder, rådgiver og borger hilser jeg den velkommen.

Dateetisk kompas

Min pointe er simpelthen, at vi ikke længere kan overlade det til nogen som helst andre at definere vores håndtering af data i bredeste forstand.

Ansvaret er hverken lovgivernes eller for den sags skyld Facebooks, Googles og Snapchats.

Det er et ledelsesmæssigt ansvar, som sender tankerne i retning af ledelsesparadigmer som værdibaseret ledelse og CSR.

Compliance med GDPR er lige nu et nødvendigt og logisk første trin på trappen.

Men det næste og meget logiske trin er naturligvis at definere en samlet data governance, hvor man får styr på datatyper, procedurer, målsætninger, ansvar og roller mm. Og det tredje er at definere en samlet politik og have en styrende værdinorm.

Vi vil fremover se en voksende strøm af utilsigtede hændelser med dårlig persondata-håndtering, og jeg gætter også på at skandalerne med bevidst misbrug af data vil fortsætte. Kriser man ikke ønsker – og ikke ønsker at være en del af.

Det kalder på ledelsesmæssig involvering, og mit gæt er at dataetikken vil blive endnu bedre, hvis organisationen også har arbejdet med værdigrundlaget.

Hvad mener vi egentlig er ret og rimeligt?

I takt med at hastigheden vokser og nye platforme og datatyper kommer på spil i vores forretningsprocesser, så har vi brug for et etisk kompas og en form for fælles fodslag.

Og mon ikke vi kommer til at revidere det værdigrundlag mange gange, når robotterne vinder ind i stadig flere sammenhænge?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S