Er du klar til de næste trin på den dataetiske dagsorden? Det er oplagt at bruge GDPR som springbræt

Klumme: Sæt et klart højere mål end compliance med GDPR. Den dataetiske dagsorden er kommet for at blive, og virksomheder må ikke definere privacy og persondata som en ren compliance-problemstilling. De to næste og helt logiske trin i raketten er data governance i bred forstand og en dataetisk politik.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

For mange vil der ligge konkurrenceevne og fravær af kriser for enden af regnbuen.

Mens giganten Facebook blusser aktieværdi af i milliardklassen på lemfældig omgang med persondata, er alle danske virksomheder i gang med at klargøre sig til EU’s persondataforordning.

Historisk er det naturligvis blodigt uretfærdigt, at vi i Danmark skal knokle med at have styr på data, mens de platforme, som på et årti har hevet milliarder og atter milliarder hjem, stadig har problemer med den dataetiske dagsorden.

Jeg vil kraftigt opfordre til at se på det her som også en langsigtet positionering med forretningsmæssig værdi.

Det handler ikke kun om lige med nød og næppe at blive i stand til at svare for sig i forhold til persondataforordningen.

Oplagt at etablere samlet data-governance
Det er en helt oplagt lejlighed til at tage et skridt i retning af at etablere en samlet data governance i virksomheden.

I min optik omfatter data governance de mennesker, processer og informationsteknologi, der kræves for at skabe en konsekvent og korrekt håndtering af en organisations data på tværs af virksomheden.

Og det er lige så oplagt at tage en mere værdimæssig debat om dataetik og dataintegritet og dermed udtrykke en ledelsesmæssig værdinorm, som kan genfindes i en politik.

Hvordan er det vi som virksomhed ønsker at styre og bruge data?

Dataetik på dagsordenen
Både som arbejdspladser og som markedsaktører har vi brug for at løfte vores niveau omkring data, fordi værdiskabelsen i den grad foregår digitalt.

Vi er kun lige ved at fordøje emails og sociale medier som afgørende i vores kundekontakt, men samtidig indfører vi administrative robotter i sagsbehandlingen, og vi eksperimenterer med samarbejde mellem mennesker og software på mange forskellige planer.

Man skal ikke kigge grundigt i krystalkuglen for at få øje på nye strømme af data fra sensorer, digitale assistenter baseret på kunstig intelligens og dermed blandt andet talestyring i interfacet mellem mennesker og computere.

Samlet set er det meget nødvendigt, at vi som virksomheder og ledere udvikler vores moralske kompas for at håndtere data, og det kan eksempelvis være ved at definere en dataetisk politik.

Ordet er ikke mindst aktualiseret af regeringens nyudnævnte dataetiske ekspertgruppe, og både som leder, rådgiver og borger hilser jeg den velkommen.

Dateetisk kompas
Min pointe er simpelthen, at vi ikke længere kan overlade det til nogen som helst andre at definere vores håndtering af data i bredeste forstand.

Ansvaret er hverken lovgivernes eller for den sags skyld Facebooks, Googles og Snapchats.

Det er et ledelsesmæssigt ansvar, som sender tankerne i retning af ledelsesparadigmer som værdibaseret ledelse og CSR.

Compliance med GDPR er lige nu et nødvendigt og logisk første trin på trappen.

Men det næste og meget logiske trin er naturligvis at definere en samlet data governance, hvor man får styr på datatyper, procedurer, målsætninger, ansvar og roller mm. Og det tredje er at definere en samlet politik og have en styrende værdinorm.

Vi vil fremover se en voksende strøm af utilsigtede hændelser med dårlig persondata-håndtering, og jeg gætter også på at skandalerne med bevidst misbrug af data vil fortsætte. Kriser man ikke ønsker – og ikke ønsker at være en del af.

Det kalder på ledelsesmæssig involvering, og mit gæt er at dataetikken vil blive endnu bedre, hvis organisationen også har arbejdet med værdigrundlaget.

Hvad mener vi egentlig er ret og rimeligt?

I takt med at hastigheden vokser og nye platforme og datatyper kommer på spil i vores forretningsprocesser, så har vi brug for et etisk kompas og en form for fælles fodslag.

Og mon ikke vi kommer til at revidere det værdigrundlag mange gange, når robotterne vinder ind i stadig flere sammenhænge?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
Margrethe Vestager ramte ikke Google der, hvor det for alvor gør ondt. Men hun kan nå det endnu
ComputerViews: Googles aktionærer havde blot et skuldertræk til overs for EU's rekordstore bøde på 32 milliarder kroner. Her er en række bud på, hvad EU kan gøre, hvis Google og andre tech-giganter skal rammes, hvor det for alvor gør ondt.
Computerworld
Google svarer igen på Vestagers rekordbøde: Truer med at tage betaling for Android
Google kan begynde at tage penge for Android, der indtil nu har været gratis. Den trussel kommer fra Google i kølvandet på selskabets 32 milliarder-store bøde fra EU.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.