Foto: DSB

Mennesker i IT

publiceret: 12. april 2018 kl. 09.30
”Hvis man forestiller sig et spektrum, hvor man I den ene ende har maskinstuen, der skal kører gnidningsfrit, og sørge for, at backuppen er taget, og i den anden ende har en it-chef, der er meget tættere integreret i forretningen og skal tage et mere udtalt medansvar for, at virksomheden lykkedes med sin forretning, så har vi klart bevæget os mod det sidste.

Jeg har nogle gange tidligere i min karriere haft en oplevelse af, at it-organisationen står med et teknisk problem, billedligt fortalt.

Forestil dig en bil, der er brudt sammen med kølerhjelmen slået op.

Alle it-folkene står og kigger ned i køleren for at finde ud af, hvad der er galt, men de står alle sammen med bagdelen vendt ud mod forretningsdelen af virksomheden.

Hvis du er meget fokuseret på teknikken og på, om det er SAP eller Oracle, så er du ikke mentalt til stede hos forretningen.

Tingene er skiftet. Vi er nødt til at have front ud mod forretningen.

Hos DSB har vi fået Henrik Amsinck, der er it-chef hos Lego, ind i bestyrelsen.

Det er da et skridt i en retning af forståelse og erkendelse af, at vi også på de bonede gulve har brug for at der er en forståelse af it.

Jeg tror på, at tingene bevæger sig mere mod det forretningsmæssige, fordi tingene bliver meget mere afhængige af hinanden. I gamle dage var it lig med et økonomisystem. I dag kan vi nærmest ikke foretage os noget uden it“

Michael Moesgaard, CIO i DSB




Flere mennesker i IT



mest debaterede artikler