AI er en gave til HR-afdelingen og kan gøre vores organisationer mere humane (hvor mærkeligt det end lyder)

klumme: Arbejdsmarkedet og virksomhederne står over for store forandringer. Robotter og AI skaber transformationen, men de er også potentielt HR's bedste ven, når det kommer til at håndtere forandringen.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

Martin Fords klassiske "Robotterne kommer – om en fremtid uden arbejde" fra 2015 er symptomatisk for tonen i den generelle offentlige diskussion om teknologi og job.

Enhver global konsulentvirksomhed med respekt for sig selv kommer jo med analyser, som forudsiger kolossale forandringer af arbejdspladser, jobindhold og organisationer.

Robotter, AI og avanceret software tilfører forandringer i en skala, som vi har svært ved at fatte.

Forandringerne rammer både manuelt og administrativt arbejde, vidensarbejde og kompleks problemløsning.

Jeg er enig i, at "software eats the world", og at næsten alle typer job bliver påvirket i de kommende årtier.

Men jeg deler ikke den ofte pessimistiske - måske endda dystopiske - opfattelse af teknologiens indflydelse.

Tværtimod. Jeg hævder, at AI kan hjælpe HR med at gøre vores organisationer mere humane.

Strategiske HR udfordringer

Mange virksomheder og brancher står over for problemer i det klassiske HR-domæne.

De vigtigste udfordringer er:

- Kan vi tiltrække de rigtige mennesker?

- Kan vi omskole hurtigt nok, så vi har nødvendige kompetencer?

- Kan vi levere mening og formål til mennesker i vores organisation?

- Kan vi konkurrere med start-ups, når det kommer til stærke menneskelige relationer?

- Er vi attraktive for unge mennesker?

- Har vi en flydende og opgavefokuseret organisering som kan tiltrække løse ansættelser og freelancere?

- Og har vi en fundamentalt sund og bæredygtig stil i vores projektledelse?

Bør stå højt

Alle disse HR-spørgsmål kvalificerer til at stå højt på topledelsens dagsorden.

Svarene er altså ikke kun HR-folkenes hovedpine. Vi skal ændre vores organisationer ganske fundamentalt for at klare disse problemer.

Vores enheder bliver mindre, men de skal levere mere. Det kræver at vi arbejder mere virtuelt og understøttes af software.

Her opridser jeg nogle af de punkter, hvor AI og avanceret software kan komme i spil på HR-dagsordenen:

Tænk kunde

Den bedste måde at engagere dine kunder på er at tale med dem og lytte.

I salg, marketing og service arbejder vi febrilsk for at få software til at hjælpe os med denne opgave. Alle de bestræbelser for at kommunikere med kunder burde også gælde for medarbejdere.

Vi er fleksible, fordi vi vil sikre dialogen med kunderne, som vi møder og lytter til på sociale medier. Vi følger dem, hvis de vil møde os på et andet kontaktpunkt eller på en ny platform.

Vi bruger tunge analyser til at definere individuelle præferencer og lette deres kunderejse.

Alle disse træk skal vi også bruge, når vi samarbejder med potentielle og nuværende medarbejdere.

Tænk ”kunde", når du tænker på din arbejdsstyrke. Det er et passende grundlæggende paradigme i HR.

I forhold til at tænke på medarbejdere som frontsoldater, gør det vores organisationer langt mere humane.

Naturlig samtale

Mange jobfunktioner, politikker, processer og interaktioner er i dag indkapslet i software.

Lige nu ser vi en klar trend mod chat og stemme i interfacet mellem mennesker og systemer. 34.000 chatbots er allerede aktive på Facebook.

Det virker logisk også at bruge chatbots på arbejdspladsen, så mennesker kan løse opgaver hurtigere med mindre træning. Og så medarbejdere og ledere får en bedre og mere fleksibel samtale.

Både du og jeg vil sikkert foretrække at chatte vores vej gennem håndteringen af rejseudgifter, træning eller lignende dagligdags processer.

Chatbots skal værditilføres med AI for at gennemføre disse samtaler intelligent og gøre organisationen mere human.

AI for mangfoldighed

Fordomme og forudindfattethed – personlig bias – er en anden type udfordring, hvor AI kan give os en hjælpende hånd.

Den menneskelige hjerne er stærk til kreativitet, mønstergenkendelse og abstraktioner, men den er også rundet af sin erfaring og derfor tilbøjelig til at tage forudfattede beslutninger.

Problemet er manglende diversitet og tabt potentiale.

Algoritmer her derimod ikke noget problem med at tygge sig gennem eksempelvis tusindvis af CV’er og hjælpe os med at vælge den bedste kandidat til jobbet.

Vi kan også bruge software til at skabe en balanceret sprogbrug i jobannoncen.

Dette er blot nogle få meget konkrete eksempler på, hvordan AI har potentiale til at gøre HR og vores organisationer mere humane.

Lederskab med "musikalitet"

Hvis vi indfører AI, robotter og tung dataanalyse med skyklapper og blind teknologibegejstring, kan vi hurtigt destruere mere værdi, end vi skaber.

Målet skal være at bruge avanceret software til at skabe win-win situationer for medarbejdere, ledere og HR. Ellers giver forandringen bagslag.

Det kræver altså et vist musikalsk lederskab at holde balancen.

Peter Drucker sagde som bekendt, at ”culture eats strategy for breakfast”.

Det gælder i den grad også implementeringen af disse kraftfulde data-drevne teknologier.

Den klassiske siloorganisation kan godt stå over for en lang rejse, og derfor er det nu, man skal i gang. Forandringen er i fuld gang.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil