KMD vil ikke stille op til interview efter kæmpenedbrud har kostet Roskilde Kommune 82.500 filer: I stedet har vi modtaget en mail

KMD afviser at stille op til interview med Computerworld om det store nedbrud, der for en måned siden kostede Roskilde Kommune næsten 83.000 filer, som nu er permanent forsvundet. I stedet har selskabet sendt os en mail.

Artikel top billede

Foto: Dan Jensen (Foto: Dan Jensen)

It-leverandøren KMD vil ikke stille op til interview om det it-nedbrud KMD havde Store Bededag, som kostede Roskilde Kommune 82.532 filer fra 2012 til 2018.

Det kan du læse mere om her: Roskilde Kommune har mistet 82.500 filer på tusindvis af borgeres sager efter stort KMD-nedbrud

Computerworld har forsøgt at få et interview med KMD, men selskabet oplyser via dets presseafdeling, at det ikke vil stille op til interview om nedbruddet, der ramte selskabet for næsten en måned siden.

I stedet har KMD's presseafdeling sendt en mail med en kommentar fra Lars-Henrik Jessen, der er direktør og øverste ansvarlig for KMD's it-drift.

Budskabet i denne mail minder til forveksling om den melding, som Roskilde Kommune fredag lagde ud på sin hjemmeside om nedbruddet.

Den finder du her.

Hvad var årsagen til nedbruddet?

Computerworld ville gerne have haft svar på, hvad præcist der var årsagen til nedbruddet, og hvad KMD fremadrettet vil gøre for at forhindre, at andre kunder kan blive ramt af samme type problemer i fremtiden.

Vi vil ligeledes gerne have svar på, om Roskilde Kommune kan forvente en kompensation for nedbruddet.

Vi forsøgte at få svar på følgende spørgsmål fra selskabet per mail:

- Hvad er helt konkret den tekniske årsag til it-nedbruddet?

- Hvilke konkrete tiltag har KMD taget for, at det ikke skal ske for andre kommuner?

- Kan KMD garantere, at det her ikke kommer til at ske igen - og hvordan?

- Får Roskilde Kommune nogen form for kompensation for nedbruddet?

- Roskilde Kommune siger selv, at kommunens tillid til KMD har lidt et alvorligt knæk. Hvad vil KMD gøre for at skabe den tillid igen?

Mail-svar

Herefter modtog Computerworld følgende svar fra KMD's pressemedarbejder, som vi her bringer i sin helhed:

"Her er KMD's kommentar.

Lars-Henrik Jessen, KMD direktør og øverst ansvarlig for KMD Operations (KMD’s it-drift):

“KMD oplevede natten til Store bededag en hardwarefejl i et af vores datacentre, som bevirkede, at en række servere måtte genskabes. For seks kunder på vores omsorgssystem KMD Care har det betydet, at KMD måtte gendanne data ud fra relevante back-up af systemerne. Genskabelsen af data lykkedes for kunderne på nær Roskilde Kommune.

Roskilde Kommune har haft et særligt back-up set-up i forhold til KMD Care i vores driftsmiljø. På baggrund af en teknisk fejl fra KMD’s side i den særlige opsætning, blev den relevante back-up ikke foretaget korrekt, og data blev ikke kopieret efter hensigten.

KMD har i tæt dialog med tekniske samarbejdspartnere været stand til at genskabe en mindre del af filerne, men vi vurderer, at knap 83.000 filer i KMD Care systemet er tabt. Filerne består hovedsageligt af breve mellem kommunen og borgerne. Oplysninger om borgeres pleje, medicin mv. er som udgangspunkt ikke berørt af hændelsen.

KMD arbejder sammen med Roskilde Kommune på at minimere følgevirkningerne bedst muligt, og KMD har i tæt dialog med kommunen og specialister på området arbejdet på genetablering af data. Arbejdet pågår fortsat, men det er KMD’s vurdering, at udsigterne til yderligere genetablering af data er små.

Udover det igangværende tekniske arbejde pågår der fortsat analyser af forløbet, og hvilke tiltag, vi kan iværksætte for, at en lignende hændelse ikke sker igen. KMD beklager stærkt hændelsen, hvilket vi har udtrykt over for kommunen. Vi er kede af den påvirkning hændelsen kan have for kommunen samt berørte medarbejdere og borgere.”

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job