Artikel top billede

Foto: Dan Jensen

KMD vil ikke stille op til interview efter kæmpenedbrud har kostet Roskilde Kommune 82.500 filer: I stedet har vi modtaget en mail

KMD afviser at stille op til interview med Computerworld om det store nedbrud, der for en måned siden kostede Roskilde Kommune næsten 83.000 filer, som nu er permanent forsvundet. I stedet har selskabet sendt os en mail.

It-leverandøren KMD vil ikke stille op til interview om det it-nedbrud KMD havde Store Bededag, som kostede Roskilde Kommune 82.532 filer fra 2012 til 2018.

Det kan du læse mere om her: Roskilde Kommune har mistet 82.500 filer på tusindvis af borgeres sager efter stort KMD-nedbrud

Computerworld har forsøgt at få et interview med KMD, men selskabet oplyser via dets presseafdeling, at det ikke vil stille op til interview om nedbruddet, der ramte selskabet for næsten en måned siden.

I stedet har KMD's presseafdeling sendt en mail med en kommentar fra Lars-Henrik Jessen, der er direktør og øverste ansvarlig for KMD's it-drift.

Budskabet i denne mail minder til forveksling om den melding, som Roskilde Kommune fredag lagde ud på sin hjemmeside om nedbruddet.

Den finder du her.

Hvad var årsagen til nedbruddet?

Computerworld ville gerne have haft svar på, hvad præcist der var årsagen til nedbruddet, og hvad KMD fremadrettet vil gøre for at forhindre, at andre kunder kan blive ramt af samme type problemer i fremtiden.

Vi vil ligeledes gerne have svar på, om Roskilde Kommune kan forvente en kompensation for nedbruddet.

Vi forsøgte at få svar på følgende spørgsmål fra selskabet per mail:

- Hvad er helt konkret den tekniske årsag til it-nedbruddet?

- Hvilke konkrete tiltag har KMD taget for, at det ikke skal ske for andre kommuner?

- Kan KMD garantere, at det her ikke kommer til at ske igen - og hvordan?

- Får Roskilde Kommune nogen form for kompensation for nedbruddet?

- Roskilde Kommune siger selv, at kommunens tillid til KMD har lidt et alvorligt knæk. Hvad vil KMD gøre for at skabe den tillid igen?

Mail-svar

Herefter modtog Computerworld følgende svar fra KMD's pressemedarbejder, som vi her bringer i sin helhed:

"Her er KMD's kommentar.

Lars-Henrik Jessen, KMD direktør og øverst ansvarlig for KMD Operations (KMD’s it-drift):

“KMD oplevede natten til Store bededag en hardwarefejl i et af vores datacentre, som bevirkede, at en række servere måtte genskabes. For seks kunder på vores omsorgssystem KMD Care har det betydet, at KMD måtte gendanne data ud fra relevante back-up af systemerne. Genskabelsen af data lykkedes for kunderne på nær Roskilde Kommune.

Roskilde Kommune har haft et særligt back-up set-up i forhold til KMD Care i vores driftsmiljø. På baggrund af en teknisk fejl fra KMD’s side i den særlige opsætning, blev den relevante back-up ikke foretaget korrekt, og data blev ikke kopieret efter hensigten.

KMD har i tæt dialog med tekniske samarbejdspartnere været stand til at genskabe en mindre del af filerne, men vi vurderer, at knap 83.000 filer i KMD Care systemet er tabt. Filerne består hovedsageligt af breve mellem kommunen og borgerne. Oplysninger om borgeres pleje, medicin mv. er som udgangspunkt ikke berørt af hændelsen.

KMD arbejder sammen med Roskilde Kommune på at minimere følgevirkningerne bedst muligt, og KMD har i tæt dialog med kommunen og specialister på området arbejdet på genetablering af data. Arbejdet pågår fortsat, men det er KMD’s vurdering, at udsigterne til yderligere genetablering af data er små.

Udover det igangværende tekniske arbejde pågår der fortsat analyser af forløbet, og hvilke tiltag, vi kan iværksætte for, at en lignende hændelse ikke sker igen. KMD beklager stærkt hændelsen, hvilket vi har udtrykt over for kommunen. Vi er kede af den påvirkning hændelsen kan have for kommunen samt berørte medarbejdere og borgere.”