På vej mod cloud: Derfor bliver virksomheder nødt til at være proaktive når det handler om tilgængelighed

Klumme: De forskellige højt profilerede tilfælde af "cloud-uheld" de seneste år udstiller den potentielle sårbarhed ved skyen og sårbarheden hos udbyderne, hvis brugere bliver berørt af hændelserne.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

I disse uforudsigelige tider vi lever i, hvor der opstår nye makroøkonomier og lovgivningsmæssige udfordringer hver uge, har visse ting dog vist sig relativt modstandsdygtige over for ændringer.

Mens organisationer af alle størrelser mærker smerten fra det økonomiske pres og er udfordret med at levere flere muligheder i stadig højere tempo, er der to veje de kan gå.

De kan enten modstå forandring og ignorere teknologi der kan skabe en forandring, eller de kan modernisere og udfordre hvad der hidtil er gjort, og få det til at passe ind i den digitale tidsalder.

En teknologi der har oplevet massiv vækst i disse år er cloud computing og de associerede services der følger med brugen heraf. Efterhånden som en virksomhed tilfører multi-cloud strategier for at matche deres behov, i form af bedre performance og værdi er der ingen nedgang i it-investeringerne.

Forudsigelser fra Bloomberg Intelligence forventer at cloud it-udgifterne vil stige fra 77 milliarder dollar i 2018 til 205 milliarder dollar i 2020.

Samtidig forventesde globale investeringer i informations- og kommunikationsteknologi (ICT) ifølge International Data Corporation (IDC) at ramme tæt på fire billioner dollar i 2018 - med væksten primært drevet af investeringer i cloud og hybrid-it.

Fantastisk nyt
For cloud service udbyderne (CSP’er) er dette fantastisk nyt. Virksomheder omfavner for alvor de omfattende fordele ved skyen med hvad der ligner strategisk migration og adoptionsplaner. Men det er også gode nyheder for virksomhederne selv.

Efterhånden som cloud-markedet modnes, vil omkostningerne ved cloud fortsat dale, og styrken ved servicen stige.

Et hurtigt blik på på den dominerende cloud-virksomhed viser, at dette allerede finder sted.

Siden 2008 har Amazon Web Services (AWS) søsat mere end 1,000 nye muligheder og sænket sine priser mere end 60 gange.

Dette komplicerer naturligvis billedet lidt. Efterspørgsel og investeringer er i top og konkurrencen er vokset samtidig. Men ikke alle kan vinde - forstået sådan at det er afgørende for CSP’er at holde øje med, hvad der gør deres services brugbare, eller risikere at tabe terræn til dem der gjorde, i et marked i udvikling.

Cloud koncentration
Over de sidste par år har det fokus, der ligger på adoption af cloud og har drevet investeringerne, været på offentlige og hybrid modellerne.

Den førstnævnte er åben for alle.

Den anden en anelse mere nuanceret tilgang til cloud provisioning, der giver virksomheder mere kontrol over deres sensitive data gennem en privat model, alt imens den giver dem mulighed for fordelene ved public cloud funktioner og indstillinger såsom "cloud bursting" eller "split systems".

Forskellig tilgang
Men den fælles faktor mellem de to er at ved at flytte til skyen placerer virksomheder deres tillid hos cloud service udbydere og forlader sig på deres sikkerhed og backup standarder frem for kun at tænke på deres egen.

Med dette kommer en forventning om at sensitive data og kritiske processer vil være sikre og forblive tilgængelige. Men, som vi ved, er dette ikke altid tilfældet og nedetid hænder.

I 2017 f.eks. påvirkede et AWS nedbrud et stort antal af websites, inklusive sites som Netflix, Pinterest og Spotify, så vel som titusindvis at mindre websites (forbundne thermostater og andre Internet of Things apps og enheder blev også berørt). Imens en cloud-konfigurationsfejl medførte tab af kundedata hos Cisco i august sidste år.

Sårbar cloud, sårbar investering
De forskellige højt profilerede tilfælde af cloud uheld over de seneste år udstiller både den potentielle sårbarhed ved skyen og med den - den potentielle sårbarhed hos udbyderne, hvis brugere bliver berørt af hændelserne.

Hvis markeder bliver konkurrenceprægede, går investeringerne op og priserne ned (som vi ser det ske) og dermed står enhver udbyder, der ikke er helt på forkant med udsigt til problemer og tab af kundetillid.

Medierne elsker historier om cloud-problemer.

Og dårlige nyheder når hurtigt ud til slutbrugerne, der med sikkerhed ikke tøver med at tage deres store it-investeringer til en cloud service-udbyder, som de kan arbejde med og har tillid til.

Tilgængelighed - behovet stiger med hvert nedbrud
I dag starter en dominoeffekt hver gang en cloud service går ned. Først, stopper de typiske forretningsfunktioner så medarbejderne ikke er istand til at udføre deres opgaver.

Dernæst oplever kunderne dårlig service, mens der skal bruges tid på at udbedre problemet (hvilket kan føre til ekstra nedetid) Endelig sker der det at efterdønningerne skader omdømmet og skaber økonomiske problemer.

Sideløbende med den aktuelle situation med it-investeringer med større afhængighed af cloud ressourcer, viser store nedbrud og tilfælde med nedetid det overvældende behov for it-tilgængelighed.

En robust og sikker tilgængelighed i forhold til skyen og backup løsninger medfører i de fleste tilfælde ingen konsekvenser for brugeren - når det fungerer.

Cloud-løsningerne fungerer som planlagt, brugerne kan udføre deres arbejde og måske allervigtigst investeringen fortsætter som planlagt.

Havde de virksomheder der var ramt af det omtalte AWS nedbrud også været beskyttet af en cloud backup løsning, der kørte sideløbende med deres kerne-infrastruktur kunne meget tid, energi og penge været sparet.

Udgiften til sådan en løsning er relativ lille, men besparelser kan være enorme.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Tech Mahindra forlader sit danske hovedkvarter: Tre tilbageværende medarbejdere flytter på kontorhotel
Det indiske selskab Tech Mahindra forlader sit danske hovedkvarter i Ballerup og er i stedet flyttet på kontorhotel med kun tre medarbejdere. Computerworld har besøgt de forladte lokaler. Se billederne her.
Computerworld
"Så kommer Microsoft og siger, at jeg kan få en milliard kroner, men det ændrer jo ikke mit liv så meget"
"Dengang Microsoft bød på os, var det med blandede følelser, for jeg havde allerede 200 millioner kroner stående i banken. Til gengæld skulle jeg aflevere min spændende virksomhed."
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
En ny tilgang til Cybersecurity gør din forretning stærkere
Mange virksomheder har en forkert tilgang til Cybersecurity, hvor hvert nyt angreb udløser et køb af den nyeste software, på trods af at der hverken er tid eller ressourcer til at sætte sig ind i de nye systemer. Denne strategi er ikke tidssvarende og holdbar i længden og i dette Whitepaper stiller vi skarpt på hvordan I griber tingene rigtigt an.