CIO, tag førersædet tilbage i forhold til digitalisering

Klumme: CIO’er bør finde tilbage til førersædet som strategiske forretningspartnere og ikke blot teknologiledere i virksomhederne. Se her, hvordan du som CIO kan få mere indflydelse på den digitale transformation.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi er på vej ind i den fjerde industrielle revolution, hvor tidligere uforenelige teknologier smelter sammen og udvisker linjerne mellem den fysiske og den digitale verden.

Alle brancher oplever disruption i en hastighed og med en spændvidde, der aldrig før er set.

Da stort set alle slags systemer er påvirket af denne disruption, er digitalisering øverst på de fleste virksomheders dagsorden som den største katalysator for innovation og fremtidssikring af virksomheden.

Rollen som CIO er vigtigere for en virksomheds omsætning og vækst end nogensinde før.

Selvom det virker oplagt, at dette øgede fokus på digitalisering ligger inden for CIO’ens domæne, bliver mange beslutninger om innovation taget uden for it-afdelingen, i takt med at efterspørgsel og behov fra kunderne lægger pres på andre dele af virksomheden.

Undersøgelser fra Altimeter, viser at CMO’er leder den digitale transformation i 34 procent af tilfældene i forhold til kun 19 procent af initiativer foretaget af CIO’er eller CTO’er.

CIO’er bør finde tilbage til førersædet – ikke blot fordi det hører under deres ansvarsområde, men også fordi det positionerer dem som strategiske forretningspartnere og ikke blot teknologiledere

Men hvordan kan man som CIO få mere indflydelse på den digitale transformation?

Krav og efterspørgsel
Krav og efterspørgsel fra kunderne driver den digitale innovation, da virksomheder ønsker at levere effektive apps og kommunikation via flere kanaler.

Dette kan dog skabe problemer, når man har med komplekse teknologier at gøre, som eksempelvis cloud.

Fordi de er nemme og agile at bruge, er cloud services et værdifuldt værktøj i forhold til at skabe innovation, men de selvsamme fordele betyder også, at cloud-omkostninger lynhurtigt kan vokse og komme ud af kontrol.

Forskellige forretningsenheder kan uden støtte og ekspertviden fra en CIO opsætte cloud- og SaaS-services uden at kunne overvåge deres værdi eller effektivitet.

Kravet om at kunne analysere og forstå de reelle omkostninger ved et cloudsystem er også en udfordring for CIO’en.

Mange virksomheder har ikke en master service agreement med cloud-leverandørerne på grund af det stigende marked for abonnementsordninger, hvilket fører til konstante svingninger i omkostningerne.

Med makroøkonomiske forandringer, der sker med mikroøkonomiske hastigheder, har CIO’en brug for at have et overblik over udgifterne, der er så tæt på real-time som muligt.

Mange er begyndt at bruge Technology Business Management (TBM) som en løsning på dette problem.

I stedet for bare at se på it som én stor regning, kan TBM hjælpe CIO’en med at opnå et detaljeret overblik over de totale it-omkostninger, deriblandt komplekse udgifter, såsom cloud, end-user-computing og sikkerhed, og det ekstra personale, der skal til for at bruge disse teknologier.

Det giver CIO’en mulighed for at få et præcist billede af de samlede ejerskabsomkostninger og at omsætte disse omkostninger til business intelligence, der kan bruges til at drive den digitale innovation.

Udstyret med denne viden kan CIO’en blive en mere effektiv leder inden for den digitale innovation, indgå i produktive samtaler og blive en bedre forretningspartner.

I stedet for at skulle kæmpe med andre ledere om budgetter kan CIO’en opnå en bedre forståelse for virksomhedens mål og tegne et klart billede af virksomhedens it-økosystem via omkostninger og services.

Dette gør, at en CIO virkelig kan komme til at sidde med til bords og være en del af virksomhedens ledelseskerne, der arbejder med kundedrevet motivation, og dermed yderligere kunne forbedre arbejdet med den digitale innovation.

Når CIO’en fungerer som leder af den digitale innovation og som partner for forretningsenhederne, kan kulturen forbedre ITs samlede effektivitet på tværs af hele virksomheden.

Koncepter som eksempelvis fælles ansvar for omkostninger, hvor de forskellige forretningsenheder præcist kan analysere og forstå deres eget it-forbrug og –omkostninger, kan hjælpe med at skabe den forandring, der er nødvendig for enhver virksomhed, der ønsker at overleve den fjerde industrielle revolution.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
OnePlus 7 Pro til test: Nu er selskabet i stand til at banke mobilverdenens giganter
Det kinesiske selskab OnePlus vil ind i det fine selskab af topproducenter med OnePlus 7 Pro. Missionen er lykkedes.
Computerworld
Google blokerer med omgående virkning for Huaweis brug af Android-licenser - se hvad det kommer til at betyde for dig
Google begrænser med omgående virkning kinesiske Huaweis brug af Android. Huawei vil ikke længere have adgang til tjenester fra Google.
CIO
CIO Jesper Riis fra DSV: Sådan arbejder jeg med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses
Der er dømt stram governance hos Jesper Riis, CIO for verdens femtestørste transportvirksomhed. Men det er samtidig en betingelse for innovationen slår han fast. Hør mere om ledelse, performancekultur og vision hos globale DSV med de danske rødder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.