Beskyt din fintech før det er for sent

Klumme: Fintech-virksomheder skal være hurtige for at sikre alle de varemærker, de kan, hvis de vil beskytte værdien af deres intellektuelle ejendomsret.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Nye teknologiske løsninger i den finansielle sektor, også kaldet ’fintech’, vælter frem og er i fuld gang med at redefinere branchen, som vi kender den.

Udviklingen inden for fintech tiltrækker stor opmærksomhed internationalt og i Danmark.

Den udfordrer traditionelle begreber inden for bankvæsenet og andre finansielle ydelser, og porteføljen af nye ​​fintech-produkter blomstrer og udvikler sig i mange retninger.

Teknologisk innovation accelererer og resulterer i en bred kam af nye finansielle produkter og løsninger: Fra integrationen af blockchain-teknologi til nye globale betalingsmetoder og kunstig intelligens-assisterede ’bots’, der kan guide forbrugerne.

De mange nye fintech-løsninger giver ikke blot forbrugerne et utal af muligheder, men tilbyder også brugerorienterede produkter og tjenester, der gør det lettere og mere effektivt at handle og styre sin økonomi.

Mens de mest succesfulde produkter tilbyder løsninger på eksempelvis økonomiske behov, er formålet også at give virksomheder mulighed for at differentiere sig i forhold til andre virksomheder.

Og det er inden for dette ekstremt konkurrenceprægede område, at der hurtigt kan opstå komplikationer i forhold til at beskytte de nye finansielle produkter og løsninger.

Beskyttelse af varemærker påvirker værdien
Investorer, der vil udnytte væksten i branchen, er med til at finansiere udviklingen af nye produkter og løsninger.

Ifølge forskning fra London & Partners blev der pumpet over 825 millioner pund ind i britiske fintech-selskaber i 2017, mens Forbes rapporterede, at amerikanske fintechere tjente 6,2 milliarder dollar i 2016.

Og stigningen i fintech-løsninger har i den grad forårsaget en tilsvarende stigning i varemærkeregistreringer. I 2016 registrerede britiske fintech-virksomheder i alt 4.228 varemærker – et tal, der er steget med over 25 procent siden 2011.

Registreringen af nye fintech-varemærker fortsætter og viser ikke tegn på at stoppe lige foreløbigt.

Inden for branchen har man nemlig opdaget, hvor nemt det er for nye konkurrenter at kopiere finansielle produkter i en ekstremt konkurrencepræget industri, og derfor har fintech-virksomheder fornuftigt nok besluttet sig for at beskytte deres intellektuelle ejendomsret, før det er for sent.

Det øgede fokus på IP-beskyttelse betaler sig, når fintech-virksomheder er på udkig efter nye investorer, eller hvis de ligger i forhandlinger om opkøb. Potentielle investorer eller købere vil nemlig i forhandlings- og undersøgelsesfasen vurdere nøje, om der er styr på varemærkebeskyttelsen, da virksomhedernes IP-aktiver ofte er de mest værdifulde aktiver.

Derfor vil en fintech-virksomheds intellektuelle ejendomsret i høj grad påvirke dens markedsværdi.

Fintechere må se varemærkeproblemet i øjnene
Fintechere har intet andet valg end at se varemærkeproblemet i øjnene og helgardere sig, hvis de ønsker at beskytte sig mod kopiering.

De er også nødt til at overveje, at det i takt med at markedet bliver mere og mere mættet, også bliver sværere at finde et unikt produktnavn, der kan registreres.

Tag for eksempel ordet 'cashpoint' – mens størstedelen af briterne bruger ordet som en generel erstatning for akronymet ATM, er ordet faktisk varemærkebeskyttet af den britiske bank Lloyds, og derfor er det kun Lloyds cashpoints, der rettelig må hedde Cashpoints.

Nye start-ups, tjenester og produkter, der lanceres på næsten daglig basis, øger konkurrencen og dermed varemærkeudfordringerne i fintech-industrien, og på sigt kan det blive ekstremt svært at finde navne og logoer, der er unikke nok til at blive varemærket.

Fintech-virksomheder skal derfor være hurtige for at sikre alle de varemærker, de kan, hvis de vil beskytte værdien af deres intellektuelle ejendomsret.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
KMD tippede Tech Mahindra om opsigelse af tryghedsaftaler
KMD gjorde Tech Mahindra opmærksom på, at selskabet ville opsige sine tryghedsaftaler i foråret. Få uger senere fulgte Tech Mahindra trop og lavede samme manøvre. "Tech Mahindra er en stor samarbejdspartner for KMD, og vi gav dem en orientering om, at KMD påtænkte at opsige tryghedsaftalerne. På det tidspunkt var vores egne medarbejdere også orienteret," lyder det fra KMD.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Gør som millioner af andre brugere i hele verden - bind hele dit forretningssystem sammen med Microsoft Dynamics 365 Business Central
Alle kender efterhånden til ”digital transformation”, og uanset hvor langt din virksomhed er i processen, så kan I med det rette forretningssystem, tage de nødvendige skridt og løfte det hele op i skyen. Herigennem opnår I højere effektivitet gennem automatisering og enklere arbejdsgange for jeres medarbejdere. Det er nemt og hurtigt at komme i gang, og løsningen kan tilpasses i takt med at jeres forretningsbehov ændrer sig. Bliv klogere på Microsoft Dynamics 365 Business Central her.