Du skal forstå din kunstige intelligens til bunds … ellers er det spild af penge, og resultaterne er værdiløse

Kunstig intelligens er tidens varmeste buzz word og nærmest et must i specifikationerne på snart sagt ethvert it-produkt. Men hvis man ikke kan forklare, hvordan den kunstige intelligens fungerer og når frem til resultaterne, er resultaterne værdiløse og pengene spildt, siger en ekspert.

Artikel top billede

“De virksomheder, som ikke kan forklare, hvordan deres AI-modeller kommer frem til resultaterne, men bare bruger løs af dem, vil ikke være konkurrencedygtige,” siger Francesca Rossi, AI-etikchef hos IBM.

Kunstig intelligens er alle vegne og tidens absolut mest brugte buzz word. Det mulige udbytte af kunstig intelligens er da også nærmest enormt, hvis man skal tro markedsføringen og de mange eksperter.

Men at bruge kunstig intelligens er ikke så ligetil. Faktisk kan man ende med fuldstændig ubrugelige resultater, fortæller Francesca Rossi, AI-etikchef hos IBM til Computerworlds svenske søstermagasin ComputerSweden.

“De virksomheder, som ikke kan forklare, hvordan deres AI-modeller kommer frem til resultaterne, men bare bruger løs af dem, vil ikke være konkurrencedygtige”, siger hun.

At forstå bias er afgørende

Bias er et nøglebegreb i den forbindelse. For at forstå AI-modeller er det vigtigt også at forstå, hvad der påvirker modellerne. Man skal med andre ord forstå datas beskaffenhed.

Francesca Rossi peger som et eksempel på bias data fra en lønstatistik, hvor kvinder som regel har et lavere lønniveau end mænd. Her vil en AI-model måske nå frem til, at sådan skal det være.

Hvis man vil undgå, at data giver en uønsket påvirkning af en AI-model, skal man sørge for, at de udviklere, der arbejder på projektet, både forstår og kan se, om data påvirker modellen. På den måde kan man se bort fra de specifikke data eller erstatte dem med andre.

Love og regler påvirker også

Men det handler ikke kun om data. For eksempel kan lovregulering og andre typer regler påvirke de resultater, en AI-model kommer frem til.

“Det handler om at maksimere resultatet ved at kombinere indlæringsteknikker og etiske hensyn”, siger Francesca Rossi.

Etiske hensyn kan handle om at følge love og regler. En metode til at kombinere ‘frie data’ og regler kan være at kombinere machine learning og regelbaserede ‘logiske’ løsninger. Den slags bruges ofte inden for kunstig intelligens, men er på det seneste overtaget af machine learning og deep learning, skriver ComputerSweden.

Udfordringen er at kombinere data med regler på en måde, som ikke begrænser de resultater, man kommer frem til i en model ved hjælp af machine learning og deep learning.

Annonceindlæg fra Computerworld

Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Nordjylland

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil