Min sommerferielæsning: Et møde med de skjulte internet-herskere, som reelt bestemmer, hvad du må se

Min sommerferie-læsning: De store internetplatforme er demokratiske mareridt med kæmpe magt, som ikke står til ansvar over for nogen. I stedet regulerer de sig selv og deres brugere med moderatorer og algoritmer. Ny bog går tæt på, hvad der reelt sker bag de nedrullede gardiner.

Artikel top billede

Det skal jeg læse i min sommerferie: Kan du huske Facebooks beslutning om at fjerne billedet af den nøgne, grædende og napalm-ramte pige fra Vietnamkrigen? En sag, hvor selv den norske statsminister fik slettet sine opdateringer.

Eller da både Facebook og Apple fjernede Peter Øvig Knudsens dokumentariske bøger om Hippie-tiden? Ikke fordi, der der var noget galt med indholdet. Men fordi der var bare bryster på forsiden.

Det er to af de mere kendte eksempler. Men faktum er, at der hver dag fjernes millioner af opslag, apps og videoer fra de sociale medier. De platforme, som ellers netop har slået sig op på at være frie og åbne.

Det er emnet i Tarleton Gillespies helt friske bog: ”Custodians of the Internet – platforms, content moderation and the hidden decisions that shape social media”.

I bogen søger Microsoft-researcher og Cornell-professor Tarleton Gillespie at belyse og forklare, hvordan de nye platformes usynlige moderatorer og algoritmer udvælger, sletter og promoverer indhold mellem deres millioner af brugere.

Det er en sindssygt vigtig indsigt.

De sociale medier og de nye platforme er på mange måder det ultimative demokratiske mareridt: De har kæmpestor (skjult) magt, og de står ikke til ansvar over for nogen.

Den magt er vigtig at fokusere på i en tid, hvor det ellers er populært at bruge medierne som prygelknabe: Vi skriver om det forkerte, misser de vigtige historier og spreder frygt og fake news.

I amerikansk sammenhæng har de gængse medier sågar fået den lidt nedsættende fællesbetegnelse 'mainstream media' eller bare MSM.

Hvor politikere og meningsdannere før flokkedes om mediernes gunst, kan det i stedet - i et sælsomt og trist dobbeltspil af gensidig afhængighed - i dag betale sig at kritisere medierne. Hvorefter de samme medier troligt skriver om kritikken. Om ikke andet for at bevise over for omverdenen, at nogen stadig tager dem alvorligt.

Den aktuelle amerikanske tragedie ufortalt, så er der noget om kritikken. Måske især fordi medierne de sidste 10-15 år har gennemgået en rædselsperiode, der har strippet os for både forretningsmodeller og talentmasse.

Læserne er der, stort set, stadig. Bare på digitale platforme.

Men det er platforme, som vi deler med tjenester som Facebook, Twitter, Snapchat og andre såkaldte sociale tjenester, hvis måske største attraktion er, at de IKKE er et medie.

Noget, som blandt andet Facebooks stifter Mark Zuckerberg gentagne gange har fastslået.

Det er der en god grund til.

Seriøse medier er tilmeldt Pressenævnet, medier er underlagt diverse regler, og medier står til ansvar over for læsere og samfundet i henhold til en række love, der dækker alt fra ophavsret til privatlivets fred.

Hvem ikke-medierne som Facebook, Twitter og lignende tjenester står til ansvar over for, er lidt mere usikkert. En tilstand, der passer dem helt utroligt godt.

Men for at fastholde status quo må platformene vise deres gode hensigter ved at moderere just right: Nok til at vise politikerne deres gode hensigter, men ikke mere end at illusionen om de åbne frie platforme kan opretholdes.

Før eller siden må vi tage et opgør med den fodslæbende og ansvarsfralæggende tilgang fra Zuckerberg & Co. Et opgør, der desværre ikke er lige om hjørnet.

Indtil da fortsætter de store platforme og deres moderatorer den balanceakt, som 'Custodians of the Internet' giver indsigt i. Derfor læser jeg den i min sommerferie.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse