Internetudbyder kan have givet adgang til mere end 26 millioner personnumre

En sikkerhedsforsker har påpeget to sårbarheder hos internetudbyderen Comcast Xfinity, der giver adgang til 26,5 millioner personnumre.

Artikel top billede

(Foto: Kiyoshi Takahase / iStockphoto)

Den amerikanske internetudbyder Comcast Xfinity, har muligvis givet adgang til 26,5 milloner personnumre på selskabets kunder.

Det skriver Buzzfeed.

Sårbarheden blev påpeget af Ryan Stevenson, der er sikkerhedsforsker men i sin fritid finder sikkerhedshuller på forskellige hjemmesider.

Læs også: Bryd tavsheden når din virksomhed bliver hacket: “Det er en gave for virksomheder, hvis nogen påpeger en sårbarhed”

Ved at kende til en kundes IP-adresse kunne Stevenson få adgang til Comcasts øvrige kunder, ved at lade som om, at han skulle betale en regning uden at logge ind. Det gav ham nemlig valgte mellem fire delvist cencurerede adresser.

Med en IP-adresse og en delvist cencureret adresse kunne Stevenson nu få adgang til kundernes CPR-numre ved at bruge en sælgerside, som Comcast sælgere bruger til at få informationer om selskabets kunder, til at finde frem til kundernes personumre.

Comcast har lukket hullet igen

Ryan Stevenson oplyste ikke Comcast selv om sårbarhederne men fortalte i stedet Buzzfeed om sit fund.

Læs også: KMD-systemer hacket af medarbejder hos konkurrent - fører til politianmeldelse

Buzzfeed kontaktede derefter Comcast der fik patchet sårbarhederne.

“Vi fik hurtigt undersøgt problemerne og inden for en time fik vi blokeret begge sårbarheder, og elimineret muligheden for at udføre de her angreb, der blev påpeget af forskeren,” siger Comcast til Buzzfeed.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S