Er du også enormt træt af digitalisering og disruption? Sådan springer du direkte fra kedelige slides til konkret handling

Klumme: Sæt igang! Det er det bedste råd, når det gælder digitalisering. Og her er de tre vigtigste spørgsmål.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Digitalisering.

Ordet nærmer sig at være ligeså trættende at høre på som disruption, selvom vi ikke helt er der endnu.

Ikke desto mindre er det et ord, som skaber mange både positive og negative associationer, fordi det efterhånden kan betyde alt og intet.

Det var Sir Richard Branson, der sagde, at ”alle ønsker at digitalisere, men ingen ønsker at forandre sig”. Det er at slå hovedet på sømmet, for I vil kun lykkes med at digitalisere, såfremt medarbejderne kan se meningen i det.

De skal forandringsledes og for alt i verden ikke blive ramt at grønært-effekten, hvor initiativerne udtænkt i ledelsens velmente luftkastel på én arbejdsdag skal indlejres og bifaldes.

Hvis du allerede føler dig lidt udmattet, så tillad mig at gøre dit liv lidt nemmere, for det er faktisk slet ikke så svært endda. Det handler blot om, at I får stillet de helt rigtige spørgsmål.

Jeg anbefaler enhver virksomhed, som ønsker at digitalisere, at stille sig selv disse tre spørgsmål:

  1. Hvad er den udfordring, I ønsker at løse ved at digitalisere?

  2. Hvordan reducerer I fra starten af kompleksiteten?

  3. Hvordan kommer I hurtigt i gang?

Hvad er den udfordring, I ønsker at løse ved at digitalisere?

Devisen er: Find ind til udfordringen. Reducer kompleksiteten. Fokuser og sæt i gang. Ikke om to måneder, men lige nu!

Det afgørende er således, at I som organisation får identificeret, hvor der er lavthængende frugter at gå i gang med.

Det er der som regel i de daglige arbejdsgange, den interne it og i procedurerne, I følger.

Det er glimrende, at I sætter jer ned og laver en digitaliseringsstrategi, men husk også at løfte snuden op og stil jer selv spørgsmålet: Hvor har digitaliseringen den største impact i forhold til kunderne?

Det vil sige: Hvilke udfordringer, som vi ønsker at løse, vil bedst kunne mærkes på bundlinjen?

Hvordan reducerer I kompleksiteten fra starten?

Mange står i stampe, fordi digitalisering forekommer så stort.

Hvor starter man?

Abstrakte projektplaner og lange tidshorisonter rulles ud, alt imens man mister momentum, og medarbejderne bliver trætte, allerede før det går løs.

Derfor handler det om at reducere kompleksiteten og komme i gang.

Eksempelvis kunne I starte i markedsføring og signalere, at I er en fremsynet virksomhed.

Stop med at dele brochurer ud på en messestand og skab en Virtual Reality oplevelse for de besøgende.

Ellers kig på den måde, I uddanner jeres personale på. Frem for at flyve folk fra hele verden ind til kurser hos jer her i Danmark, så træn dem digitalt on location med interaktivt materiale og fjernundervisning igennem e-læring.

Vupti – to konkrete måder at reducere kompleksitet på og samtidig kunderettet i begge tilfælde.

Hvordan kommer I hurtigt i gang?

Det er heldigvis endnu nemmere end de to første punkter.

Den korteste afstand imellem jeres drømme og realiseringen af disse? Den går såmænd igennem at handle.

Den amerikanske iværksætterguru Guy Kawasaki kalder det ”The Art of the Start”. Her i Danmark kunne vi låne en reference fra et i hvert fald engang populært TV-program, Robinson Ekspeditionen, hvor programmets vært altid sagde ”Sæt i gang”.

Så derfor: Sæt i gang!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent i Jylland

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Vendor Security Compliance Lead

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S