Test: Tivolis nyeste VR-oplevelse forener magi og teknologi ... det holder hele vejen

Inde i H.C. Andersens slot i Tivoli smelter eventyrlige oplevelser og Virtual Reality-teknologi sammen. Det fungerer.

Artikel top billede

Blandt Virtual Realitys mange løfter er underholdning et tilbagevendende salgsargument.

At kunne udforske magiske universer direkte fra stuen, eller hvor man nu befinder sig, lyder da også lovende.

Derfor undrer det i grunden ikke, at netop forlystelsesparken Tivoli udforsker, hvordan Virtual Reality, eller bare VR, kan være med til at løfte oplevelsen.

Det er koldt i disse januardage, måske endda for koldt til at tage sig en tur i Tivolis VR-udvidede rutschebane, ’Dæmonen’, hvorfor det giver mening, at forlystelsen rykker indendørs i nogle af H.C. Andersen-slottets lysekrone-belyste lokaler, en kulisse som Tivoli ellers plejer at benytte til festlokaler.

Så er kulissen lagt til, at Tivoli 1. februar vil åbne op for forlystelsesparkens nye VR-oplevelse ’Bring the Spring’.

Læs også: Tivoli i København indfører superfed virtual reality: Tag med os på en vild flyvetur gennem bjerge, eksplosioner og en rød kinesisk drage

Noget for sanserne

Når man træder ind, står hvad der ligner otte små forhindringsbaner på rad og række.

Som med Tivolis andre forlystelser må man vente på sin tur, og når køen er overstået, ekviperes man med en futuristisk rygsæk, hvis ledninger kører op til et forvokset sæt digitale briller med tilhørende hovedtelefoner.

De teknisk kyndige vil vide, at der her er tale om HP’s VR-rygsæk og et sæt HTC Vive Pro – det ypperste der kan opdrives inden for VR-udstyr i dag. Her er der ikke sparet.

Inden udstyret kommer på, vil et smugkig på det, der snart skal vise sig at være den virtuelle bane, røbe, at der vist også skal blive noget for sanserne på denne rejse. På strategisk placerede steder er der monteret pelstotter, forskellige typer træ og en loftsventilator på den kulørte men ellers spartansk indrettede bane.

Til sidst får jeg en mærkværdig controller stukket i hånden - den skal være min virtuelle tryllestav i de næste fem minutter, får jeg at vide.

Magien opstår

Seancen debuterer i et forfrossent islandskab, hvor man med tryllestaven kan skabe lokalt tøbrud.

Visuelt befinder jeg mig en såkaldt ’low-poly’ verden, hvor omgivelserne ikke forsøger at være virkelighedstro men i stedet går efter at gengive verdenen i forsimplet, men på sin vis også charmerende.

Lydkulissen er perfekt afstemt til de dybfrosne omgivelser, og så er det samtidig en fin krølle, at de fysiske artefakter, som er strategisk placeret på banerne, giver et skud virkelighed. Den pelstot, jeg undrede mig over at se, inden jeg fik VR-headsettet på, viste sig at tilhøre en virtuel isbjørn – den kunne man så klappe på hovedet.

Næste tur får dig ud af kummefryseren og ind i foråret, hvor man tages på en virtuel ballonflyvning over et gryende belyst landskab.

Her er interaktiviteten skruet ned. Man kan faktisk ikke gøre meget andet end at læne sig ud over ballonkurvens fysiske ræling, men visuelt er det seancen flotteste sceneri, man oplever, hvor hele det bakkede landskab labber til sig af den tiltrængte forårssol.

Man mærker blæsten i håret, når varmluftsballonen overflyver sceneriet, og selv om man teknisk set ikke rører på sig, kan man ikke lade være med at tro på, at man faktisk bevæger sig.

Læs også: Anmeldelse: Nordisk Films 4DX-biografoplevelse er noget, man skylder sig selv at prøve af

Turens sidste etape tager mig til en visuelt overdådig underskov, hvor sommerfugle og blomster kæmper en kamp om, hvem der kan være mest kulørt. Seancen kulminerer i et overraskende syn, som naturligvis ikke skal spoleres her.

Efter små fem minutter er man ude igen, mæt af indtryk.

Det ærgrer mig lidt, at rejsen kun kan tages en person ad gangen. Det havde givet noget at tale om, hvis man kunne gå på opdagelse i ’Bring the Spring’ sammen med en eller flere af sine kære. Børn skal i øvrigt være over 130 cm høje for overhovedet at få lov til at komme med.

Det fungerer – for nu

Tivolis nyeste attraktion giver endnu et interessant indblik i, hvordan VR-teknologien kan bruges til underholdning.

Efter rejsen i Tivolis ’Bring the Spring’ oplevelse, vækkes associationerne til en af Tivolis mest ikoniske attraktioner ’Den flyvende kuffert’. Turen var da også podet med fine referencer til H.C. Andersens eventyr.

Når det er sagt, skal Tivoli allerede snart til at se på, hvordan konceptet kan videreudvikles. For mens mange af de besøgende stadig har VR-oplevelser til gode, går der nok ikke mange år, før der skal mere til at imponere.

Det giver derfor også mening, at Tivolis nyeste attraktion kun vil eksistere i en tidsbegrænset periode fra 1. til 24. februar.

Det koster 60 kroner eller to turbilletter at prøve forlystelsen, men den er gratis, hvis man investerer i Tivolis Turpas Plus.

Læs også: Er virtual reality på vej ud igen? Headset-markedet er i krise - salget falder kraftigt

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Et fremtidssikret netværk: Skalering til morgendagens behov

    Digital infrastruktur er grundlaget for næsten alle aspekter af erhvervslivet og den daglige personlige tilværelse.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil