"Det er skide sjovt, at vi nu også kan følge med i en masse data under kampene. Men det betyder også, at dårlige tabere kan henvise til vores bordfodbold-data"

Alle de indsamlede data bliver bearbejdet via machine-learning, der giver os en masse statistik på vores bordfodboldkampe. Vi kan eksempelvis se hvilket hold, der har haft bolden mest, og hvem der har flest skud på mål. Vi har også installeret en optisk sensor i målet, der registrerer, når der bliver scoret og holder styr på stillingen.

Artikel top billede

Vi har udstyret vores bordfodbold-bord med et kamera og nogle sensorer, der er koblet op til en Raspberry Pi og en Mac Mini, som er installeret under selve bordet.

Alle de indsamlede data bliver bearbejdet via machine-learning. Det giver os en masse statistik på vores bordfodboldkampe. Vi kan eksempelvis se, hvilket hold der har haft bolden mest, og hvem der har flest skud på mål. Vi har også installeret en optisk sensor i målet, der registrerer, når der bliver scoret og dermed også holder styr på stillingen.

Jeg fik ideen til et hackathon, og det virkede som en helt åbenlys ting at gøre, når nu jeg er data scientist, og vi i forvejen har en masse sjov med vores bordfodboldbord.

Det er skide sjovt, at vi nu også kan følge med i en masse data under kampene. Men det betyder naturligvis også, at dårlige tabere kan henvise til vores bordfodbold-data og sige ‘Der kan du selv se, det var totalt uretfærdigt, at jeg tabte. Jeg har jo haft bolden hele tiden‘.

Mit håb er, at vi med tiden kan bygge endnu flere machine-learning algoritmer ind i systemet. Eksempelvis forestiller jeg mig, at vi undervejs i en kamp kan forudse, hvem der vinder. Ligesom vi kan føre en løbende statistik over hvem af os, der vinder flest kampe, har højest scoringsprocent eller sender de hårdeste skud af sted.

Jeg leger også med tanken om, at vi kan uploade resultaterne i vores indbyrdes kampe til en blockchain, så vi kan være sikre på, at folk ikke snyder med resultaterne.

Alt det her er jo mest for sjov, men i bund og grund er det også en showcase, der viser hvad billedgenkendelsesteknologi kan anvendes til.

For mere eller mindre samme teknologi kan også anvendes i forbindelse med robotkirurgi, eller når droner skal identificere skader på rør eller ledninger.

Mads Gylling Safeldt, data scientist hos IBM Client Innovation Center

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S