Nationalbanken: Private betalinger med mobilen koster samfundet det halve af betaling med kontanter

Mobilen som betalingsmiddel mellem private stormer frem, og nu fastslår en ny rapport, at samfundet samtidig sparer en masse penge, når vi undgår kontanter og kontooverførsler.

Artikel top billede

Det koster kun samfundet det halve, når du betaler for dit seneste kup på Facebook eller DBA med mobilen i stedet for kontanter.

Det viser en ny rapport fra Betalingsrådet under Nationalbanken.

De samlede samfundsmæssige omkostninger var 2,1 kroner for en privat MobilePay-betaling i 2016, som er det år, Betalingsrådets undersøgelse omfatter.

Prisen for en kontant betaling var 4 kroner i 2016, og for en kontooverførsel var prisen hele 5 kroner.

I 2016 blev der foretaget 180 millioner betalinger mellem privatpersoner med de mest udbredte betalingsformer, som er mobilen, kontanter samt kontooverførsel i net- eller mobilbanken, skriver Betalingsrådet i sin rapport.

Betalingsrådets beregninger af de samfundsmæssige omkostninger ved mobilbetalinger mellem private er sket med oplysninger fra MobilePay.

“Danske husholdninger havde i 2016 to muligheder til mobilbetalinger mellem privatpersoner: De kunne enten bruge Swipp eller MobilePay. Af de to produkter foretrak danskerne MobilePay, som havde over 3 millioner brugere ved udgangen af 2016, mens Swipp havde ca. 900.000 brugere. Swipp lukkede i februar 2017,” lyder det i rapporten.

Ifølge Betalingsrådet kan man ikke sammenligne de samfundsmæssige omkostninger ved mobilbetalinger mellem private med de mobilbetalinger, som private foretager til virksomheder som eksempelvis forretninger.

Betalingsrådet skriver i rapporten, at den samfundsmæssige omkostning er et udtryk for den samlede brug af ressourcer hos dem, der er involveret i betalingen.

Det vil sige brug af ressourcer hos betalingsformidlere, betaleren samt modtageren af betalingen. Derimod siger den samfundsmæssige omkostning ikke noget om for eksempel et eventuelt gebyr ved at hæve kontanter eller det årlige gebyr ved at have et internationalt kreditkort.

Og så er det blevet endnu billigere side 2016

Ifølge en pressemeddelelse fra MobilePay har udviklingen siden 2016 betydet, at MobilePay-betalinger er blevet endnu billigere for det danske samfund.

”Næsten alle landets banker er nu samlet bag MobilePay og har flyttet hovedparten af betalingerne væk fra kort og over på de langt billigere konto-til-konto transaktioner. De samfundsøkonomiske omkostninger er dermed yderligere reduceret betydeligt,” siger Torben Gamst, direktør for MobilePay i Danmark.

Ifølge MobilePay var der i 2018 knap 4,1 millioner brugere af systemet, som overførte cirka 65 milliarder kroner ved hjælp af knap 200 millioner transaktioner.

”Fordi den private MobilePay-brug har nået en globalt set uhørt udbredelsesgrad i Danmark, oplever vi en tilsvarende stor vækst i brugen af mobile betalinger i danske butikker og webshops. Her medvirker MobilePay og partnerbankerne til at gøre Danmark til global frontrunner inden for kontantløs økonomi og digitalisering,” siger Torben Gamst.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S