Artikel top billede

Læs baggrundshistorien om Københavns Kommunes store Office 365-indkøb.

Sådan forklarer Københavns Kommune ubrugte Office 365-licenser for 10 millioner: "Microsoft har en monopollignende status på markedet for kontorpakker"

Københavns Kommune var nødsaget til at vælge Microsoft, da kommunen i 2017 skulle vælge en ny kontorpakke. "Reelt fandtes der ikke alternativer til Microsoft," lyder det fra Koncern IT, der siden 2015 undersøgte alternativerne og i dag afviser, at man kunne have indgået en bedre licensaftale. Se de afslørende dokumenter her.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Historien bag indkøbet af Office 365 i Københavns Kommune
  • Derfor mente Koncern IT ikke, at der var alternativer til Microsoft
  • Sådan forholder Københavns Kommune sig til betaling for ubrugte licenser
  • Se de afslørende dokumenter
  • Læs Micrsofts svar
1.142
5:45 min
Med et par måneders forsinkelse blev Office 365 i slutningen af september 2018 installeret til medarbejdere i Københavns Kommune.

Beslutningen om at udrulle Microsofts flagskibskontorpakke blev taget i 2017. Her indstillede Koncern IT - kommunens centrale it-funktion - til Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune at indkøbe Microsoft Office 365.

Men valget af Microsoft var ikke et produkt ud af mange forskellige mærker. Københavns Kommune befandt sig derimod i en butik, hvor den kun kunne vælge mellem Microsoft-varerne på hylderne.

Der fandtes nemlig ingen alternativer, da Microsoft har 'monopollignende status på markedet', ifølge Københavns Kommune.