Artikel top billede

Åbent brev: Apples nye sikkerhedsfunktion har en alvorlig mangel

Standardorganisationen OpenID Foundation er ikke tilfreds med Apples nye sikkerhedsfunktion ‘Sign in with Apple,’ hvis opbygning rummer et alvorligt problem.

Standardorganisationen OpenID Foundation, der står bag den åbne autentifikations-protokol OpenID, er ikke tilfreds med den måde, hvorpå Apple har opbygget den nye sikkerhedsfunktion ‘Sign in with Apple.’

Sikkerhedsfunktionen kommer med Apples nyeste opdatering, iOS13, og den giver brugerne mulighed for at logge ind på en række tjenester uden at indtaste mail-adresse, password og lignende.

I et åbent brev påpeger OpenID Foundation imidlertid, at Apples opbygning af sikkerhedsfunktionen ‘eksponerer brugerne’ og deres privatliv.

Det skyldes, at arkitekturen i sikkerhedsfunktionen ikke er fuldt ud kompatibel med OpenID-standarden, selvom om ‘Sign in with Apple’ rent faktisk bygger på OpenID Connect-platformen.

Organisationen har offentliggjort en fuld liste med forskellene på OpenID Connect og Sign In with Apple.

Den finder du her.

“De nuværende forskelle mellem OpenID Connect og Sign In with Apple reducerer antallet af steder, hvor brugerne kan anvende Sign In with Apple og eksponerer brugerne overfor større sikkerheds- og privacy-risici,” lyder det fra OpenID Foundation.

Ifølge organisationen udgør forskellene en ‘unødvendig byrde’ på udviklere, der arbejder med både OpenID Connect og Sign In with Apple.

Det skyldes, at de er nødt til at understøtte to forskellige autentifikations-standarder for tiden.

OpenID-organisationen tæller prominente medlemmer som Google, Microsoft, Cisco, Oracle, PayPal og Akamai, hvis produkter alle understøtter standarden.

Apple er ikke medlem af sammenslutningen.

Du finder det åbne brev fra OpenID Foundation til Apple her: Open Letter from the OpenID Foundation to Apple Regarding Sign In with Apple.

Læs også:

Hacker roser ny sikkerhedsfunktion til iPhone: Men den kommer ikke uden en pris.

Apple klar med nyt iPhone-styresystem: Få et overblik over de fedeste features

Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere

Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere

GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere