Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Telenor taber 12.000 kunder - men hæver indtjeningen: "Det tager tid at komme tilbage"

I andet kvartal af 2019 har Telenor mistet 12.000 kunder. Samtidig fortsætter Telenor dog fremgangen i indtjeningen.

Danmarks næststørste televirksomhed, Telenor, mister 12.000 mobilkunder i årets andet kvartal.

Det viser televirksomhedens kvartalsregnskab, som netop er blevet annonceret.

Telenor, der nu har en samlet kundebase på knap 1,7 millioner kunder, kalder kundetilbagegangen for en stabilisering og forklarer det med en lavere synlighed i begyndelsen af året samt en forsat oprydning af kampagnekunder.

Det norskejede teleselskab henviser samtidig til en kundebase præget af en langsom udfasning af kunder i staten samt implementeringen af en ny produktportefølje.

Læs også: Telenor og Telia går i luften med 5G-netværk i Danmark: Her er de første master

De 12.000 tabte kunder er ifølge Telenor dog et tegn på, at den negative udvikling er vendt.

Det tager tid at komme tilbage

Samtidig viser Telenor dog fremgang i indtjeningen (EBITDA), som lander på 204 millioner kroner for andet kvartal - svarende til en stigning på fire millioner kroner sammenlignet med første kvartal af 2019.

"Jeg hæfter mig ved den fortsatte fremgang i vores indtjening og den begyndende stabilisering af vores kundebase. Det tager tid at komme tilbage, hvor vi gerne vil være efter en tid, hvor vi ikke har haft tilstrækkelig fokus på vækst, men vi oplever nu en sund fremgang måned for måned og ser nu resultaterne af, at vi er blevet mere synlige i markedet," lyder det fra Jesper Hansen, administrerende direktør Telenor Danmark.

"Kunderne tager godt imod vores kampagner, og vi ser fremad mod efteråret, hvor vi vil forstærke vores position med flere spændende kundetiltag med henblik på at vækste vores kundebase."

Sammenlignet med juni 2018 har Telenor nu mistet seks procent af sin kundebase.

Omsætningen hos Telenor Danmark lander på 927 millioner kroner i andet kvartal. Det er et fald på 60 millioner kroner sammenlignet med samme kvartal i 2018.

Indtjeningsgraden hos Telenor er steget til 22% svarende til en stigning på et procentpoint sammenlignet med årets første kvartal i 2019.

Telenor har omkring 1.400 medarbejdere og 57 butikker i Danmark. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor.

Hele Telenor landende i andet kvartal en omsætning på 21,7 milliarder kroner - en stigning på lidt over 400 millioner kroner.

I går sænkede Telenor-koncernen de samlede forventninger til gruppens indtjening.

Det skete som følge af regnskabsrod hos Telenors division i Bangladesh, Grameenphone, der ikke havde opgjort udgifterne korrekt.

Det kan du læse mere om her: Regnskabsrod hos teleselskab i Bangladesh fjerner en halv milliard af Telenors kvartalsresultat med et snuptag




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Byg digitale løsninger omkring dit kerneprodukt og styrk konkurrenceevnen

Stadig flere virksomheder tænker digitale løsninger ind i deres samlede produktportefølje. De sælger ikke ”kun” komponenter og fysiske produkter, men styrker det samlede produktkatalog med services, der f.eks. giver indsigt i ydeevne og udnyttelse af enhederne – og som gør vedligehold langt mere kosteffektivt og rettidigt. Derfor sætter vi fokus på, hvordan du bygger eller optimerer cloudbaserede løsninger, der komplementerer dit kerneprodukt.

21. marts 2023 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling. Tema: Hvor står Danmark i forhold truslen fra DDoS?

22. marts 2023 | Læs mere


Datadrevet forretning 2023

Gennem inspirerende oplæg fra personer, der – på egne eller andres vegne – har formået at udnytte data til at sikre en kant til konkurrenterne, bliver du inspireret til, hvordan din organisation kan lykkes med at høste gevinsterne gennem målrettet investering i databaseret innovation og udvikling og om, hvordan man i praksis spotter potentialet i og værdien af data.

23. marts 2023 | Læs mere