Telenor taber 12.000 kunder - men hæver indtjeningen: "Det tager tid at komme tilbage"

I andet kvartal af 2019 har Telenor mistet 12.000 kunder. Samtidig fortsætter Telenor dog fremgangen i indtjeningen.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Danmarks næststørste televirksomhed, Telenor, mister 12.000 mobilkunder i årets andet kvartal.

Det viser televirksomhedens kvartalsregnskab, som netop er blevet annonceret.

Telenor, der nu har en samlet kundebase på knap 1,7 millioner kunder, kalder kundetilbagegangen for en stabilisering og forklarer det med en lavere synlighed i begyndelsen af året samt en forsat oprydning af kampagnekunder.

Det norskejede teleselskab henviser samtidig til en kundebase præget af en langsom udfasning af kunder i staten samt implementeringen af en ny produktportefølje.

Læs også: Telenor og Telia går i luften med 5G-netværk i Danmark: Her er de første master

De 12.000 tabte kunder er ifølge Telenor dog et tegn på, at den negative udvikling er vendt.

Det tager tid at komme tilbage

Samtidig viser Telenor dog fremgang i indtjeningen (EBITDA), som lander på 204 millioner kroner for andet kvartal - svarende til en stigning på fire millioner kroner sammenlignet med første kvartal af 2019.

"Jeg hæfter mig ved den fortsatte fremgang i vores indtjening og den begyndende stabilisering af vores kundebase. Det tager tid at komme tilbage, hvor vi gerne vil være efter en tid, hvor vi ikke har haft tilstrækkelig fokus på vækst, men vi oplever nu en sund fremgang måned for måned og ser nu resultaterne af, at vi er blevet mere synlige i markedet," lyder det fra Jesper Hansen, administrerende direktør Telenor Danmark.

"Kunderne tager godt imod vores kampagner, og vi ser fremad mod efteråret, hvor vi vil forstærke vores position med flere spændende kundetiltag med henblik på at vækste vores kundebase."

Sammenlignet med juni 2018 har Telenor nu mistet seks procent af sin kundebase.

Omsætningen hos Telenor Danmark lander på 927 millioner kroner i andet kvartal. Det er et fald på 60 millioner kroner sammenlignet med samme kvartal i 2018.

Indtjeningsgraden hos Telenor er steget til 22% svarende til en stigning på et procentpoint sammenlignet med årets første kvartal i 2019.

Telenor har omkring 1.400 medarbejdere og 57 butikker i Danmark. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor.

Hele Telenor landende i andet kvartal en omsætning på 21,7 milliarder kroner - en stigning på lidt over 400 millioner kroner.

I går sænkede Telenor-koncernen de samlede forventninger til gruppens indtjening.

Det skete som følge af regnskabsrod hos Telenors division i Bangladesh, Grameenphone, der ikke havde opgjort udgifterne korrekt.

Det kan du læse mere om her: Regnskabsrod hos teleselskab i Bangladesh fjerner en halv milliard af Telenors kvartalsresultat med et snuptag

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S