Efter afsløringer om aflytning: Apple undskylder og indfører omfattende ændringer i Siri

Efter massiv kritik går Apple nu ud og undskylder for den menneskelige aflytning af brugernes samtaler med Siri. Se de nye ændringer til stemmeassistenten her.

Artikel top billede

(Foto: IDG News Service)

Apple har været udsat for massiv kritik, da det kom frem, at selskabet har hyret folk til at gennemlytte brugeres samtaler med Siri.

Derfor har det amerikanske tech-selskab været ude og undskylde for deres håndtering af brugernes data.

Det skriver Apple i en pressemeddelelse.

Indtil nu har tech-selskabet fået underleverandører til at gennemlytte brugernes samtaler med Siri som del af kvalitetskontrollen. Ifølge selskabet er det kun 0,2 procent af samtalerne, der er blevet aflyttet og oversat.

Men det har Apple nu afskaffet.

"Vi ved, at vores brugere har været bekymrede over de seneste rapporter, der handler om folk, der lytter til Siris lydoptagelser, som er en del af Siris kvalitetskontrol."

"Vi har hørt bekymringerne og suspenderer øjeblikkeligt den menneskelige aflytning af Siri-samtalerne og er påbegyndt en omfattende evaluring af vores praksis og politikker," skriver Apple.

Læs mere her: Ansatte lyttede til folk, der havde sex og solgte narko: Nu stopper Apple omstridt Siri-program

Det har ført til flere ændringer af stemmeassistenten.

Selskabet skriver, at som standard vil Apple ikke længere opbevare og oversætte brugernes samtaler med Siri.

Det vil i stedet blive valgfrit for brugerne, om de vil give stemmeassisten lov til at bruge samtalerne til at forbedre servicen.

Som den tredje ændring, hvis man giver Siri lov til at benytte ens samtaler, så er det udelukkende medarbejdere fra Apple, der vil gennemlytte interaktionerne med Siri.

Tidligere har Apple hyret andre selskaber til at gennemlytte Siri-samtalerne. Denne praksis er blandt andet blevet afsløret i Danmark.

Det kan du læse mere om her: Apple og Google har aflyttet og nedskrevet danskeres samtaler: "Jeg har overhørt skænderier, samlejer samt almindelige samtaler"

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S