Vi har alle et klima-ansvar: Her er vores erfaringer og indgang til klima-problematikken hos Telia

Klumme: Alle virksomheder – ikke mindst dem, der arbejder på forkanten af den teknologiske udvikling – har et stort ansvar for at aktivere viden og ressourcer i kampen for planetens fremtid. Her er mine erfaringer fra Telia.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Bæredygtigheds-agendaen fylder i regeringens aftalepapir, i medierne, i danskernes bevidsthed og på direktionsgangene. Og med god grund.

For klokken er fem minutter i 12 hvad angår klimakrisen. Derfor har alle virksomheder – ikke mindst dem, der arbejder på forkanten af den teknologiske udvikling – et stort ansvar for at aktivere viden og ressourcer i kampen for planetens fremtid.

Hvilken rolle spiller teknologien i kampen mod klimaforandringerne?

Og hvilke forpligtigelser hviler der på tech-virksomheder i den proces?

Svaret er naturligvis, at vi har nøjagtig det samme ansvar som alle andre, privatpersoner og virksomheder: Vi skal gøre vores for at agere bæredygtigt – og vi skal bruge vores indflydelse til at påvirke andre.

Denne klumme er min opfordring til at se indad og agere udad. Det har vi gjort hos Telia, og det har kastet nogle erfaringer af sig, som jeg vil dele.

Den ømme storetå
I telebranchen er energiforbruget i netværket og datacentrene den ømme storetå. Og det er en voksende udfordring i en forbundet verden, der forbruger stadig mere data.

Det adresserer vi blandt andet ved, at 93 procent af energiforbruget i vores datacentre og hovedkontor i dag stammer fra grøn energi fra vedvarende energikilder som vind- og vandkraft.

Vi har solceller på taget af vores hovedkontor, men det er en meget begrænset del af vores energiforbrug, vi får dækket af den vej.

Vi afprøver mulighederne for at genanvende den energi (varme), som vores datacentre producerer (se for eksempel nærmere om datacenteret i Helsinki) – og vi regner sågar på, om det kan give mening at investere i egen produktion af for eksempel vindenergi.

Produktion og bortskaffelse af mobiltelefoner og andre gadgets er en anden problemstilling, der fylder i telebranchens ”økosystem”.

I en verden med begrænsede ressourcer og stigende problemer med forurening fra eksempelvis tungmetaller bliver det stadig vigtigere at genbruge materialer og sørge for at genanvende og destruere udtjente produkter på forsvarlig vis.

Begrebet ’e-waste’ kommer vi forventeligt til at høre mere til, eftersom Danmark indtager en kedelig placering i toppen blandt de nationer, hvor indbyggerne skiller sig af med mest elektronikaffald. Ifølge tal fra 2016 bliver det til knap 25 kg e-waste om året per dansker (!).

Visionen om 2030
For at understrege, at Telia vil tage aktivt del i løsningen af klimaproblemerne, har vi formuleret en ambition på Group-niveau, der forpligter og inspirerer hele vejen rundt: I 2030 vil vi således udlede nul CO2, have nul spild og realisere vores intentioner gennem 100 procent handling.

Vi ser et stort potentiale i også at lade indsatsen og ansvaret omfatte vores kunder og leverandører.

Man kan argumentere for, at det er risky business, at stille høje krav til vores vigtige partnere og betalende kunder.

Men kun ved at være konsekvent og stille krav og således forpligte hele vejen ud i værdikæden, kan vi medvirke til at skabe de ringe i vandet, der skal til for at vende den uholdbare udvikling på klimaområdet.

Udover de strukturelle indsatser, der eksempelvis handler om at købe grøn energi til netværket eller indsamle udtjente smartphones og sikre genanvendelse eller forsvarlig destruktion, så søger vi at påvirke og involvere vores stakeholders på forskellige måder.

Vores kerneydelse er at forbinde mennesker og devices, for derigennem at skabe værdi på mange planer.

Gennem dialog med og involvering af vores mange interessenter – fra kolleger over kunder til samarbejdspartnere – kan vi forstærke effekten af vores indsats:

• Medarbejderne engagerer vi gennem interne kampagner og events, ambassadørprojekter og input fra grønne eksperter, der giver indsigt og gode råd. Målet er at skabe opmærksomhed, inspiration og intern stolthed der mobiliserer medarbejderne og deres engagement.

Det har selvfølgelig en positiv afsmitning på arbejdspladsen. Og medarbejderne tager forhåbentlig også det bæredygtige mindset med hjem, hvor de kan påvirke familien og netværket i en grønnere retning.

• En vigtig del af arbejdet med 2030-målene handler om oplysning og transparens overfor privatkunderne i forhold til deres elektronikforbrug samt at udvikle tilbud og løsninger, der sikrer mindre e-waste og mere genbrug i sektoren.

• Vi ser et kæmpepotentiale i at samarbejde med vores erhvervskunder, der har både ressourcer og innovationskraft til at implementere nye teknologier, der er smartere, effektivere og grønnere end gårsdagens teknologier. IoT-løsninger, 5G-teknologi, smart cities, smart factories og by- og transportplanlægning via crowd insights er eksempler herpå. Og her er der utroligt meget at vinde for alle parter.

• Vi kommer også til at stille øgede krav til vores leverandører og samarbejdspartnere, der frem mod 2030 kommer til at udarbejde planer for, hvordan de kan producere varer og tjenester til os uden spild og med et CO2-regnskab, der går i nul.

Tech, mennesker og fremtiden
Telia har netop været officiel partner for Techfestival, der blev afholdt i København fra den 5. – 7. september. Det var tre dage med masser af inspirerende oplæg og diskussioner, deep-dive workshops, kreative events, så vel som middagsmøder og uformelle samtaler.

Vores deltagelse var dedikeret til temaet om tech og bæredygtighed, og vi forsøgte at gøre diskussionen om digitalisering, mennesker og klodens fremtid konkret og nærværende.

Jeg deltog blandt andet i en interessant debat om, hvordan digitaliseringen kan medvirke til at skabe et mere bæredygtigt samfund, fordi teknologien åbner en række muligheder for, at vi kan dele mere – eksempelvis biler – og dermed lette vores aftryk på forbruget af jordens ressourcer.

Men det kræver, udover teknologien, at vi er klar til at ændre livstil og eksempelvis opgive idéen om at eje egen bil. Desuden skal vi som forbrugere og borgere turde – og kunne – stole på de digitale udbydere af disse tjenester.

For med opblomstringen af diverse deletjenester, skabes og udnyttes der en lang række data – eksempelvis om kørselsmønstre – som udbyderen skal bruge for at kunne tilbyde og udvikle løsningen. Det kan bruges – og misbruges. Derfor hviler der et stort ansvar på os tech-virksomheder.

De mange indtryk fra Techfestivalen nærede mit håb om, at det ikke er for sent at vende udviklingen.

Teknologi i allerbredeste forstand rummer uanede muligheder for at udvikle smartere og mere bæredygtige løsninger.

Det kommer dog til at kræve både investeringer og livsstilsændringer på den korte bane.

Men i det lange løb har vi ikke råd til at lade være.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.







Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2.0: Forretning, innovation og udvikling

På Digitaliseringsledelse kan du derfor en række førende danske CIOs der ærligt fortæller om deres overvejelser, strategier, organisationer og resultater. På dagen får du desuden mulighed for at netværke og reflektere over indholdet i en række korte intensive sessioner samt gå i dialog med dagens stærke oplægsholdere.

05. november 2020 | Læs mere


Dell Talk: Fremtidens arbejdsplads: Få fuld udbytte af medarbejdernes kompetencer og viden

Skal du have fuldt udbytte af medarbejderes kompetencer og den viden, som din organisation ligger inde med, kræver det de rigtige værktøjer, de rigtige processer og det rigtige mindset. I denne talk får du buddet på hvordan fremtidens arbejdsplads ser ud - og hvordan den lever op til kravene fra de dygtige, mobile og kritiske medarbejdere.

06. november 2020 | Læs mere






Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Optimér netværket til håndtering af hybrid- og multicloud infrastruktur
I januar 2020 konstaterede Gartner, at cloudcomputing var blevet ”The New Normal” – og op gennem året gjorde Covid-19 det endda helt essentielt at være i stand til at drifte infrastrukturen helt eller delvist fra skyen. Situationen har tvunget virksomheder til hastigt at omstille eller gentænke deres driftsstrategi, og hybride infrastrukturmodeller er nu mere udbredte end nogensinde før. Men mange har også været nødt til at erkende, at den stigende kompleksitet – i særdeleshed på det netværks- og sikkerhedsbaserede felt – stiller helt nye krav til de organisationer, der anvender dem. Denne hvidbog går i dybden med nogle af de mest udbredte udfordringer, som disse transformationsscenarier stiller din organisation overfor. Den giver et solidt bud på, hvordan en netværkshub baseret på Interxion-teknologi gør det muligt at gentænke og optimere netværksinfrastrukturen. Særligt med henblik på at optimere den til at kunne håndtere en hybrid- eller multicloudbaseret infrastruktur.