Digital transformation er en kulturkamp, som kræver diplomater i skudsikre veste

Klumme: Rigtige mange digitale forandringsprojekter løber panden mod en mur af etableret virksomhedskultur. Forandring kan give fjender, men vi skal have alle med. Derfor er der brug for diplomater i skudsikre veste.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Mange virksomheder har en etableret base af viden, erfaring og markedsforståelse.

Det er en enorm ressource, men det er samtidig et stort anker, som sætter forandringstempoet ned i slæbegear.

Den er ovenikøbet struktureret og forankret i et ledelsessystem, som belønner for den ”gamle” måde at gøre tingene på.

Topledelsen taler naturligvis med to tunger, når den på den ene side ønsker innovation og på den anden side samtidig er helt afhængig af den daglige, operationelle muskel i den etablerede forretning, som leverer næste kvartalsresultat. Men det er ikke det eneste skisma.

Når den etablerede virksomhed sætter digital transformation på dagsordenen, vil det i større eller mindre grad aktivere en kulturkamp i flere dimensioner - både mellem topledelsen og forretningsområderne og mellem de forskellige organisatoriske enheder, som har en aktie i kundekontakten og værdikæden.

Kompleksiteten myldrer frem

Den vigtigste tommelfingerregel i digital innovation er kundefokus.

Altså dyb indlevelse og forståelse for kundernes behov og situation som fyrtårn og rød tråd til i udviklingen af en ny forretningsmodel.

Når man stiller skarpt på den kernelæring i enhver innovationsproces, så myldrer kompleksiteten frem: Siloerne inden for salg, markedsføring, produktion, service og produktudvikling er ikke nødvendigvis enige om, hvad kunderne vil have.

Kunderne er jo heller ikke ens, så det er ikke så sært. Sagen er den, at kunderne jo heller ikke selv helt ved, hvordan deres fremtid kunne gøres radikalt lysere.

Derfor får man heller ikke nødvendigvis noget ud af at spørge dem. En årlig spørgeskemaundersøgelse kan i hvert fald ikke gøre det.

Du kender sikkert den gamle historie om, at før bilen blev opfundet, ville fantasien række til flere og hurtigere heste, hvis kunderne blev spurgt om deres hedeste drøm på transportområdet.

Diplomater på topledelsens mission

Svaret kan være at observere kunderne. Hvad gør de? Hvorfor gør de det?

Disse resultater skal skabes og fortolkes af en ”diplomat”, som ikke er farvet eller låst af noget som helst andet end kundernes perspektiv.

Men de samme diplomater skal udstyres med skudsikre veste, når de fremlægger og diskuterer deres findings med de forskellige silo-kulturer i virksomheden.

Den skudsikre vest er bemyndigelsen fra topledelsen.

Altså en stensikker forvisning om at have en hovedsponsor, når diplomaten skal omforme den interne kulturkamp til en åben, kreativ og innovativ legeplads, hvor mange forskellige perspektiver er til stede.

Her skal ideen opstå til den digitale forretningsmodel eller den datastøttede service til kunderne eller den effektivisering, som kan skabe den samme eller bedre leverance med færre ressourcer.

Vilje og vildskab

De kulturelle forskelle er en styrke, der rummer meget af den viden og erfaring, som er opsamlet i en virksomhed.

Derfor skal forandringsagenten have store diplomatiske evner.

Det er ikke sikkert, at en data scientist og en forretningsansvarlig taler samme sprog.

Det er heller ikke sikkert, at kunderne og leverandøren kommunikerer på samme bølgelængde.

Men først og fremmest skal der være vilje og vildskab til at prøve noget nyt.

I sidste ende handler det om topledelsens vilje til at forandre og prøve noget nyt.

Alle ledere vil sikkert forsikre os om, at de er parate til at satse med modige beslutninger, men i praksis sidder de måske på toppen, fordi de er gode til at sikre, risiko-minimere, skabe kompromiser og fastholde.

Topledelsens opgave er at forberede den digitale transformation med en kulturel transformation, som hjælper organisationen med at vælge rigtigt, så hensynet til bundlinjen i næste kvartal ikke lukker for innovationen til næste år.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension