TDC satser på spil-download trods fiaskoer

TDC forsøger sig med en ny spiltjeneste, hvor brugerne kan betale for at hente komplette versioner af ældre købespil over nettet. TDC lader sig ikke skræmme af, at både Cybercity og Telia i Danmark har forsøgt sig med lignende tjenester, som lukkede på grund af manglende interesse og indtjening.

Cybercitys og Telias mislykkede forsøg på at få danskerne til at betale for at hente spil over nettet skræmmer ikke TDC, som nu er klar med en ny spiltjeneste.

TDC tilbyder med sin nye spilbutik såkaldte games-on-demand, hvor man betaler 99 kroner for komplette versioner af ældre computerspil, som så hentes fra TDC's hjemmeside.

Selskabet føler sig overbevist om, at onlinesalg er fremtidens distributionsform, og TDC lader sig derfor ikke gå på af, at konkurrenterne forgæves har forsøgt sig på området.

- Vi har set, at de andre tjenester er lukket, og det har vi taget til efterretning. Vi ved, at distribution af spil online bliver en bæredygtig forretningsmodel, og på det marked vil TDC være, siger salgsdirektør Jens Østerby fra TDC Boomtown.

Han mener, at onlinespil allerede i dag er en af de ting, der er med til at drive udbredelsen af bredbånd.

Partner bag teknologien

TDC har allieret sig med firmaet Scandinavian Games, som leverer lignende tjenester til andre internetportaler rundt om i verden.

Firmaet bruger teknologien Activemark til at levere spillene og samtidig beskytte dem mod piratkopiering.

Både Cybercity og Telia har forsøgt sig med lignende tjenester i Danmark, men begge selskaber smed håndklædet i ringen efter kort tid på markedet.

Cybercity lukkede sin tjeneste Playinggod, hovedsagelig fordi spilproducenterne ikke ville stille de nyeste spil til rådighed.

- Teknikken fungerer, og kvaliteten er på plads, men der har ikke været tilstrækkelig interesse fra indholdsudbyderne, sagde administrerende direktør Henrik Clausen dengang til Computerworld Online.

Ældre teknologier

Det er også tydeligt på TDC's portal, at spillene ikke er blandt de nyeste titler på markedet.

En af hovedtitlerne er således det kritikerroste pc-spil Civilization III, der udkom i 2001.

Modsat Cybercitys tjeneste, som var leveret af et israelsk softwarefirma, skal brugerne hos TDC hente det komplette spil, hvilket for Civilization III drejer sig om over 430 megabyte.

Ifølge Jens Østerby har TDC på grund af partnerskabsaftalen investeret ganske få penge i den nye spiltjeneste, hvor selskabet til gengæld kun får en del af kagen, når der fremover ryger virtuelle spil over disken.

Også Telia har i Danmark forsøgt sig med games-on-demand på indholdsportalen Comhjem.dk, men den blev lukket i 2002, fordi selskabet ikke kunne tjene penge på det.

- Det var på mange måder et spændende udviklingsområde, men den var ikke stærk nok økonomisk til at opfylde kravene om lønsomhed, fortæller pressechef Robert Neimanas.

Hitspil til salg over nettet

Telias bredbåndsdivision, Teliastofa, har dog ikke helt droppet satsningen på spil, og selskabet samarbejder i dag med Microsoft om levere online-spiltjenesten Xbox Live til kunderne. Microsoft har en lignende aftale med TDC.

Et af de største forsøg med at distribuere spil over nettet som supplement til fysiske eksemplarer i butikkerne, bliver når spilfirmaet Valve lancerer næste udgave af det storsælgende spil Half-Life.

Det kraftigt forsinkede Half-Life 2 vil blandt andet blive solgt via Valves nye tjeneste Steam, som tillader brugere at downloade spillet online. Half-Life 2 skulle komme på gaden ganske snart, og spillet forventes at sælge i millioner af eksemplarer i løbet af kort tid.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere