Næsten alle hackede Microsoft-konti mangler vigtig funktion

Næsten alle Microsoft-konti, der bliver ramt af et hackerangreb bruger ikke multifaktor login. Dermed ligger der et åbenlyst sikkerhedsværktøj for fødderne af danske Microsoft-brugere.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

I årevis har Microsoft forsøg at få sine brugere til at sikre deres konto med multifaktor login.

Alligevel er det bare 11 procent af alle it-gigantens brugere, der benytter sig af muligheden.

Det skriver det amerikanske medie ZDNet.

I januar fik 1,2 millioner Microsoft-brugere kompromitteret deres konto. Men ifølge selskabet selv, så brugte 99,9 procent af de brugere ikke multifaktor login.

Læs også: Chokerende sikkerhedsfejl i app: Personlige oplysninger fra 6,5 millioner vælgere flagrer på nettet

Microsoft har én milliard aktive brugere om måneden. Af dem er der næsten 900 millioner brugere, der ikke bruger multifaktor login.

Dermed er de overladt til et simpelt brugernavn og password, der skal sikre virksomhedens data mod udefrakommende.

60 procent genbruger passwords

Simpel brug af password og brugernavn er nemlig langt fra nok i mange tilfælde, hvis man vil være sikker på, at andre ikke får adgang til virksomhedens data.

"Vi ved, at 60 procent af brugerne genbruger passwords. Det er superalmindeligt," siger Lee Walker, identitets- og sikkerhedsarkitekt hos Microsoft ifølge ZDNet.

Læs også: Nets har opdaget nyt trick blandt de it-kriminelle: Live-phishing sætter tofaktor-godkendelse ud af spillet

Microsoft oplyser, at de fleste konti bliver kompromitteret ved såkaldt password spraying, hvor hackere gennemgår en liste med nogle af de mest almindelige passwords. På den måde satser man på, at man på et tidspunkt rammer det rigtige.

Den klare opfordring fra cloud-giganten er derfor, at alle brugere med det samme skifter til multifaktor login.

Læs også: It-sikkerhedschef Peter Winkel advarer mod brugervenlig sikkerhed: “Jeg er begyndt at tro, at it-sikkerhed faktisk kan blive for godt”

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S