Omsætningen falder hos NNIT efter stor nedgang i samhandel med Novo Nordisk: "Faldet i omsætning fra Novo Nordisk-koncernen har påvirket vores resultater"

Novo Nordisk-omsætningen hos NNIT falder med 29 procent, men topchef Per Kogut er alligevel tilfreds med selskabets første kvartal 2020. NNIT fastholder desuden forventningerne til hele året på en omsætningsnedgang på mellem fire og otte procent.

Storkunden Novo Nordisks relation til NNIT bliver mindre og mindre, og det koster omsætning for NNIT i første kvartal af 2020.

Selvom NNIT i begyndelsen af 2020 indgik en ny femårig aftale med Novo Nordisk, falder selskabets omsætning fra den danske medicinalgigant med hele 29 procent.

Det medfører, at den samlede nettoomsætning er faldet med 3,7 procent til 722 millioner kroner sammenlignet med første kvartal i 2020.

Alligevel hæfter topchef Per Kogut sig ved flere positive ting, når det kommer til omsætningen.

"Faldet i omsætning fra Novo Nordisk-koncernen har påvirket vores resultater, hvilket imidlertid opvejes af især to ting: For det første leverer vi fortsat en stærk vækst i omsætningen fra andre kunder, især inden for den internationale life sciences-industri. For det andet har vi reduceret vores omkostninger ved at gennemføre den plan, vi annoncerede i januar 2020," lyder det fra NNIT-bossen.

Andelen af NNIT's omsætning fra kunder uden for Novo Nordisk-koncernen steg til 74 procent i 1. kvartal 2020 fra 65 procent i første kvartal 2019.

Læs også: NNIT's image får tæsk efter hårdt 2019: "En skrøbelig virksomhed havde nok ikke kunnet holde til det stormvejr vi har været i i 2019"

Fastholder forventninger til 2020
Efter et hårdt 2019, der bød på en større spareplan, svingende økonomiste rsultater og tab af flere store kontrakter, hæfter Per Kogut sig ved, at selskabet nu er på rette kurs og foreløbigt ser ud til at leve op til forventningerne i 2020.

"For NNIT var 2020 i forvejen et overgangsår, hvor vi stod for at genvinde vores robusthed, og så kom corona; -men første kvartal bestyrker vores tro på, at vi nok skal leve op til forventningerne. Det er for tidligt at tale om en fuld opklaring, men vi kan se lys og færre skyer på himlen," lyder det fra topchefen.

Trods coronakrisen fastholder NNIT derfor forventningerne til et omsætningsfald på mellem fire og otte procent for hele året.

"Resultatet for de første tre måneder af 2020 lever op til vores forventninger, trods forårets uforudsete coronavirus og trods et fald i omsætningen fra vores største kunde," lyder det fra Per Kogut.

Det understeges dog, at grundet coronavirus må det forventes, at NNIT's omsætningsvækst ender i den nedre ende af intervallerne for virksomhedens guidance, ligesom NNIT endnu ikke vil indikere om der betales udbytte for året på grund af coronavirus.

Læs også: Her er den benhårde lære af NNIT's krise: Derfor er det gået galt for selskabet

Fremgang på flere områder
Per Koguts optimisme er blandt andet drevet af en omsætningsfremgang inden for life sciences på henholdsvis 26 procent i Danmark og 18 procent international, mens omsætningen i enterprise-segmentet og det offentlige segment også er steget med henholdsvis 14 procent og 5,9 procent.

Det skyldes blandt andet en række aftaler, som NNIT har indgået i årets første tre måneder.

"Det har været betryggende at se, at vi formåede at indgå en række aftaler med kunder, idet vi i marts forlængede samarbejdsaftaler med henholdsvis DLG, HK og Novo Nordisk samt en række andre life sciences-selskaber i udlandet.”

Nettoomsætningen fra finanssegmentet faldt med 8,1 procent.

Læs mere om NNIT's nye aftaler her: NNIT klar med tredje stor-ordre på tre dage: Overtager hele HK's infrastruktur

Bundlinje falder med 12 procent
NNIT ender med at komme ud af første kvartal med et overskud et nettoresultat på 35 millioner kroner.

Det er en tilbagegang på 12,4 procent sammenlignet med samme periode i 2019, hvor overskuddet lå på 40 millioner kroner.

"Udover at salget i Kina har været stærkt påvirket i februar og marts af covid-19-situationen, har NNIT’s drift generelt kørt videre nogenlunde upåvirket globalt, og NNIT’s øvrige forretning kun været en smule påvirket af denne uventede situation i sidste halvdel af marts måned," lyder det fra Per Kogut.

Det er fortsat planen, at NNIT's nye finansdirektør Pernille Fabricius tiltræder i begyndelsen af august.

Det kan du læse mere om her: Ansættelse af ny finansdirektør markerer et paradigmeskifte i NNIT's topledelse: Her er Pernille Fabricius' største udfordring



Premium
2021 bliver et usædvanligt tv-år: Producenterne vil sætte fuld fokus på billedkvalitet og pris
I stedet for at koncentrere sig om stadigt højere opløsninger og buede skærme, lægger tv-industrien i 2021 op til at satse på det helt rigtige: Billedkvaliteten og prisen.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.