Hvis det er en daglig kamp at få ”lov” til at udføre banale dagligdags opgaver, så er der ikke mental energi til det ekstraordinære

Klumme: Standarder, styr på processerne og alt så simpelt som muligt. Det er nøglen til innovation og modstandsdygtighed, når nye virkeligheder trækker gulvtæppet væk under os. Vi skal strukturere det banale, så vi kan fokusere på det vigtigste. Det gælder især for vores it-installationer.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Forestil dig at du skal modtage en aflevering i fodbold i mørke. Ronaldo og en jævnaldrende amatørspiller blev udsat for denne udfordring i nogle styrede forsøg, hvor lyset slukkede 5-10 meter, før bolden var fremme.

Amatøren bremsede op og mistede føling med bolden. Ronaldo fortsatte i mørket, beregnede boldens bane, bragte sig i position og scorede. Med hovedet, med højrebenet og med skulderen. Også selv om lyset blev slukket, så snart den afleverende spiller berørte bolden.

Forskellen var, at stjernen behøvede meget få informationer for at udelukke de forstyrrende elementer og løse en kompleks opgave uden at kunne se bolden. Det lå på rygraden.

Gimmick eller ej. God metafor

Naturligvis er jeg i stor fare for at være hoppet på en gigantisk og manipuleret videogimmick i cirkus Ronaldo. Tjek selv her: https://videnskab.dk/krop-sundhed/forskere-derfor-er-ronaldo-sa-vild. Ville videoen findes online, hvis Ronaldo ikke havde overgået amatøren med flere længder?

Men det gør måske ikke alverden, for min pointe er alligevel at se Ronaldos fremragende fodboldevner som en metafor for virksomheders beredskab for at håndtere det ukendte. Hvor hurtigt kan vi omstille os? Hvor få informationer behøver vi for at tilpasse os? Hvor meget er standardiseret,pakketeret og automatiseret, så vi kan fokusere på det nye og på det vigtigste?

Det skal ned på rygraden
Cloud-løsninger og vidtstrakt brug af standarder er nøglen til at opnå fleksibiliteten.

Problemet med it-gæld og gamle håndholdte it-installationer er, at virksomhedens manøvredygtighed er begrænset.

Det sker, når for mange processer er lappet sammen, så de knager og brager, når de skal udvikle sig.

For mange uskrevne regler, for meget personafhængighed og for mange improviserede hovsa-løsninger er gift for agiliteten.

Alt det almindelige, ordinære og banale i it-installationen skal pakkes ind i simplicitet, standarder og best practice. Det skal ned i den it-mæssige ”rygrad”, så vores menneskelige ressourcer er frisat til at udvikle digital understøttelse af forretningsmæssig innovation.

Ja tak til intuitive brugerflader
Det gælder sådan set både for virksomheder og mennesker. Tænk en gang på irriterende brugerflader.

Hvis det er en daglig kamp at få ”lov” til at udføre banale dagligdags opgaver, så er der ikke mental energi til det ekstraordinære.

Hvis brugerfladen derimod er gennemtænkt, automatiseret, enkel og intuitiv, så går det legende let at hente og aflevere data og fuldføre processer. Her er nøglen til at frisætte energi til det, som ligger ud over det sædvanlige.

Hovedet har godt af standarder
Lige nu i denne corona-tid er mange mennesker bragt ud af deres vante rammer. Vi skal forholde os til en anden måde at arbejde på. Selv lod jeg skægget stå i en uge, hvilket ikke harmonerer med eksperternes råd til at få den nye karantæne-agtige hverdag til at fungere.

Du skal nemlig passe på din hjerne og give den ro og rytmer. Døgnrytme, faste måltider, påklædning og arbejdstider er med til at gøre det nemmere. Bare fasthold strukturen, så du ikke skal bruge energi på det banale. Hovedet har også godt af standarder!

Var jeg udsat for god ledelse?
For nogen tid siden – før jeg vidste, hvad corona-virus er for noget - skiftede indholdet i mit job.

Jeg havde løbet SAP Experience Center i gang fra ide til kørende center sammen med et team af gode folk. Det var udviklingsopgaven, prototyperne og opfindsomheden, der var i højsædet i et par år.

Men nu var opgaven langt mere en driftsopgave, og jeg er ikke en udpræget procesmand. Jeg brugte uforholdsmæssigt meget energi på de banale detaljer i hverdagen og jeg uddelegerede ikke i fornødent omfang.

Og så blev jeg udsat for god ledelse.

Det er et SAP-speciale at definere og eksekvere processer, og mit job blev ændret, når jeg nu ikke lige selv kunne finde ud af det. Gode kræfter trådte til og sørgede for, at knive og gafler fandt de rette skuffer. Jeg har fået tid til at opsøge og implementere nye tiltag ved siden af en velsmurt maskine.

Egentlig banalt, ikk? Men det er ikke altid nemt at erkende, at hverdagens gøremål kan og bør automatiseres, så man kan innovere i stedet.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.



mest debatterede artikler

CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Find den rette model til din organisation: Ny guide til outsourcing er fyldt med tips & tricks
Mængden af outsourcede it-opgaver er steget støt over de sidste 10 år. Det giver mening, for samtidig er kompleksitet og forretningens forventninger til hastighed også steget. Men outsourcing er også et strategisk valg. For skal du hyre direkte, gennem en leverandør eller skabe dit eget sourcingselskab? Og hvad er fordele - og ulemper ved hver model? Det får du en række konkrete bud på hvor 5 relationship modeller og 3 prismodeller gennemgås og evalueres.