Telia og TDC anmeldt for ublu salgsmetoder

Forbrugerrådet har anmeldt både Telia, TDC og Fona til Forbrugerombudsmanden. Telia kritiseres for at få børn til at hverve hinanden som kunder, mens TDC og Fona kritiseres for at kræve af kunderne, at de skal modtage reklamemails.

Forbrugerombudsmanden skal nu tage stilling til, om Telia, TDC og Fona går for vidt, når de forsøger at sælge mobiltelefoner til danskerne.

Det er Forbrugerrådet, som har anmeldt de tre selskaber på grund af aggressive salgsmetoder.

Telia får kritik for sin nye kampagne, hvor børn og unge får 20 kroners rabat på deres mobil-abonnement for at skaffe nye kunder i butikken.

- Den form for hvervning af kunder har en pyramidelignende karakter, og det er kritisabelt, at Telia sigter på børn og unge, som belønnes for at skaffe kunder, skriver Forbrugerrådet.

Afviser pyramidekoncept

Kritikken afvises af Telia, hvis væsentligste argument er, at der altid skal en voksen ind over, når der tegnes nye abonnementer.

- Det sikrer, at det her ikke bare er noget, der sker mellem børn eller unge mennesker. For de kan ikke gøre det her, uden at deres forældre er med på, at det sker, siger Robert Neimanas, kommunikationschef i Telia.

Han mener samtidig, at den maksimale besparelse på 120 kroner om måneden - som et Teliaxpress-abonnement koster - ikke er noget, der kan få børn og unge til at presse hinanden psykisk.

Telia er samtidig utilfreds med, at Forbrugerrådet kalder konceptet for pyramideagtigt.

- Enten er noget et pyramidespil eller også er det ikke. For os at se er det her helt klart ikke et pyramidepil. Du får ikke mere rabat, hvis de abonnenter, du i givet fald hverver, selv hverver flere kunder, siger Robert Neimanas.

Ifølge ham har Telia i dag omkring 175.000 Teliaxpress-kunder. Abonnementet er specielt interessant for børn og unge, fordi det giver mulighed for at sende et ubegrænset antal SMS-beskeder for et fast beløb.

Tvungen reklame

Også TDC og Fona er anmeldt til Forbrugerombudsmanden.

Her skyldes anmeldelsen, at de to selskaber ifølge Forbrugerrådet kun vil sælge mobiltelefon og abonnement, hvis kunden giver afkald på beskyttelse for både elektronisk og telefonisk markedsføring.

- Det strider imod markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og måske også persondatareglerne, skriver Forbrugerrådet.

Rådet mener, at der er et behov for skærpet tilsyn på det danske telemarked, fordi selskaber trods tidligere kritik forsætter med aggressiv markedsføring rettet mod børn og unge.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S