Telia og TDC anmeldt for ublu salgsmetoder

Forbrugerrådet har anmeldt både Telia, TDC og Fona til Forbrugerombudsmanden. Telia kritiseres for at få børn til at hverve hinanden som kunder, mens TDC og Fona kritiseres for at kræve af kunderne, at de skal modtage reklamemails.

Forbrugerombudsmanden skal nu tage stilling til, om Telia, TDC og Fona går for vidt, når de forsøger at sælge mobiltelefoner til danskerne.

Det er Forbrugerrådet, som har anmeldt de tre selskaber på grund af aggressive salgsmetoder.

Telia får kritik for sin nye kampagne, hvor børn og unge får 20 kroners rabat på deres mobil-abonnement for at skaffe nye kunder i butikken.

- Den form for hvervning af kunder har en pyramidelignende karakter, og det er kritisabelt, at Telia sigter på børn og unge, som belønnes for at skaffe kunder, skriver Forbrugerrådet.

Afviser pyramidekoncept

Kritikken afvises af Telia, hvis væsentligste argument er, at der altid skal en voksen ind over, når der tegnes nye abonnementer.

- Det sikrer, at det her ikke bare er noget, der sker mellem børn eller unge mennesker. For de kan ikke gøre det her, uden at deres forældre er med på, at det sker, siger Robert Neimanas, kommunikationschef i Telia.

Han mener samtidig, at den maksimale besparelse på 120 kroner om måneden - som et Teliaxpress-abonnement koster - ikke er noget, der kan få børn og unge til at presse hinanden psykisk.

Telia er samtidig utilfreds med, at Forbrugerrådet kalder konceptet for pyramideagtigt.

- Enten er noget et pyramidespil eller også er det ikke. For os at se er det her helt klart ikke et pyramidepil. Du får ikke mere rabat, hvis de abonnenter, du i givet fald hverver, selv hverver flere kunder, siger Robert Neimanas.

Ifølge ham har Telia i dag omkring 175.000 Teliaxpress-kunder. Abonnementet er specielt interessant for børn og unge, fordi det giver mulighed for at sende et ubegrænset antal SMS-beskeder for et fast beløb.

Tvungen reklame

Også TDC og Fona er anmeldt til Forbrugerombudsmanden.

Her skyldes anmeldelsen, at de to selskaber ifølge Forbrugerrådet kun vil sælge mobiltelefon og abonnement, hvis kunden giver afkald på beskyttelse for både elektronisk og telefonisk markedsføring.

- Det strider imod markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og måske også persondatareglerne, skriver Forbrugerrådet.

Rådet mener, at der er et behov for skærpet tilsyn på det danske telemarked, fordi selskaber trods tidligere kritik forsætter med aggressiv markedsføring rettet mod børn og unge.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere