Facebook opjusterer klimamål: Vil gøre hele selskabets værdikæde CO2-neutral i 2030

I 2030 skal hele Facebooks værdikæde være CO2-neutral. Det melder selskabet i kølvandet på en række klimamål, der allerede i 2020 ser ud til at blive indfriet.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Facebook, der har gjort den blå bog til et milliardfortagende, har netop meldt ud, at selskabet i 2030 agter at fjerne hele sit CO2-aftryk fra sin værdikæde.

Det skal blandt ske via øget brug af vedvarende energi, hypereffektiv drift og løsninger, der kan fjerne CO2, lyder det i en blog fra Facebook.

"Vi anerkender, at situationen er presserende. Faktisk tror vi, at de næste 10 år vil være det afgørende årti i verdens bestræbelser på dramatisk at reducere drivhusgasemissioner, begrænse den globale opvarmning og afbøde virkningen af ​​klimaændringer. Derfor er vi forpligtet til at tackle klimaændringer gennem vores globale operationer, værdikæde og videre," lyder udmeldingen fra selskabet.

Klimaambitionen sker i kølvandet på, at Facebook i 2020 forventer at indfri en række mål sat i 2018.

Her meldte selskabet, at det ville reducere udledningen af drivhusgasser med 75 procent samt understøtte den samlede globale drift hos Facebook med 100 procent vedvarende energi.

Begge mål er Facebook godt på vej til at lykkes med i 2020, lyder meldingen.

Facebook's datacenter i Odense, der blev indviet i september 2019, er blandt andet 100 procent understøttet af vindenergi.

Læs også: Facebook: Vores data-center i Odense udvinder varme på et niveau, som man endnu ikke har nået noget andet sted i verden

Også Googke kunne for nyligt melde ud, at selskabet til 2030 har som mål, at al energi, der forbruges i den mægtige Google-forretning, skal være grøn og produceret af klima-neutrale anlæg som vind, sol eller lignende.

Det kan du læse mere om her: Google klar med kæmpe klima-plan: Vil køre 100 procent på grøn energi om 10 år

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    BEC

    Implementation Consultant

    Region Sjælland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv It-overvågningsspecialist i Forsvarsministeriets it-organisation, Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil