Artikel top billede

Ugen i tech: VW’s nye elbil kan blive en favorit på det danske marked / Stor læk: Her er den nye toptelefon fra OnePlus / Airbus: Sådan ser fremtidens fossilfrie fly ud

VW’s nye elbil kan blive en favorit på det danske marked / Stor læk: Her er den nye toptelefon fra OnePlus / Airbus: Sådan ser fremtidens fossilfrie fly ud

VW’s nye elbil kan blive en favorit på det danske marked

Tyske VW har længe været en favorit blandt de danske bilkøbere. Så når ny model fra selskabet i den populære SUV-klasse melder sig, er der gode grunde til at tro, at den vil hitte hos de danske bilforhandlere.

Der er endda yderligere gode grunde til at tro, at VW’s nye kreation kan blive et hit, da den forener en 100 procent eldreven drivlinje med en rimelig rækkevidde og masser af plads til passagerer og baggage – samt giver mulighed for en krog bagpå.

Modellen hedder ID.4 og er storebror til mærkets første elbil, som er udviklet fra grunden af til at leve af stikkontaktens strøm: ID.3.

ID.4 deler altså platform med sin lillesøster, som samtidig deler teknik med Skodas første el-SUV, Enyaq.

Den kan tilbagelægge op til 520 kilometer mellem optankningerne, hvor der vil kunne tankes med op til 125 kW i timen alt efter model.

I motorrummet finder man 204 elektriske heste der kan få ekspederet kareten fra 0 til 100 på 8,5 sekunder. De vil også kunne trække op til 1.400 kilo på krogen bagpå, skriver FDM.

Dimensionerne lyder på 4,58 gange 1,85 meter i længde og bredde, mens bilen bliver 161 centimeter høj og der samtidig levnes plads til hele 21 centimeters frihøjde.

Det giver god plads til fører plus fire passagerer, mens der i bagage-rummet kan stuves hele 543 liter af vejen.

Inde i kabinen genfinder man det minimalistiske tema, som VW har lagt for dagen med ID.3, her dog med op til 12 tommers skærm i midterkonsollens infotainment system.

VW ID.4 får dansk debut omkring nytår 2020 med det store 77 kWh batteri i en ’First Edition’, om end en mindre variant med 58 kWh vil følge trop senere i 2021.

Priserne vil debutere lige omkring 400.000 kroner, mens den fuldt udstyrede ’First Max’ forventes at få et prisskilt på 490.000 kroner.

Læs også: Ugen i tech: Ny el-Skoda synes at være indstillet på at kunne det hele / 35-årig kult-gadget fra Nintendo får nyt liv / Amazons amerikanske drone-flåde er klar til at gå i luften

Stor læk: Her er den nye toptelefon fra OnePlus

Den kinesiske mobilproducent vil officielt først løfte sløret for sin næste topmobil 14. oktober, men der er allerede nu ret klare indikationer på, hvad selskabet vil byde ind med - og til hvilke priser.

På en af Amazons nethandelssider, er selskabets kommende OnePlus 8T nemlig dukket op, sammen med et tilhørende teknikblad og prisskilt.

Her bydes på en 6,5 tommers 120Hz skærm med Full HD+ opløsning, et trio af kameraer på bagsiden, herunder et 48 megapixel stærkt modul.

Kræfterne leveres af den stærke Snapdragon 865 processor med 5G, serviceret af et stort 4.500 mAh batteri. En særlig detalje bliver den medfølgende 65 watt oplader, som ifølge OnePlus selv vil kunne tanke næste 60 procent op på bare et kvarter. Den fulde opladning klares på lige under 40 minutter i alt.

Priserne lader samtidig til at blive beherskede, med en debutpris på 599 euro, knap 4.500 kroner, for billigste variant med otte gigabyte ram og 128 gigabyte lager, mens der for 100 euro ekstra kan tilkøbes fire ekstra gigabyte ram samt dobles op på lagerpladsen.

OnePlus forventes dog at sejle ind med endnu en flagskibstelefon i efteråret, med en afløser til OnePlus 8 Pro, som givetvis vil blive kaldt OnePlus 8T Pro.

Airbus: Sådan ser fremtidens fossilfrie fly ud

Den fælleseuropæiske flygigant Airbus fremviste denne uge, hvordan fremtidens fossilfrie fly kan se ud.

Det skete i forbindelse med præsentationen af ’Zero-e’ serien af fly til servicering af regionale, nationale og internationale ruter på op til 2000 sømil, eller godt 3.700 kilometer.

Her blev der fremvist tre prototyper i vægtklasser fra op til 100 og 200 passagerer, drevet frem af energisystemer baseret på flydende brint.

De tre flyklasser vil basere sig på både turboprop og turbofan motorer samt på hybrid-vinge ydre.

Målsætningen er at få de første fuldt fossilfri fly på vingerne inden 2035.

Udviklingsprojektet er en del af ’European Clean Hydrogen Alliance’ konsortiet som investerer 430 milliarder euro i fremtidige brint-baserede energisystemer i Europa, skriver Euronews.

Læs også: Ugen i tech: Lufttaxi på vej? Her er Hyundais og Ubers 2020-planer for en flyvende bil / Dansk snigpremiere til den elektriske folkevogn næste uge / OnePlus konceptmobil gemmer på snedigt kameratrick