(Foto: Dan Jensen)

Der er ingen grund til at ligge søvnløs over robotternes indtog: AI har vist sin styrke under corona-krisen

Klumme: Vi skal selvfølgelig altid nøje overveje konsekvenserne af ny teknologi, men der er ikke grund til at ligge søvnløs over robotternes indtog. AI spiller allerede en positiv rolle i vores liv på flere områder, end vi tror, og coronakrisen har blot accelereret denne udvikling

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

På trods af en øget kritisk opmærksomhed har AI allerede ændret vores liv til det bedre på mange områder.

Det minder os om at følge op på e-mails, hjælper os med at foretage reservationer på restauranter og gør shopping på farten lettere - men det er ikke alt.

Som Covid-19-pandemien har udviklet sig, har AI-teknologi vist sig at være afgørende for at ændre måden, vi lever og arbejder på, og hvordan vi tackler virussen.

Siden den første terminatorfilm udkom for mere end 35 år siden har mængden af mulige dommedagsscenarier, hvor AI eller såkaldt kunstig intelligens spiller en skurkerolle været stigende.

Hos Salesforce har vi dog aldrig været i tvivl om, at teknologien, hvis anvendt rigtigt, har et enormt potentiale for at gøre en positiv forskel.

Den antagelse er kun blevet bekræftet af den seneste udvikling i COVID-19-pandemien, hvor AI-teknologi har banet vejen for en række kritiske fremskridt, som kun har styrket troen på, at AI kan blive en helt naturlig del af løsningen på fremtidens problemer.

Her er tre eksempler på, hvordan AI-teknologi har vist sin styrke under COVID-19-pandemien:

1. Opdage og udvikle lægemidler
At finde medicin mod sjældne sygdomme er traditionelt set en langsom proces.

Med hjælp fra AI-systemer har den type projekter vist sig at have meget lettere, hurtigere og større sandsynlighed for at lykkes.

Udover at hjælpe os med at forstå, hvordan coronavirus kan håndteres, og hvordan dens virkning kan begrænses, fremskynder algoritmer og machine learning udviklingen af ny medicin og letter planlægningen af kliniske forsøg.

Mens forskere leder efter en behandling af coronavirus, anvendes AI-systemer til at gennemgå de voksende mængder data om virussen for at finde fællestræk, sammenhænge og forskelle, undersøge egnetheden af eksisterende lægemidler og foreslå lister over medicin, der kan anvendes til kliniske forsøg.

2. Teknologi for alle
Stemmegenkendelsesteknologi, der er brugervenlig og let at forstå, kan hjælpe med at lette brugen af teknologi under en sundhedskrise som denne, hvor menneskelig interaktion i høj grad foregår digitalt.

Især for ældre mennesker og dem, der ikke er tech-kyndige, gør brugervenlig teknologi baseret på AI en stor forskel. En enhed med indbygget AI er altid klar til at lytte og besvare spørgsmål.

Bliver AI udviklet og anvendt korrekt, kan teknologien potentielt være med til at udligne samfundsskel ved at give flere borgere og brugere adgang til tjenester og løsninger, som de ellers ville have svært ved at betjene.

3. Et mere effektivt og robust sundhedsvæsen
Sundhedspersonale benytter AI-systemer til at forudsige efterspørgslen på intensivsenge og respiratorer. Det har potentiale til at revolutionere, hvordan vores sundhedssystemer fungerer i dag og ud i fremtiden.

Under coronapandemien har en række hospitaler i England eksempelvis afprøvet et nyt system, som ved hjælp af machine learning leverer statistik, prognoser og simuleringsmiljøer, der kan hjælpe med effektivt at planlægge anvendelsen af ressourcer, og hvorvidt der skal gøres brug af kapacitet på nærliggende hospitaler.

Udover i corona-situationen hjælper AI-løsninger hospitalspersonale med at strømline beslutninger om, hvordan der tildeles senge til patienter, hvilke patienter der er klar til at blive udskrevet fra hospitalet, og hvem der fortsat skal være indlagt.

AI kan spore mønstre i patienternes individuelle helbredsværdier og lave kontrol af blodtryk og puls, som kan hjælpe sundhedspersonale til at træffe smartere beslutninger hurtigere og dermed reducere risici for alvorlig sygdom.

Ovenstående eksempler viser, hvordan AI kan hjælpe os både i dagligdagen, men særligt også under krisetider, som den vi er i nu.

Så selv om vi altid nøje skal overveje konsekvenserne af ny teknologi, er der ikke grund til at ligge søvnløs over robotternes indtog.

AI spiller allerede en positiv rolle i vores liv på flere områder, end vi tror, og coronakrisen har blot accelereret denne udvikling i takt med at flere får øjnene op for, hvor mange muligheder, der ligger i teknologien.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Premium
Skal du tage en Pro eller ej? Sådan vælger du imellem iPhone 12 og 12 Pro
Apples to iPhone-nyheder minder overraskende meget om hinanden. Der er dog væsentlige forskelle, som du skal være opmærksom på, når du vælger.
Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan: Fem måder at sikre dine medarbejdere på hjemmekontoret
Gennem de seneste år har arbejde hjemmefra vundet langt større gehør, selv i relativt traditionelt indstillede virksomheder, og med Covid-19 blev det i perioder en uomgængelig del af hverdagen. Men alt tyder på, at et langt mere fleksibelt arbejdsliv er kommet for at blive, også når corona slipper sit greb. Hjemme er medarbejderne – og i særdeleshed de systemer og data, de har adgang til – imidlertid langt mere udsatte for cyberangreb end bag virksomhedens firewall og andre sikkerhedsforanstaltninger. På den ene side er der altså behov for let og fleksibel adgang til centrale værktøjer og en udstrakt grad af self-service. På den anden side er det helt afgørende at sikre medarbejder, data og systemer mere grundigt end hidtil – også udenfor virksomhedens eget netværk. I denne hvidbog kan du læse mere om, hvordan værktøjerne i RSA SecurID Access kan være med til at løfte opgaven.