Netflix taber kunder i Sverige, mens Disney+ stormer frem

For første gang i otte år taber Netflix nu kunder på det svenske marked. 150.000 abonnenter er forsvundet på et år.

Artikel top billede

(Foto: Photo by freestocks.org on Unsplash)

Den hårde konkurrence på streamingmarkedet ser ud til at ramme Netflix i vores broderland Sverige.

Ifølge det svenske erhvervsmedie DI viser den seneste udgave af medieanalysen Mediavision, at Netflix i tredje kvartal af 2020 for første gang siden lanceringen i Sverige i 2012 har oplevet en tilbagegang i antallet abonnementer.

Ifølge den svenske medie-analyse havde 1,5 millioner svenskere et Netflix-abonnement i tredje kvartal, hvilket er 110.000 færre end i samme kvartal i 2019.

”Årets tredje kvartal viser en spændende udvikling på det svenske streamingmarked. For første gang har husholdninger nu abonnementer på flere end to tjenester samtidig, og derudover er der blevet noteret et abonnementstab for Netflix,” siger Marie Nilsson, der er direktør for Mediavision.

Regnskab skuffede

På globalt plan oplever Netflix også konsekvenserne af den stigende konkurrence.

Således faldt Netflix’ aktie med 6 procent i sidste uge efter, at selskabets kvartalsregnskab viste, at selskabet fik færre nye abonnementer end forventet.

Læs også: Netflix taber pusten efter corona-optur

Disney stormer frem

Tilbagegangen for Netflix kommer samtidig med, at konkurrencen på streamingmarkedet er steget i løbet af det seneste år.

Således har både Apple og ikke mindst Disney lanceret deres egne nye streamingtjenester.

Disneys tjeneste, Disney+, har vist sig at være særlig populær.

I august meddelte Disney, at tjenesten har 60,5 millioner abonnementer på verdensplan, mens Disney+ ifølge DI har hentet 450.000 betalende husholdninger i Sverige i løbet af de første tre uger på det svenske marked.

Læs også: Disney forventer hård konkurrence på det danske streaming-marked: "Markedet er fyldt med konkurrenter"

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly