Netflix taber kunder i Sverige, mens Disney+ stormer frem

For første gang i otte år taber Netflix nu kunder på det svenske marked. 150.000 abonnenter er forsvundet på et år.

Artikel top billede

(Foto: Photo by freestocks.org on Unsplash)

Den hårde konkurrence på streamingmarkedet ser ud til at ramme Netflix i vores broderland Sverige.

Ifølge det svenske erhvervsmedie DI viser den seneste udgave af medieanalysen Mediavision, at Netflix i tredje kvartal af 2020 for første gang siden lanceringen i Sverige i 2012 har oplevet en tilbagegang i antallet abonnementer.

Ifølge den svenske medie-analyse havde 1,5 millioner svenskere et Netflix-abonnement i tredje kvartal, hvilket er 110.000 færre end i samme kvartal i 2019.

”Årets tredje kvartal viser en spændende udvikling på det svenske streamingmarked. For første gang har husholdninger nu abonnementer på flere end to tjenester samtidig, og derudover er der blevet noteret et abonnementstab for Netflix,” siger Marie Nilsson, der er direktør for Mediavision.

Regnskab skuffede

På globalt plan oplever Netflix også konsekvenserne af den stigende konkurrence.

Således faldt Netflix’ aktie med 6 procent i sidste uge efter, at selskabets kvartalsregnskab viste, at selskabet fik færre nye abonnementer end forventet.

Læs også: Netflix taber pusten efter corona-optur

Disney stormer frem

Tilbagegangen for Netflix kommer samtidig med, at konkurrencen på streamingmarkedet er steget i løbet af det seneste år.

Således har både Apple og ikke mindst Disney lanceret deres egne nye streamingtjenester.

Disneys tjeneste, Disney+, har vist sig at være særlig populær.

I august meddelte Disney, at tjenesten har 60,5 millioner abonnementer på verdensplan, mens Disney+ ifølge DI har hentet 450.000 betalende husholdninger i Sverige i løbet af de første tre uger på det svenske marked.

Læs også: Disney forventer hård konkurrence på det danske streaming-marked: "Markedet er fyldt med konkurrenter"

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S