Netflix taber kunder i Sverige, mens Disney+ stormer frem

For første gang i otte år taber Netflix nu kunder på det svenske marked. 150.000 abonnenter er forsvundet på et år.

Artikel top billede

(Foto: Photo by freestocks.org on Unsplash)

Den hårde konkurrence på streamingmarkedet ser ud til at ramme Netflix i vores broderland Sverige.

Ifølge det svenske erhvervsmedie DI viser den seneste udgave af medieanalysen Mediavision, at Netflix i tredje kvartal af 2020 for første gang siden lanceringen i Sverige i 2012 har oplevet en tilbagegang i antallet abonnementer.

Ifølge den svenske medie-analyse havde 1,5 millioner svenskere et Netflix-abonnement i tredje kvartal, hvilket er 110.000 færre end i samme kvartal i 2019.

”Årets tredje kvartal viser en spændende udvikling på det svenske streamingmarked. For første gang har husholdninger nu abonnementer på flere end to tjenester samtidig, og derudover er der blevet noteret et abonnementstab for Netflix,” siger Marie Nilsson, der er direktør for Mediavision.

Regnskab skuffede

På globalt plan oplever Netflix også konsekvenserne af den stigende konkurrence.

Således faldt Netflix’ aktie med 6 procent i sidste uge efter, at selskabets kvartalsregnskab viste, at selskabet fik færre nye abonnementer end forventet.

Læs også: Netflix taber pusten efter corona-optur

Disney stormer frem

Tilbagegangen for Netflix kommer samtidig med, at konkurrencen på streamingmarkedet er steget i løbet af det seneste år.

Således har både Apple og ikke mindst Disney lanceret deres egne nye streamingtjenester.

Disneys tjeneste, Disney+, har vist sig at være særlig populær.

I august meddelte Disney, at tjenesten har 60,5 millioner abonnementer på verdensplan, mens Disney+ ifølge DI har hentet 450.000 betalende husholdninger i Sverige i løbet af de første tre uger på det svenske marked.

Læs også: Disney forventer hård konkurrence på det danske streaming-marked: "Markedet er fyldt med konkurrenter"

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job