Nomineret til Årets CIO 2020: It blev redningsplanken for Pandora under coronakrisen: "Vi forventer at investeringerne kommer til at gå signifikant op"

Nomineret til Årets CIO 2020: På to år har CIO Peter Cabello Holmberg sparet 200 millioner kroner om året på it hos den danske smykkegigant Pandora, hvor 70 procent af applikationerne er blevet flyttet i skyen.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Hvordan CIO Peter Cabello Holmgaard sparede 200 millioner kroner på Pandoras it-budget.
  • Læs om hvordan Pandoras it-omstilling blev selskabets redningsplanke under coronanedlukningen.
1.178
6 min
På to år har Peter Cabello Holmberg sparet 200 millioner kroner om året på it hos den danske smykkegigant Pandora.

Derudover har han flyttet 70 procent af selskabets applikationer i skyen og bygget en digital platform, der har reddet selskabet efter den globale coronanedlukning, som fjernede 90 procent af indtægtsgrundlaget for Pandora.

Det er årsagerne til, at Peter Cabello Holmberg er blandt de fem nominerede til at blive kåret som Danmarks bedste CIO, når Computerworld i december uddeler prisen som Årets CIO i fællesskab med Dansk IT og IDC.

Men vejen har ikke været lige til.

Den danske top-CIO er nemlig gået igennem en stor del oprydningsarbejde.

"Da jeg blev en del af Pandora for fire år siden overtog jeg en it-afdeling, der var ekstremt fragmenteret. Der var ingen retning, og folk sad alle mulige steder i verden. Vi gjorde tingene på alt for mange måder, og havde ingen idé om, hvad it kostede eller hvordan kvaliteten var," siger Peter Cabello Holmberg til Computerworld og tilføjer:

”Jeg brugte de første to år på at bygge en traditionel global IT organisation med styr på retning, kvalitet, drift, økonomi og governance samt at rulle en række globale applikationer ud – herunder ERP på tværs af hele værdikæden.”

Med det basale på plads var det nu muligt at tage de næste skridt, og i 2018 lagde Pandoras CIO derfor strategien om

"For to år siden spurgte jeg derfor mig selv om, hvordan Pandora IT 2.0 skal se ud. Så spurgte jeg mig selv og mit team, hvad der var vigtigst for it, og det er simpelthen digitaliseringen af forretningen," forklarer han.

It blev redningskransen under coronanedlukning
13. januar blev det første tilfælde af Covid-19 konstateret uden for Kina og herefter gik månederne som bekendt med, at de fleste lande i verden lukkede hele samfundet ned på stribe.

Det ramte især en detailkæde som Pandora særlig hårdt, der er afhængig af at få kunder i butikkerne i hele verden for at løbe rundt.

Efter coronakrisen var det ikke længere en mulighed, og derfor blev it-afdelingen med Peter Cabello Holmberg i spidsen den sidste bastion for selskabet.

"Det er digitaliseringen der har reddet Pandora igennem de seneste måneder. Derfor forventer vi også at investeringerne kommer til at gå signifikant op de kommende år, fordi vi kan se, at det er et område der bliver helt centralt for os. Pandora er nu der, hvor teknologi driver top- og bundlinje," siger CIO'en.

Netop fordi Peter Cabello Holmberg brugte de seneste to år til at færdiggøre den digitale portal hos Pandora, var selskabet klar til at køre videre selvom butikkerne lukkede ned på stribe over hele verden.

I april var 90 procent af selskabets butikker lukket på grund af de omfattende corona-restriktioner verden over.

"Vi har introduceret virtual try-on, så du kan prøve smykkerne digitalt, og remote shopping assistens, så du kan få hjælp til at vælge smykkerne uden at være fysisk i butikkerne. Ekspedienterne kan arbejde hjemme fra på iPads, hvor de kan guide kunderne, med at vælge det rigtige," forklarer Peter Cabello Holmberg.

Fra april steg omsætningen online med 176 procent, og det var netop fordi den danske CIO havde brugte måneder op til for at få det meste på plads, at det kunne lade sig gøre.

"Alt det har vi fået på plads på små fire måneder. Før havde det taget årevis at nå der til, men i dag er vi bare organiseret endnu bedre."

Har sparet 200 millioner om året på it-leverandører
Omstillingen for Pandoras it-afdeling begyndte allerede for to år siden, hvor Peter Cabello Holmberg satte et mål for sig selv. Pandora skulle spare 200 millioner om året på it-leverandører.

Det mål er nu nået. Endda med et stort plus, som CIO'en ikke vil præcisere.

"Vi kørte benhårde forhandlinger med leverandører sidste år, og sagde at enten leverede de det billigere ellers også var de ude. Det er ikke nogen hemmelighed at NNIT var vores partner i mange år, men de var også markant dyrere end de andre, og derfor var det massivt, hvad vi kunne spare ved at vælge en anden leverandør," forklarer han.

Læs mere her: Efter langt tilløb: NNIT rammes af endeligt kontrakt-ophør på kæmpe-aftale med Pandora

Under coronakrisen blev det ikke bare it-afdelingen der reddet toplinjen hos selskabet. Cabello Holmberg var også medvirkende til at redde bundlinjen, mens butikkerne blev tvunget til at holde lukket.

"Tilbage i april tog vi fat i vores største leverandør, da vi bare måtte konstatere, at 90 procent af butikkerne var lukket, og spurgte om ikke de kunne hjælpe. Vi lagde også maksimalt pres på fordi alternativet var at genbesøge aftalen," siger Pandoras CIO og tilføjer:

"Der var heldigvis rigtig mange af dem, der sagde ja til at skære ned på prisen i en periode eller udskyde en del af betalingerne til Q4."

Er danske virksomheder generelt for dårlige til at lægge pres på sine it-leverandører?

"Det tror jeg, der er noget om. Min tilgang har altid været, at de tjener penge på de her aftaler. Derfor synes jeg også, det er fair at lægge pres på og sige, at det skal også være ret og rimeligt for begge parter. De kan jo bare sige nej."

Besparelsen inden coronakrisen skyldes ifølge Peter Cabello Holmberg særligt nogle store aftaler, som selskabet betalte alt for meget for.

"Vi havde områder hvor prisen faldt med 70 procent bare ved at skifte leverandør. Jeg kan ikke sige, hvilke det var, men det var et sted, hvor vi hentede en stor del af besparelserne."

Læs også: Pandora indgår kæmpe outsourcing-aftale med ny it-leverandør og opsiger NNIT: Bliver dyreste kontrakt i Pandoras nye it-landskab

Har flyttet 70 procent i skyen
Den næste store udfordring som Peter Cabello Holmberg står over for er den cloud-transformation, som allerede er i fuld gang.

I løbet af et år, har Pandora nemlig flyttet 70 procent af sine applikationer i skyen.

"De 70 procent var den nemme del. Nu skal vi kigge lidt mere detaljeret på den sidste tredjedel og vurdere, hvor meget vi skal flytte med," forklarer Peter Cabello Holmberg.

"Vi har et datacenter i Bangkok i Thailand. Det har vi fordi it-infrastrukturen i Thailand ikke er super pålidelig, så hvis vi flytter det i skyen, så ville der stå et par hunderede servere i skyen, som vi ikke havde adgang til, og så risikerer jeg at have 12.000 mand stående på fortovet uden at kunne producere noget. Det kan være, at det ser anderledes ud om fem år."

Læs også: Pandora-CIO har gennemført massiv cloud-migrering i foråret: "Vi har simpelthen foretaget en åben hjerteoperation under coronakrisen"


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Sådan har Matas fået den digitale tilstedeværelse til at eksplodere på tre år

0 Premium-indhold

Frank Rasmussen stopper som direktør for trafik-appen Hopper: "Jeg har valgt at træde af som direktør"

0 Premium-indhold

Kåring som Danmarks bedste Microsoft-partner tog fusen på Delegate: "Vi står der som tre skoleelever. Det var helt uventet og enormt sjovt"

0 Premium-indhold

Stærk vækst for Oracles cloud-platform giver Sysco Danmark vokseværk: Hæver omsætningen med 30 procent

0 Premium-indhold

Sikkerhedsekspert Peter Kruse: SolarWinds-angrebet rykker ved den fundamentale sikkerhedsregel, at man altid skal opdatere


Premium
Sådan har Matas fået den digitale tilstedeværelse til at eksplodere på tre år
Matas er på få år strøget ind som et af de fem mest kendte, danske brands på nettet. Det er sket gennem en ambitiøs strategi, fortæller ecommerce-direktør Brian Andersen til Computerworld.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Gratis whitepaper: Hvad er EDI, og hvordan kan det styrke min forretning?
Overvejer du EDI, og ønsker du at undersøge, om EDI er den rette investering for din virksomhed? Har en af dine kunder eller leverandører for nyligt bedt dig om at udveksle elektroniske dokumenter (EDI)? Så hent dette whitepaper og få et overblik over, hvad EDI er, og hvilke fordele producenter og grossister som dig kan se frem til, når du investerer i EDI til din forretning.