Dansk investor spår farvel til Google og Facebooks forretningsmodeller: “Vi ser en tendens, hvor at alt ikke længere behøver være gratis"

Interview: Sebastian Storckmarr, der er partner i investeringselskabet Founders, ser en stadig stigende betalingsvillighed, når det gælder software. En tendens som han spår vil forstætte i 2021, og samtidig kan åbne døren for en helt ny type virksomheder.

Artikel top billede
Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Få forklaringen på, hvorfor Sebastian Storckmarr spår et farvel til Google og Facebooks ellers så succesrige forretningsmodel
  • Bliv klogere på, hvilke fordele den abonnementsbaserede forretningsmodel skaber, og hvorfor den kan danne grundlag for en helt ny type selskaber
  • Få hans forklaring på, hvordan forbrugernes tilgang til software har ændret sig
  • Få indsigt i hvilke type selskaber, som han foretrækker at investere i
1.032
5:15 min
Gennem næsten to årtier har Googles datadrevne forretningsmodel været guldstandarden, når det handler om at tjene penge på apps og digitale tjenester.

Det i sådan en grad, at Facebook-stifteren Mark Zuckerberg i tidernes morgen valgte at hyre Googles Sheryl Sandberg, da han skulle skabe en profitabel forretning på ryggen af Facebooks populariatet.

Hun havde skabt sig et navn ved at være en nøgleperson i at opbygge Googles annonceforretning.

Den grundlæggende ide bag både Facebook og Googles forretningsmodeller er, at brugernes data og skærmtid på de respektive tjenester skal veksles til annoncekroner.

Men den danske investor og iværksætter Sebastian Stockmarr, der er partner i investeringsselskabet Founders, forudser, at tiden for denne type forretningsmodeller langsomt er ved at løbe ud.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Schilling ApS

Support Specialist

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

Uspecificeret arbejdssted

Banedanmark

Løsningsarkitekt til IT-udvikling

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job