Omstillingen til nye krav til computer-udstyr er en af de helt store opgaver for både arbejdsgivere og teknologileverandører

Klumme: En markant stigning i hjemmearbejde og en voksende gruppe af såkaldte ’prosumers’ øger behovet for digitale arbejdsredskaber, der både kan anvendes professionelt og privat.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Den anden nedlukning af Danmark har betydet, at hjemmearbejde igen er blevet en stor del af mange danskeres hverdag.

I vores virksomhed har alle arbejdet hjemmefra siden marts sidste år. Og vi er langt fra de eneste, der har ændret måden, som vi arbejder på.

Eksempelvis anslår Dansk Erhverv, at op mod halvdelen af alle beskæftigede svarende til 1,4 millioner ansatte arbejder hjemmefra i disse dage, hvor restriktionerne er på sit højeste.

Samtidig viser nye tal fra samme sted også, at samfundsøkonomien kan se frem til en økonomisk gevinst på mere end 14 milliarder kroner, hvis danske medarbejdere har én fast hjemmearbejdsdag om ugen.

I fremtiden kan vi altså forvente et mere flydende arbejdsliv, hvor folk i stigende grad selv beslutter, hvor de vil arbejde fra uanset set om det er hjemmet, på farten eller kontoret.

Populært sagt vil arbejde som fænomen fremover være noget,som vi i mindre grad forbinder med noget fysisk som for eksempel et kontor eller et skrivebord og i højere grad være noget, som vi foretager os uafhængig af tid og sted. Med andre ord er forandringen i vores arbejdsvaner kommet for at blive.

Det bedste fra begge verdener

Med nye vaner og et mere fleksibelt arbejds- og privatliv følger også nye krav til den teknologi og digitalisering, som udgør fundamentet for vores produktivitet.

I takt med at arbejde og privatliv smelter sammen og hjemmearbejde i højere grad bliver en permanent del af hverdagen, vil der opstå et tilsvarende behov for teknologi, der kan anvendes i både en professionel og privat kontekst.

Derfor vil vi fremover se flere løsninger målrettet de såkaldte ’prosumers’; en voksende gruppe af unge fra Generation Y og Z, som i øjeblikket strømmer ind på arbejdsmarkedet med de samme krav til de produkter, som de omgiver sig med i deres job og i privaten. Det gælder også deres digitale arbejdsredskaber, som skal kunne matche de apps og den forbrugerelektronik, som de bruger i fritiden.

Hensynet til produktivitet på den ene side og design på den anden er noget, som mange formentlig kan nikke genkendende til.

Tag bare købet af en ny bil som et eksempel: Funktionelle parametre som udstyr, hestekræfter og brændstoføkonomi er naturligvis vigtige, men det må ikke være på bekostning af udseende og brugervenlighed.

Omstillingen til denne nye virkelighed er en af de helt store opgaver for både arbejdsgivere og teknologileverandører.

Det kan både kan være en mulighed eller udfordring afhængig af, hvordan man anskuer det, men sikkert er det i hvert fald, at potentialet er stort.

I sidste ende er vinderne de virksomheder, der formår at kombinere det bedste fra begge verdener.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Københavnsområdet

    Jyske Bank

    AI-backend udvikler

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S