(Foto: Dan Jensen)

Business Transformation-as-a-Service? Vi har et stykke vej at gå, men virksomheder skal da stille kravet

Klumme: I det seneste år har vi set en enorm forandringsevne på det individuelle plan. Tænk hvis virksomheder kunne det samme. Vejen går over simplificering, cloud og leverandørernes solide arbejdsindsats.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

For virksomhederne har det seneste år været én stor alarmklokke i forhold til globale supply chains. Den globale optimering af processer er udfordret. Man får en dims fra Kina, samler noget i Indien og sælger det så videre på det globale marked. Alt sammen udviklet i Danmark og overvåget fra hovedkontoret.

Ikke alene forsyningskæderne har vist skrøbelighed. Vi har oplevet gigantiske udsving i udbud, efterspørgsel og kanaler i takt med virusudbrud og myndighedsindgreb.

Konsekvenserne for os hver især på det personlige plan er meget forskellig - og udførligt beskrevet. Samlet set har vi mennesker demonstreret meget stor forandringsevne, men billedet er ikke helt det samme for vores virksomheder.

Business Transformation-as-a-Service
Tænk hvis man kunne købe den samlede nye forretningsproces og implementere den hurtigt. Næsten som en turnkey-løsning.

Vi kunne kalde det Business Transformation-as-a-Service. I disse tider ville det være et bugnende marked med en voldsom efterspørgsel. Verdens forandringstempo er skruet meget højt op, og virksomheder er igen og igen blevet tvunget til at redesigne arbejdsprocesser og genopfinde forretningsmodeller.

En række faktorer muliggør faktisk dette komplette ”pakkeindkøb” af en ny forretningsproces.

Den vigtigste er overgangen til cloud-løsninger, fordi virksomheder dermed opnår standardisering og en formindsket kompleksitet. Den næstvigtigste er den procesintelligens, som dataunderstøttelse og algoritmer giver os. Og den tredje er naturligvis leverandører, som kan pakketere hele herligheden og understøtte deres kunder gennem hele transformationsrejsen.

Cloud har ikke løst opgaven
I praksis har cloud ikke løst opgaven for virksomhederne. Selv om mange benytter et væld af cloud-løsninger, så er it-afdelingen in-house stadig stor. Kompleksiteten og integrationsvanskelighederne til legacy systemer indebærer, at it-folkenes opgave flytter sig mod vurdering, arkitektur-valg og design-problemstillinger.

Krisen har nok vist, at de virksomheder, som var længst med at modernisere, simplificere, standardisere og uniformere deres it-landskab havde den største manøvrefrihed til at forandre sig. Andre har døjet med en stor it-gæld og har måttet klare forandringerne mere ad-hoc og mere kortsigtet.

Transformationens sherpa
Business Transformation-as-a-Service kan kun lade sig gøre, hvis data, proces og software hænger ultratæt sammen og kører på en moderne platform i skyen. Leverandør-siden skal ikke kun vise et menukort frem til virksomheden. Leverandøren skal vide, hvad der vil være rigtigt at vælge for den enkelte virksomhed.

Leverandørerne skal både kende kundens forretning og branche i dybden OG have et færdigt batteri af løsninger (migreringsproces, arkitektur, datamodel, readiness checks – Og hvad har vi...) liggende klar på hylden.

Virksomhederne bør fokusere på forretningsprocesser og ikke på teknologikomponenter. Kunden sætter målene og leverandøren har midlerne. Det bedste vil givetvis være holde sig til én, for så er der kun én der har ansvaret. Simpelt og klart.

Hvorfor ikke i én samlet pakke med én kontrakt, der både indeholder forretningsmæssig og teknisk rådgivning, platforme, værktøjer og support?

Det er vejen til at få en stærk forretningspartner på sin side. En sherpa, som viser vej over Mount Everest og både kender virksomheden og har management-erfaringen, branche-forståelsen og it-ekspertisen til at udstikke kursen.

Stil kravet til din leverandør – det kan da ikke skade.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.







Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.