Teori: Du kan spille Doom på 16 milliarder krabber

Der er gået sport i at afvikle det klassiske Doom på den mest opfindsomme platform. Professor Ethan Mollick fra University of Pennsylvania er dog gået et skridt længere end de fleste andre.

Artikel top billede

Skydespillet Doom var revolutionerende, da første udgave udkom i 1993. For aldrig havde det været nær så sjovt – og flot – at sprænge fjender i luften.

Siden fulgte en stribe efterfølgere til talrige platforme, og det anslås at der gennem tiden er langet over 10 millioner eksemplarer af diverse Doom-versioner over disken.

Der er endda kommet både romaner, tegneserier, brætspil og film med Doom-tema.

I dag tager grafikken i den oprindelige udgave sig noget primitiv ud, men alligevel finder den oprindelige udgave af Doom stadig et nyt publikum, hver gang en ny retrokonsol sendes på gaden.

Men i takt med, at helt almindelige husholdningsgenstande udstyres med stadig mere avanceret computerkraft er det blevet en sport at afprøve, hvilke platforme man kan afvikle det klassiske spil på. For Doom er ikke kræsen.

I de senere år er det blandt meget andet lykkedes at afvikle det klassiske spil på alt fra smarte køleskabe og pengeautomater til en touch-bar på en MacBook Pro – og endda skærmen fra en elektronisk graviditetstest.

Så tænker man muligvis, at målet er ved at være fuldt. Men nej.

Senest har professor Ethan Mollick fra Wharton School under University of Pennsylvania regnet sig frem til, at man ville kunne afvikle den klassiske version af Doom på en lidt usædvanligt mekanisk computer.

Enheden skulle bestå af en frygteligt masse forbundne plastikkasser samt godt 16 milliarder krabber, der metodisk bevæger sig mellem rummene i den givetvis noget komplekse struktur.

Det lyder måske søgt.

Men Mollick bygger sit ræsonnement på, at det faktisk er lykkedes forskere at bygge logiske porte ved hjælp af krabber og forbundne plastikkasser.

I den forbindelse har forskerne demonstreret, at det kræver cirka 80 krabber at styre en logisk port.

Og da der er otte logiske porte i en byte, er det sådan set bare et spørgsmål om at kende minimumsspecifikationerne for et system, der kan afvikle Doom – og begynde at gange op. Så det er præcis, hvad Ethan Mollick har gjort.

Angiveligt mangler han dog at give et troværdigt bud på, hvem der skal indsamle de mange skaldyr. Samt hvordan man sørger for, at de får mad undervejs, ikke kommer op at slås, stikker af eller æder hinanden.

Men det kan jo passende være tema for en sen diskussion på en kommende fredagsbar på IT-Universitetet eller DTU.

Ethan Mollick er – også på andre felter – et levende eksempel på, at computerteori langtfra behøver at være en tør størrelse, og man kan følge ham her på Twitter.

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    Er du vores næste Android-ekspert?

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse