Spilanmeldelse: Et smukt VHS-eventyr med mangel på dybde

Studio Koba har styr på 80’er stilen, referencerne og de grafiske effekter, men desværre bliver det hele hurtig kedeligt at spille.

Artikel top billede

Fjenderne findes i alle forskellige størrelser, men kampene med dem mangler variation og dybde.
Foto: Thomas Blichfeldt.

Spilindustrien befinder sig som helhed et lidt besynderligt sted. I den sidste uges tid har rygterne fortalt om hvordan Sony stort set har stoppet samarbejdet med alle de spilstudier der ikke arbejder på titler af blockbuster-størrelsen, hvilket virker særlig uheldig for en udgiver der ellers før har prydet sig med også at støtte de mindste udviklere.

Samtidigt synes selve spiludviklingen stadig at kæmpe med en identitetskrise, hvor det på den ene side stadig bliver dyrere og dyrere at udvikle spil af den største slags, samtidigt med at bedre og billigere værktøjer betyder at mikroudviklere drevet af ildsjæle, har større chance for at få givet liv til deres drømmeprojekter.

Der er ikke den store tvivl om at begge tilgange til spiludvikling kunne lære en smule af hinanden, hvilket Narita Boy er et glimrende eksempel på.

Med en grafisk indpakning så fyldt med stil og lækre detaljer, at man stort set er forblændet af det hele under de cirka syv timer som det hele tager at gennemføre, er her et godt eksempel på at også de mindre udviklere godt kan stå for afsindigt smukke spil, hvis bare ideerne og talenterne er på plads.

Med en blanding af 80’er referencer, filtre der får det hele til at se ud som blev det afspillet gennem en VHS’maskine og et synth-soundtrack så lækkert at selveste Vangelis et eller andet sted må sidde og vippe med foden, er det svært ikke at blive fanget af det hele.

Historien fortsætter den gode stil og synes mest af alt inspireret af den oprindelige Tron-film fra 1982, hvor hovedpersonen teleporteres ind i en spilverden, fordi et program har fået storhedsvanvid og ikke længere vil finde sig i de begrænsede rammer.

Narita Boy tilføjer dog ekstra krydderi til historien gennem nogle sekvenser, hvor man stilfærdigt oplever den sørgmodige historie bag skaberen af den spilverden der udgør rammerne for hele eventyret. Disse sekvenser er virkelig godt fortalt, giver et afbræk til det hele og ender på overraskende vis med at være et af spillets højdepunkter.

På selve spilfronten er det hele desværre mindre originalt og ej heller lige så godt. Fjender skal tæves til usammenhængende pixels, angreb undviges i sidste øjeblik og specialangreb indsættes for maksimal skade. Så vidt så godt. Desværre er kampsystemet i Narita Boy alt for begrænset og de samme, halvkedelige angreb bruges gennem det meste af spillet, og udvides kun sparsommeligt med nye tilføjelser der dog aldrig tilføjer den store dybde.

Man ender derfor med kampe der ser fantastiske ud, men faktisk hurtigt bliver forudsigelige og kedelige. Det er en skam at der på denne front ikke er blevet lånt fra spil som Dead Cells eller Hollow Knight, der hver gav deres bud på fantastiske kampsystemer i eventyr der havde mange ligheder med Narita Boy.

Narita Boy ender derfor med at blive et af den slags spil som er sjovere at se på end rent faktisk at spille, og det er overordentligt ærgerlig når både grafik, musik og den generelle præsentation hænger så godt sammen som den gør her.

Det er dog samtidigt svært ikke allerede at glæde sig til at se hvad udvikleren Studio Koba kan præstere næste gang, for trods at størrelsen af mandskabet ikke er stort, er det tydeligt at der her er tale om en udvikler der på nogle kanter godt kan blande sig med branchens sværvægtere.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Senior Sales Specialist

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Skåne

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S