Matas' online-handel rammer én milliard kroner: “Jeg har i mange år drømt om at nå den milepæl”

I løbet af det seneste år har den danske detailvirksomhed Matas rundet en omsætning online på én milliard kroner. Direktør for e-commerce Brian Andersen kalder det en milepæl.

Artikel top billede

For første gang nogensinde kan danske Matas notere sig en omsætning alene gennem online-handel på mere end én milliard kroner.

Det fremgår af selskabets seneste regnskab, der netop er blevet offentliggjort. Her tegner den digitale handel sig for knap en tredjedel af den samlede omsætning i koncernen.

Omsætningen fra e-handel er steget enormt på få år. I første kvartal af regnskabsåret 2017/18 udgjorde onlinehandel blot 2,5 procent af den samlede omsætning hos Matas.

Omsætningsrekorden for den digitale forretning er naturligvis noget, der glæder Matas' direktør for e-commerce, Brian Andersen.

“Jeg har i mange år drømt om at nå den milepæl at sælge for mere end en milliard kroner digitalt i et regnskabsår - det lykkedes i seneste regnskabsår, hvor vi samlet på tværs af Matas og Firtal nåede 1,083 milliarder kroner,” skriver han på LinkedIn i forbindelse med resultatet.

Firtal Group blev opkøbt af Matas i 2018 for 130 millioner kroner. Selskabet leverer en række e-handelsplatforme.

Matas har arbejdet intensivt med at etablere sig som en stærk spiller på nettet. Allerede i begyndelsen af året kunne den danske detailkæde notere sig en markant fremgang blandt danskernes foretrukne virksomheder på nettet.

På tre år flyttede Matas fra en bundplacering til at blive danskernes næstmest foretrukne online brand. I januar fortalte Brian Andersen, at det blandt andet skyldes et tæt samarbejde med de fysiske butikker.

“Samtidigt har butikkerne gjort det formidabelt, og vi har fået bundet kunderejserne endnu bedre sammen på tværs af digital og butik. På tre år har vi realiseret vores femårs strategiplan, og vi er nu i fuld i gang med at løfte oplevelse i alle kontaktpunkter med kunden for at gøre det endnu bedre fremadrettet,” skriver han på LinkedIn.

Købte to it-selskaber

Matas har også oprustet på den tekniske side af sin e-handelsforretning.

I april annoncerede Matas-koncernen opkøb af de to danske it-selskaber Apo-It og Web-Apo, der leverer infrastrukturen til Webapoteket.dk.

Prisen lød på 85,6 millioner kroner, og de to bidrager altså også til omsætningen, der nu ligger på mere end én milliard kroner.

Brian Andersen har tidligere forklaret til Computerworld, at en stor del af årsagen til den store succes online er, at Matas binder den fysiske butik sammen med online-handel.

“Vi forsøger også at binde webbutikken sammen med de fysiske butikker. For eksempel med vores hudtest, hvor man tidligere skulle ned i butikken for at tale med materialisterne, så kan man i dag også bruge vores website og svare på 10 spørgsmål om sin hud, så får du en anbefaling til, hvilke produkter der egner sig til din hud, hvor svaret er udarbejdet af vores materialister," sagde Brian Andersen til Computerworld.

Du kan se hele Brian Andersens indlæg fra Computerworlds digitale event herunder.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job