Spammende vinfirma: Undskyld, undskyld

Den danske vinimportør Philipson Wine erkender, at det har foretaget en ulovlig handling ved at sende fax og e-mail til forskellige erhvervskunder, der ikke havde tilmeldt sig selskabets nyhedsbrev. Selskabets direktør afviser, at det er sket med vilje. "Der skete en fejl", bedyrer han.

Ja. Det var os, der gjorde det.

Vinimportør Christian Philipson lægger ikke skjul på, at han har overtrådt markedsføringsloven ved at spamme et antal erhvervskunder via e-mail og fax.

Det sker efter Forbruger-ombudsmanden onsdag politianmeldte Philipson Wine for at have sendt spam til en række kunder, der ikke havde bedt om henvendelser.

Nåede ikke at rette

Christian Philipson forklarer overtrædelsen med, at nogle adresser fejlagtigt er blevet tilføjet selskabets mailingliste, men selv om Philipson Wine opdagede det straks, var vinfirmaet for tung i optrækket til at få rettet fejlen.

Dermed blev der sendt en fax og to e-mails til godt 60 erhvervsvirksomheder, som ikke havde givet samtykke.

Philipson forklarer, at en del af de 60 klager bygger på flere klager fra samme firma, idet fejlen skete flere gange.

- Det er uanfægteligt, at vi har overtrådt markedsføringsloven. Der er sket en edb-fejl i forbindelse med en adressevask i vores database, som indeholder 150.000 navne, siger administrerende direktør Christian Philipson.

Skrev selv til Forbrugerombudsmanden

Da vinimportøren opdagede fejlen, skrev han til samtlige modtagere af nyhedsbrevet, hvor han beklagede fejlen, ligesom han selv tog kontakt til Forbrugerombudsmanden.

- Vi har ikke været gode nok, og vi har ikke tænkt os om, da vi jonglerede med adresserne. Nu venter jeg bare på, at myndighederne tager kontakt til os, så vi kan få klarhed over tiltalen, siger Christian Philipson.

Han regner med at blive dømt, men argumenterer for, at det skete er hændt uden forsæt fra Philipsons side.

- Vi er parate til at tage skraldet, siger han og garanterer samtidig at selskabet årvågenhed over for lignende fejl nu er "voldsomt skærpet".

Forbrugerombudsmanden anmeldte onsdag to firmaer for at have sendt spam til en række kunder, der ikke havde bedt om henvendelser. Det andet firma, Midt Data, afviser at have gjort noget ulovligt.

Tidligere dømt

Det er ikke første gang, at vinhandleren har trådt ved siden af loven. For tre år siden blev Philipson Wine dømt i Sø & Handelsretten, for at have misbrugt oplysninger, som ved en fejl blev frigivet via et konkurrerende firmas mailingliste.

Vinforhandleren Carlo Merolli udsendte et nyhedsbrev via email til sine kunder, og ved et uheld glemte han at sløre listen over modtagerne. Alle kunne dermed se, hvem der havde sagt ja tak til at modtage vintilbud fra firmaet.

Det brugte konkurrenten Philipson Wine, som også modtog nyhedsbrevet, til selv at sammenstykke en tilbudsmail til Carlo Merollis kunder - Det må man ikke.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere