Artikel top billede

(Foto: Photo by freestocks.org on Unsplash)

Netflix rammer laveste vækst i otte år: Vil bremse nedtur med ny kæmpe-satsning

Streaminggiganten Netflix bekræfter nu rygter om, at selskabet forbereder en ny satsning på mobil-spil, der skal være et supplement til serier og film.

Noget kunne tyde på at markedet for streaming film- og tv-serier, nærmer sig mætningspunktet, og derfor forbereder streaminggianten Netflix nu en helt ny satsning.

Selskabet, der var en af pioneerne på streamingmarekdet, tilføjede i det seneste kvartal blot 1,5 millioner nye kunder til sin abonnementsdatabase i det seneste kvartal, viser Netflix kvartalsregnskab.

Dermed har selskabet haft sin laveste vækst i otte år.

Lav vækst var ventet

Netflix havde allerede i forvejen forberedt kunderne på en lav vækst, og selskabet havde blot forventet at tilføje én million nye kunder, mens analytikerne på Wall Street havde forventet 1,19 millioner nye kunder.

En del af forklaringen på den lave vækst skal sandsynligvis findes i at konkurrencen er hård på streaming-markedet, hvor Netflix ikke længere kun konkurrere med HBO, men også udfordres af store koncerner som Disney, Amazon og Apple.

Samtidig har selskabet under corona-pandemien haft kronede dag, men i takt med at flere og flere lande er begyndt at udfase en del af coronarestriktioner ser folks streaming-begejstringer også ud til at aftage.

I en meddelse til investorerne oplyser selskabet, at coronapandemien har skabt en ustabil vækst. I 2020 bragede væksten derud, men den fandt til gengæld et lavere niveau i 2021.

”Vi fortsætter med at fokusere på forbedre tjenesten for vores medlemmer, som vi ønsker at tilbyde de bedste oplevelser fra hele verden,” lyder det i et brev til investorerne.

Bekræfter rygter om ny tjeneste

Til gengæld bekræfter streaming-giganten nu længere varende rygter om, at den er på vej med et spil-satsning.

Den nye spiltjeneste skal desuden ses i lyset af, at selskabet topchef Reed Hastings tidligere har bekræftet, at Netflix konkurrerer med spil-tjenester om folks opmærksomhed.

I et brev til sine aktionærer sammenligner Netflix spilsatsningen med selskabets tidligere satsninger på at udvikle egne film og series.

Satsningen vil derfor heller ikke blive en separat tjeneste, men i stedet et tilbud, der er inkluderet i det eksisterende og abonnement og dermed bruge til at fastholde eksisterende brugere og tiltrække nye.

”Spil vil blive inkluderet i medlemmernes eksisterende abonnement uden ekstra omkostninger på samme måde, som det har været tilfældet med film og tv-serier,” lyder det Netflix’ brev til aktionærerne.

Her oplyser selskabet også, at det i første omgang vil fokusere på spil til mobile platforme.



CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital