Nu kommer robotterne ind på kontorerne: Her er mine gode råd til at få sat dem ordentligt igang med arbejdet

Klumme: Via ”værktøjsrobotter” kan en del monotont kontorarbejde erstattes - hvis man altså sætter det korrekt op. Se her, hvordan du gør.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Power Apps, Power Automate, RPA, AI - ja der er mange begreber at forholde sig til, når man arbejder med it-systemer og optimering af processerne.

Tidligere havde vi monotont ufaglært arbejde, som blev udført af mennesker. Mange af disse opgaver er over tid blevet erstattet af maskiner.

Nu er turen så kommet til de administrative kontorprocesser, og via ”værktøjsrobotter” kan en del monotont kontorarbejde erstattes - hvis man sætter det korrekt op.

Men hvordan gør man, og hvordan virker det med konkrete eksempler til inspiration?

Rutineopgaver:
Lad os sige man har en faktura, der kommer fra en leverandør hver måned.

Den skal altid bogføres på konto xxxxx i ERP-systemet og der skal sendes en mail tilbage til for eksempel CFO'en, når bogføringen er sket.

Gennem RPA og workflow vil man kunne programmere den rutine, så der ikke er menneskehænder involveret.

Kravet er selvfølgelig, at formatet eller reglerne ikke ændrer sig

Kontroldata:
Normalt sætter man en række valideringsregler i ERP-systemet ved eksempelvis vareoprettelse.

Men med Power Automate kan man også lave kontroller eksempelvis i BI-værktøjet, CRM således at alle data skal være udfyldt, inden en rapport sendes ud til ledergruppen.

Mulighederne her er rigtig gode for gode kontroller.

Flytte opgaver ud til frontpersonale:
Ved mange lagerprocesser er typisk mange afdelinger og personer involveret.

ERP er en rigtig god transaktionsmaskine - men skærmbillederne og indtastning af data kan være tungt.

Power Apps giver mulighed for at lave nogle simple og brugervenlige værktøjer som eksempelvis lagerliste ved status eller indgangskontrol af råvarer.

Apps kan bygges og dermed bæres mange masterdata kun et sted og papirgangen fjernes.

Intelligente data:
Som sælger vil du gerne have besked, hvis eksempelvis en bestemt kundes leveringsgrad går under 80 procent.

Hvis du har lavet leveringsgrader i en BI-rapport, så kan du via Power Automate sætter regler op om, at der går en mail til sælgeren og salgdirektøren, når et bestemt tal - som for eksempel leveringsgrad - går under 80 procent.

Dermed kan sælgeren og salgsdirektøren kan nå at reagere, inden kunden klager.

Alt for mange rapporter bliver lavet reaktive – men hvis man krydrer det med proaktive regler i Power Automate, kan det give dig et forspring, og du kan nå at være proaktiv ud mod kunder eller leverandører.

Så mulighederne er mange – men det kræver, at du selv stiller dig op på skamlen og definerer jeres målsætning med ”robotværktøjer,” inden du kaster dig over i armene på en ekstern programmør

Derfor:

  • Hvad ønsker du at opnå?
    • Sparet tid?
    • Bedre kontroller og højere kvalitet i master data?
    • Proaktive handlinger via signaler?
  • Er det kompetencer du ønsker at have inhouse eller ej?
  • Har du styr på at processen kører på samme måde hver gang så ”robotten” kan overtage opgaven?
  • Har du klarhed over dine nøgletal og hvornår du skal reagere?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Politiets Efterretningstjeneste

Tech Lead til analyseplatformsteamet i PET

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Banedanmark

Løsningsarkitekt til IT-udvikling

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S