Nu kommer robotterne ind på kontorerne: Her er mine gode råd til at få sat dem ordentligt igang med arbejdet

Klumme: Via ”værktøjsrobotter” kan en del monotont kontorarbejde erstattes - hvis man altså sætter det korrekt op. Se her, hvordan du gør.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Power Apps, Power Automate, RPA, AI - ja der er mange begreber at forholde sig til, når man arbejder med it-systemer og optimering af processerne.

Tidligere havde vi monotont ufaglært arbejde, som blev udført af mennesker. Mange af disse opgaver er over tid blevet erstattet af maskiner.

Nu er turen så kommet til de administrative kontorprocesser, og via ”værktøjsrobotter” kan en del monotont kontorarbejde erstattes - hvis man sætter det korrekt op.

Men hvordan gør man, og hvordan virker det med konkrete eksempler til inspiration?

Rutineopgaver:
Lad os sige man har en faktura, der kommer fra en leverandør hver måned.

Den skal altid bogføres på konto xxxxx i ERP-systemet og der skal sendes en mail tilbage til for eksempel CFO'en, når bogføringen er sket.

Gennem RPA og workflow vil man kunne programmere den rutine, så der ikke er menneskehænder involveret.

Kravet er selvfølgelig, at formatet eller reglerne ikke ændrer sig

Kontroldata:
Normalt sætter man en række valideringsregler i ERP-systemet ved eksempelvis vareoprettelse.

Men med Power Automate kan man også lave kontroller eksempelvis i BI-værktøjet, CRM således at alle data skal være udfyldt, inden en rapport sendes ud til ledergruppen.

Mulighederne her er rigtig gode for gode kontroller.

Flytte opgaver ud til frontpersonale:
Ved mange lagerprocesser er typisk mange afdelinger og personer involveret.

ERP er en rigtig god transaktionsmaskine - men skærmbillederne og indtastning af data kan være tungt.

Power Apps giver mulighed for at lave nogle simple og brugervenlige værktøjer som eksempelvis lagerliste ved status eller indgangskontrol af råvarer.

Apps kan bygges og dermed bæres mange masterdata kun et sted og papirgangen fjernes.

Intelligente data:
Som sælger vil du gerne have besked, hvis eksempelvis en bestemt kundes leveringsgrad går under 80 procent.

Hvis du har lavet leveringsgrader i en BI-rapport, så kan du via Power Automate sætter regler op om, at der går en mail til sælgeren og salgdirektøren, når et bestemt tal - som for eksempel leveringsgrad - går under 80 procent.

Dermed kan sælgeren og salgsdirektøren kan nå at reagere, inden kunden klager.

Alt for mange rapporter bliver lavet reaktive – men hvis man krydrer det med proaktive regler i Power Automate, kan det give dig et forspring, og du kan nå at være proaktiv ud mod kunder eller leverandører.

Så mulighederne er mange – men det kræver, at du selv stiller dig op på skamlen og definerer jeres målsætning med ”robotværktøjer,” inden du kaster dig over i armene på en ekstern programmør

Derfor:

  • Hvad ønsker du at opnå?
    • Sparet tid?
    • Bedre kontroller og højere kvalitet i master data?
    • Proaktive handlinger via signaler?
  • Er det kompetencer du ønsker at have inhouse eller ej?
  • Har du styr på at processen kører på samme måde hver gang så ”robotten” kan overtage opgaven?
  • Har du klarhed over dine nøgletal og hvornår du skal reagere?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S