Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Digitalisering rusker op i identiteten hos selv de største klenodier

Klumme: Er Mærsk en teknologivirksomhed, der flytter containere? Eller er Mærsk et rederi, som opruster digitalt? Diskussionen lever. Det fortæller lidt om, hvor store kræfter, der er i spil. Måske skal velfærdssamfundet også en tur i vridemaskinen?

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Midt i december blev en Mærsk-medarbejder citeret for, at Mærsk er en teknologivirksomhed, som også flytter containere.

Og en Mærsk-kaptajn (med en medarbejderplads i bestyrelsen) replicerede på LinkedIn, at Mærsk IKKE er en teknologivirksomhed, som tilfældigvis driver lidt skibsfart.

Financial Times bragte en kommentar om, at diskussionen løftede gardinet til de interne diskussioner, som nødvendigvis må følge med, når man transformerer fra container-shipping til end-to-end-logistik.

Begge har ret

Efter min mening har begge parter ret. Hverken teknologien eller skibene kan stå alene.

I dagens marked er både den digitale formidling og den fysiske kapabilitet en forudsætning.

Men for alle os andre er sådan en diskussion interessant, fordi den fortæller noget om, hvor store forandringer den digitale transformation fører med sig.

Det er ikke noget tilfælde, at vi konstaterer, at kultur æder strategi til morgenmad, og at vellykket digital forretningsudvikling kræver topledelsens absolutte tilstedeværelse.

Hvad er kerneforretningen?

Set gennem ledelsesbriller handler det her om, hvad kerneforretningen egentlig er.

Selv i en så stolt, traditionsbundet og succesfuld virksomhed som Mærsk kan diskussionen blive vakt.

Klogere mennesker end undertegnede har opstillet de 10 vigtigste temaer for, hvad god topledelse er.

Her er chefredaktør på dagbladet Børsen Niels Lundes bud efter at have interviewet 100 topledere:

  1. Kundefokus, kundefokus og kundefokus.
  2. Forstå kerneforretningen.
  3. Tænk internationalt.
  4. Pas på troværdigheden.
  5. Husk at eksekvere.
  6. Sæt det rigtige hold.
  7. Gør det enkelt.
  8. Tiden kræver åbenhed.
  9. Vær tæt på driften.
  10. Differentiering sikrer fremtiden.

Flertallet af disse er meget klart aktiveret i forhold til den aktuelle transformation af Mærsk.

Husk lige på, at samme Mærsk frasolgte Mærsk Data lidt tidligere i indeværende århundrede ud fra en tro på at være ”færdig med at udvikle it-systemer”.

Nu er roret slået hårdt og resolut ind på en anden kurs for at komme tættere på kunderne, og Mærsk har hyret it-profiler i tusindvis.

Griber statsministeren stafetten?

Og skal vi løfte blikket til kongeriget Danmark, så har diskussionen også en tråd ud til velfærdssamfundet: Vi taler om så store og fundamentale forandringer, at statsministeren nødvendigvis må bære faklen.

Det bliver meget spændende, hvordan regeringen håndterer den stafet, som den fik i slutningen af 2021 af formanden for sit eget nedsatte digitaliseringspartnerskab.

Hvem var det? Det var såmænd Mærsks bestyrelsesformand!

PS: Hvis du er nysgerrig på de 10 temaer, kan du læse mere om anbefalingerne i Niels Lundes bog ”100 Topledere – Guide til Dansk Erhvervsliv”, som efterhånden har 10 år på bagen.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?