Microsoft annoncerer nye markedsprincipper for sin app-butik

Microsoft kommer nu på banen med nogle nye markedsprincipper, som selskabet sætter for sin app-butik fremadrettet. Principperne skal sætte udviklere og brugere mere fri, og give Microsoft et konkurrence-forsping på nye projekter.

Artikel top billede

(Foto: 2017 Getty Images / Dave Kotinsky)

Der vil være fri adgang for udviklere, der opfylder privatlivs- og sikkerhedsstandarder i Microsofts app-butik i fremtiden. Og tech-kæmpen vil ikke kræve, at udviklere bruger et proprietært betalingssystem.

Ovenstående er nogen af de nye markedsprincipper, som Microsoft vil føre i sin app-butik Microsoft Store. Det skriver The Wall Street Journal.

Og det er helt nye toner fra industrien.

Principperne er et svar på bekymringer rejst af app-udviklere og lovgivere, som mener, at app-butikker drevet af techgiganter som Microsoft, Apple og andre lignende aktører hæmmer konkurrencen og tager en alt for høj bid af indtægterne for de enkelte apps til sig selv.

Tidligere har eksempelvis Apple argumenteret for, at man ikke kan stå inde for hverken brugernes sikkerhed eller privatliv, hvis Apple lukker op for andre kanaler end app-butikken App Store på sine enheder.

"Vi er mere fokuserede på at tilpasse os regulering end at kæmpe imod den," siger Microsofts præsident Brad Smith på en møde onsdag.

Smith fortalte også, at han havde set app-butikkens politikker med amerikanske lovgivere og modtaget "en positiv reaktion." Han identificerede ikke disse lovgivere nærmere.

Principperne åbner Microsofts muligheder for at tilbyde sin nye spilbutik på enheder, som den ellers ikke ville kunne være tilstede på.

En anden årsag til, at Microsoft er interesseret i dette lille ryk fra giganternes monopol på markedet, er fordi, at selskabet ønsker at få godkendelse til deres blockbuster-opkøb af Activision Blizzard., der blandt andet er kend for at producere spillet "Call of Duty".

Købet for 68,7 milliarder dollars, som blev annonceret i sidste måned, var den største spilindustriaftale i historien.

"Vores mål er at bygge det, der kaldes en universel butik for spil," siger Smith om målet med opkøbet.

"Med andre ord, en butik, som alle kan få adgang til på enhver enhed på enhver platform for at købe eller downloade ethvert spil, som en udvikler vælger."

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil