Bøder til e-butikker uden fortrydelsesret

Nu vanker der bødestraf til butikker på nettet, der ikke følger reglerne. Den nye forbrugeraftalelov understreger e-butikkers pligt til at oplyse om kundens fortrydelsesret. Men branchen tvivler på effekten hos fuppende butikker.

Der vanker fremover kontant afstraffelse til netbutikker, der ikke oplyser, at kunderne har mindst 14 dages fortrydelsesret på varerne.

Og den information skal falde, allerede inden købet er gennemført.

Sådan er reglerne i den netop vedtagne forbrugerlov, og dermed kan luskede e-butikker ikke længere snige sig udenom ansvaret.

Hvis butikken ligefrem påstår, at kunden ikke har ret til at fortryde købet, så falder hammeren nemlig også.

Forbrugeren har i langt de fleste tilfælde ret til at returnere en vare og få pengene tilbage, og reklamationsperioden på to år gælder også på nettet.

Uvidenhed, ikke fup
Forbrugerklagenævnet modtager dagligt adskillige henvendelser fra ærgerlige forbrugere, der har oplevet, at e-butikker ikke har levet op til deres forpligtelser.

Annelise Fenger er vicedirektør i Forbrugerstyrelsen, og hun mener, at forbrugeraftaleloven beskytter forbrugerne godt, men at det har knebet gevaldigt for nogle e-butikker med at leve op til kravene.

- Reglerne om oplysning har været gældende hele tiden, men bødestraf virker nok fremmende, siger hun.

Cowboys skader branchen

På den anden side af disken står FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

- Vi er glade for, at der er kommet en mere striks lovgivning. Branchens cowboys skader jo os andre, når de ikke opfører sig ordentligt, siger Gert Birnbacher, der er bestyrelsesmedlem i FDIH og digital ølhandler.

Medlemmerne af FDIH er primært etablerede virksomheder, og foreningen har været med til at udvikle E-mærket, der gives til ansvarlige websteder.

FIDH's direktør, Morten Kamper, er også begejstret for stramningen, men han er ikke sikker på, om lovgivningen er nok til at holde e-handlens brodne kar i skak.

- Det har en vis motiverende effekt, men jeg tror ikke, at loven vil få dem til at ændre adfærd. Men den vil give forbrugerne mere tillid, mener Morten Kamper.

Dyrt for små butikker

Den øgede forbrugersikkerhed er dog ikke gratis. Især små e-butikker vil kunne mærke de nye krav, mener Gert Birnbacher.

- Spekulanter har et kort perspektiv i alle brancher, både på nettet og udenfor. Det koster penge at beskytte forbrugerne, og det kan være dyrt for mindre virksomheder. Mange gange opfører en virksomhed sig suspekt af nød, vurderer han og understreger, at det naturligvis ikke er acceptabelt.

Nogle virksomheder finder fortrydelsesperioden for lang, og at varens værdi falder efter salg, og derfor kan det være fristende at opstille egne kriterier.

- Men der skal ikke være to sæt regler. De små virksomheder skal følge de store på det her punkt. De skal overholde loven og informere forbrugerne, siger Morten Kamper.

Og loven er som sådan bare et minimum. Butikkerne kan sagtens yde endnu bedre service, hvis de vil.

For eksempel gælder oplysningspligten ikke, når man sælger fødevarer, men en del e-købmænd vælger alligevel at strække sig længere end loven kræver.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Ledende applikationsarkitekt til Digital og Operativ Transformation

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S