Bøder til e-butikker uden fortrydelsesret

Nu vanker der bødestraf til butikker på nettet, der ikke følger reglerne. Den nye forbrugeraftalelov understreger e-butikkers pligt til at oplyse om kundens fortrydelsesret. Men branchen tvivler på effekten hos fuppende butikker.

Der vanker fremover kontant afstraffelse til netbutikker, der ikke oplyser, at kunderne har mindst 14 dages fortrydelsesret på varerne.

Og den information skal falde, allerede inden købet er gennemført.

Sådan er reglerne i den netop vedtagne forbrugerlov, og dermed kan luskede e-butikker ikke længere snige sig udenom ansvaret.

Hvis butikken ligefrem påstår, at kunden ikke har ret til at fortryde købet, så falder hammeren nemlig også.

Forbrugeren har i langt de fleste tilfælde ret til at returnere en vare og få pengene tilbage, og reklamationsperioden på to år gælder også på nettet.

Uvidenhed, ikke fup
Forbrugerklagenævnet modtager dagligt adskillige henvendelser fra ærgerlige forbrugere, der har oplevet, at e-butikker ikke har levet op til deres forpligtelser.

Annelise Fenger er vicedirektør i Forbrugerstyrelsen, og hun mener, at forbrugeraftaleloven beskytter forbrugerne godt, men at det har knebet gevaldigt for nogle e-butikker med at leve op til kravene.

- Reglerne om oplysning har været gældende hele tiden, men bødestraf virker nok fremmende, siger hun.

Cowboys skader branchen

På den anden side af disken står FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

- Vi er glade for, at der er kommet en mere striks lovgivning. Branchens cowboys skader jo os andre, når de ikke opfører sig ordentligt, siger Gert Birnbacher, der er bestyrelsesmedlem i FDIH og digital ølhandler.

Medlemmerne af FDIH er primært etablerede virksomheder, og foreningen har været med til at udvikle E-mærket, der gives til ansvarlige websteder.

FIDH's direktør, Morten Kamper, er også begejstret for stramningen, men han er ikke sikker på, om lovgivningen er nok til at holde e-handlens brodne kar i skak.

- Det har en vis motiverende effekt, men jeg tror ikke, at loven vil få dem til at ændre adfærd. Men den vil give forbrugerne mere tillid, mener Morten Kamper.

Dyrt for små butikker

Den øgede forbrugersikkerhed er dog ikke gratis. Især små e-butikker vil kunne mærke de nye krav, mener Gert Birnbacher.

- Spekulanter har et kort perspektiv i alle brancher, både på nettet og udenfor. Det koster penge at beskytte forbrugerne, og det kan være dyrt for mindre virksomheder. Mange gange opfører en virksomhed sig suspekt af nød, vurderer han og understreger, at det naturligvis ikke er acceptabelt.

Nogle virksomheder finder fortrydelsesperioden for lang, og at varens værdi falder efter salg, og derfor kan det være fristende at opstille egne kriterier.

- Men der skal ikke være to sæt regler. De små virksomheder skal følge de store på det her punkt. De skal overholde loven og informere forbrugerne, siger Morten Kamper.

Og loven er som sådan bare et minimum. Butikkerne kan sagtens yde endnu bedre service, hvis de vil.

For eksempel gælder oplysningspligten ikke, når man sælger fødevarer, men en del e-købmænd vælger alligevel at strække sig længere end loven kræver.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS