Chip-manglen er slem. Men udsigten til den kommende batterikrise er endnu værre

En nedsmeltning af forsyningskæderne til batterier er under opsejling – og der kan gå årtier, før de flaskehalsproblemer løses.

Artikel top billede

Den store luksus-elbil er ekviperet med op til hele 180 kWh batteri, hvilket gør udsigten til dyre batterier forstemmende. (Foto: Rivian R1s)

Købere af biler, computere, smartphones og andet forbrugerelektronik det seneste år har fået at føle, hvordan det kan påvirke priserne, når der er komponentmangel.

Selvom der nu er tegn på bedring, når det gælder de afgørende chips, er en ny, voldsommere form for komponentkrise under opsejling, vurderer bilproducent Rivians administrerende direktør, R. J. Scaringe, i et interview med amerikanske Wall Street Journal.

Bag den gryende krise er eksploderende behov for de råmaterialer der indgår i batteri-produktion, navnlig grundstofferne lithium, kobber og kobolt.

”Groft sagt, så udgør den nuværende globale produktion blot 10 procent af, hvad der vil være behov for om ti år,” fortæller han og påpeger, at et sted mellem 90 og 95 af forsyningskæden dermed mangler.

Det forhold får direktøren for den teknologi-drevne bilproducent til at spå, at den kommende batterikrise vil få chip-krisen til at ligne det rene vand i forhold til.

”Chip-krisen er bare en lille forsmag på, hvad vi kommer til at opleve indenfor batteri-celler over de næste to årtier,” siger han.

Elon Musk slår også alarm

Lignende meldinger lyder der fra rigmanden og Tesla-direktør Elon Musk, som i et tweet bemærker, at lithium-priserne er oppe i ’vanvittige niveauer’.

De ekstreme priser får Elon Musk til at foreslå at Tesla på et tidspunkt selv må til at gå ind i minedrift og forarbejdning af råmaterialerne i storskala-niveau.

Rivians R. J. Scaringe forudser, at krisen vil ramme alle niveauer af batteriproduktionen i de kommende år, lige fra udvindingen, bearbejdningen og fremstillingen af batteripakkerne.

50 procents vækst om året

Igennem de sidste seks år er klodens batteribehov vokset fra sammenlagt 59 gigawatt timer til 400 i 2021.

Det svarer til en stigning på 38 procent årligt.

Udviklingen tager dog ekstra fart, i takt med at særligt elbilsindustrien vækster. I 2022 forventes behovet for batterier at vokse med 50 procent til 600 gigawatt timer, noterer analysehuser Benchmark Mineral Intelligence.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job