Inden for det sidste halve år er der kommet store gebyrstigninger på teknikerbesøg fra TDC. Installationen af ADSL er allerede steget, og TDC varsler nu yderligere gebyrstigninger på 30-100 procent på fastnet fra 1. januar 2005.
Det er konkurrenterne utilfredse med. De er nødt til at anvende TDC?s teknikere, betale TDC?s fastsatte pris og sende omkostningen videre til kunderne uden selv at tjene på det.
Installationen koster det samme for kunderne, uanset hvilket teleselskab de vælger. Men jo dyrere det er at skifte fra en leverandør til en anden, jo mindre er incitamentet for det.
Hæmmer fri bevægelighed
Konkurrenterne mener derfor, at kundernes frie bevægelighed på markedet bliver mindsket, hvis gebyrerne er for høje.
Selvom TDC har forbedret sin service ved, at teknikertiderne er blevet mere fleksible, er konkurrenterne oprørte over de nye prisstigninger, som de anser for helt ude af proportion.
? TDC har ikke givet os nogen begrundelse for prisstigningerne. Desværre har TDC nok set, at de kan tjene flere penge på det. Gebyrerne er derfor steget voldsomt. De har jo monopol på at installere løsningerne, da der ikke er andre, der må gøre det, forklarer Tele2?s markedsdirektør Thomas Nistrup.
Ifølge IT- og Telestyrelsen er der et krav om, at TDC?s priser på det rå kobber er omkostningsrelaterede, hvilket vil sige, at priserne er sat i forhold til de reelle omkostninger.
Styrelsen mener derfor, at konkurrenterne er velkomne til at klage over prisstigningen, hvis de mener, den er for høj.
? Som udgangspunkt indgås aftalerne med TDC på kommerciel basis. Men hvis konkurrenterne ikke mener, at TDC?s prisstigninger er rimelige, kan de indbringe sagen for os, og så kan vi kigge på den, forklarer kontorchef Henrik Findahl Brodersen.
Men de mindre teleoperatører mener, igennem erfaringer fra de senere år, at der ikke er den store opbakning at hente hos IT- og Telestyrelsen.
? Der er gået alt for lang tid, uden gebyrproblematikken er blevet løst. Der er kommet enkelte forbedringer, men det har kun taget toppen af isbjerget. Mange gebyrer er ikke regulerede, og TDC har derfor frie tøjler til at sætte priserne. TDC omgår IT- og Telestyrelsen og tjener styrtende på gebyrerne, udtaler Tiscalis danske direktør Serge Lupas.
Blandt konkurrerende operatører er Tiscali og Tele2 langt fra de eneste, der er frustrerede over TDC?s styring af gebyrerne på markedet.
Samarbejdsgruppe
Derfor dannede de i juni sammen med seks andre mindre teleoperatører Samarbejdsgruppen af Alternative Teleoperatører (SAT). De øvrige medlemmer er Butlernetworks, Colttelecom, Niamet, Song Networks, Updata og Webpartner.
Formålet med SAT er at yde en koordineret indsats, så de kan stå stærkere i blandt andet klagesager. Men et af medlemmerne mener, at der kan gå lang tid, før de vil se resultaterne af det nye samarbejde.
? Der kører sager nu i IT- og Telestyrelsen mod TDC. Men vores erfaring er, at det er en langsommelig og tung proces. Vi forventer derfor, at der først kommer en afgørelse på de nuværende sager om seks til 48 måneder, siger Tiscalis direktør Serge Lupas.
Computerworld har siden tirsdag forgæves forsøgt at indhente en kommentar fra TDC.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld.