Hver arena gemmer på sine egne finurligheder, der alle skal læres for at sammensætte en perfekt gennemførsel af den. (Foto: Roll7)

Spilanmeldelse: Fremtidens sportsgrene har sjældent virket så lokkende

Med masser af stil, originalitet og styr på detaljerne, er Rollerdrome et originalt pletskud fra en af de mest interessante spiludviklere på markedet.

Fascinationen af fremtidens sportsgrene har altid fungeret som godt baggrundsmateriale for at væld af bøger, film og spil. Klassikere som ”The Running Man” og ”Ender´s Game” beskrev begge hvordan en kynisk fremtid havde fremavlet sportsgrene der ikke værdsatte menneskeliv særlig højt. På spilfronten var det Speedball 2 der havde strømlinet det bedste fra basketball, håndbold og amerikansk fodbold til en ny, knogleknusende sportsgren.

Rollerdrome er det nyeste bud på en sådanne fremtidssport, og trods at regelsættet er helt dets eget, er det tydeligt at udvikleren bag har ladet sig inspirere af førnævnte klassikere, og måske også endda lært en lektie eller to.

Iført et par 80’er lækre rulleskøjter, indtager man rollen som ny Rollerdrome-deltager. Introduktionen til det hele er kort og præcis, og inden man sendes ud i den første arena er man udelukkende blevet lært de mest basale tricks og mekanikker.

Hver arena er sammensat af flere forskellige områder, der alle fungerer som en stor skatepark med ramper, rails til grinds og afsæt til hop. Arenaerne er også fyldt med fjender med både nærkamps- og skydevåben, der alle ønsker at gøre det hurtigst mulig af med dig. Ligeledes er din mission også at gøre det af med fjenderne på kortest tid mulig, og til det udstyres man med et udvalg af skydevåben.

Hvis det alt sammen lyder simpelt, er det ikke helt ved siden af. Rollerdrome er et af den slags spil som tydeligt er blevet designet rundt om ideen at det skal være let af forstå, men svært at mestre. Heldigvis er det også lykkedes.

At eliminere fjenderne er ikke nok for de som ønsker at blive en Rollerdrome stjerne, ej heller de som ønsker at låse op for alt spillets indhold. Således skal nedplafningen af fjenderne, samt opsamlingen af de forskellige bonusser gøres uden at miste den points-multiplikator som startes hver gang en fjende fjernes fra arenaen, og langsomt løber ud hvis man ikke laver noget spektakulært.

Man kan dog ikke blot skyde løs, for hvert af de fire våben indeholder kun en begrænset omgang ammunition. For at fylde magasinerne igen, skal Rollerdrome-dommerne imponeres, hvilket gøres ved at lave tricks på ramper, rails og hop, alt imens man naturligvis undviger fjenderne.

Kombinerer man disse forskellige mekanikker, ser det hele mageløst ud. Udvikleren har gjort sit for at forsimple processen, og derfor sørger spillet eksempelvis for selv at sigte med tre ud af de fire våben, hvis bare man er inden for en rimelig distance af den næste fjende. Yderligere har man også adgang til en slowmotion-funktion, hvor man kan tage sig tiden til at finde sit næste mål eller sætte det næste trick op.

Hver af spillets forskellige komponenter er sat nøjsomt sammen, og resultatet er en oplevelse der er underholdene fra start, men faktisk bliver bedre med tid. Desto mere kendskab man får til de forskellige arenaer, desto nemmere bliver det også at kæde tricks, skyderi og indsamling af bonusobjekter sammen, og endda få det hele til at se elegant ud.

Den engelske udvikler Roll7, har tidligere vist at de har godt styr på skating-genren med deres underholdende OlliOlli, men Rollerdrome låner også fra udviklerens kriminelt undervurderede Not a Hero, og gør det på en måde hvor det hele går op i en højere enhed.

Desværre er der et enkelt benspænd som udvikleren ikke har fået løst, og som nye Rollerdrome-atleter vil skulle kompensere for. Kameraet har således svært ved at følge med engang i mellem, og det betyder at det kan være irreterende svært at få orienteret sig ordentligt, samt sendt hovedpersonen i den rigtige retning. Det går desværre ud over helhedsoplevelsen, fordi det ofte ender med at gå ud over det pointssystem, der efter hver bane fortæller dig hvor godt du har klaret dig.

Det er blevet nævnt flere gange fra udviklerens side, at Rollerdrome er udviklet med et ønske om at føre spilleren ind i en slags ”flow”-tilstand, hvor der ikke tænkes men snarere reageres, og hvor de forskellige dele af spillet flyder sammen til en større helhed. Den fuldendte oplevelse forhindres dog desværre en smule af et til tider problematisk kamera, men selv med den smule irritation er der ikke nogen vej uden om at Rollerdrome er forfriskende fornøjelse, som alle der føler sig blot en smule fristet, bør give et forsøg.