Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Facebook vil lægge Cambridge Analytica-skandalen i graven: Har allerede fået milliard-bøde

Facebook vil en gang for alle forsøge at lægge efterdønningerne efter overvågnings-skandalen Cambridge Analytica i graven med stort forlig.

Facebook vil med stort forlig forsøge at lægge de sidste efterdønninger efter den store overvågnings-skandale med britiske Cambridge Analytica i graven.

Forliget skal lukke et massesøgsmål, som for tiden er under opsejling i de amerikanske retssale.

Indtil videre meddeles der ikke noget om forligets størrelse, hvor meget Facebooks moderskib Meta vil betale eller hvad forliget i det hele taget vil indebære.

Sikkert er det dog, Meta med Mark Zuckerberg i spidsen er indstillet på at lukke sagen en gang for alle.

Skandalen trak overskrifter i 2018, da det kom frem, at det nu lukkede britiske konsulenthus Cambridge Analytica havde suget data på 87 millioner Facebook-brugere for at bruge dem til politiske formål.

Det skete blandt andet i forbindelse med den britiske Brexit-debat samt op til det amerikanske præsidentvalg i 2016, som Donald Trump vandt.

Cambridge Analytica blev mistænkt for i høj grad at have været med til at påvirke valget via de data, som Facebook havde leveret og som dannede grundlag for særligt tilrettede politiske annoncer og lignende.

Facebook fik siden en bøde på fem milliarder dollar af det amerikanske finanstilsyn, men Cambridge Analytica-navnet blev så betændt, at konsulenthuset drejede nøglen om i 2018.

I løbet af optrevlingen af Cambridge Analytica-skandalen erkendte Facebook i en 747 sider lang rapport, at 61 virksomheder havde særlig adgang til at høste brugerdata.

De talte blandt andet danske Endomondo, Nike, Oracle, Nissan, Spotify, Snap og mange andre.

De kunne høste data fra offentlige profiler om for eksempelvis navn, køn, bopæl, alder, præferencer og en række andre ting.

Hertil kom, at yderligere 52 hardware- og software-virksomheder havde fået ‘særlige rettigheder’ til at integrere ‘Facebook og Facebook-features’ i deres devices og tjenester.
Dette inkluderer ifølge avisen adgang til visse data.
Blandt disse 52 virksomheder var Apple, Amazon og Huawei.